Over de code goed opdrachtgeverschap

Heb jij al gehoord over de Code Goed Opdrachtgeverschap? Dit document is opgesteld door PZO-ZZP, Platform Zelfstandig ondernemers [de vereniging voor ondernemende ZZP’ers] en ABU, de algemene Bond voor Uitzendondernemingen.

Kleine ondernemers onderling

Kleine ondernemers onderling hebben geregeld hele rare ideeën van wat ze van elkaar kunnen vragen. Zo worden onder het mom van ‘exposure’ tekstschrijvers gevraagd om kosteloos te schrijven voor blogs, magazines etc. Je kunt er #bijdebakker op naslaan voor de voorbeelden. Bij de bakker refereert natuurlijk aan het feit dat je bij de bakker ook je brood niet gratis vraagt – ook al ga je je vrienden vertellen dat het lekker is.

Overheid en grote ondernemingen

Maar niet alleen bij kleinere ondernemingen gebeurt het, ook overheid en grote ondernemingen maken zich schuldig aan #bijdebakker. Je herinnert je vast nog wel het akkefietje van een vacature bij Rijkswaterstaat, waar de ZZP’er eerst maar eens twee weken voor niets moest werken. Het bleek uiteindelijk ‘de schuld’ van het selectiebureau HeadFirst, maar toch – niet fraai als dit zo aan je blijft plakken. En zo blijken er nog heel veel meer onfraaie toestanden, de Rabobank laat het ook doodleuk optekenen dat ze ZZP-ers voor nop laten werken.

Niet voor niets

De code is er dus niet voor niets. Maar waar gaat de code precies over? “De Code is bedoeld voor zowel opdrachtgevers als voor opdrachtnemers. Opdrachtgevers kunnen met deze Code invulling geven aan hun opdrachtgeverschap. Opdrachtnemers weten wat ze op grond van deze Code van opdrachtgevers kunnen en mogen verwachten. Zij kunnen opdrachtgevers hierop aanspreken.”

De code gaat uit van 4 pijlers:

  • Transparante en duidelijke afspraken
  • Open en effectieve communicatie
  • Zorgvuldig omgaan met zakelijke belangen
  • Gelijkwaardig ondernemerschap.

Nieuwe modelovereenkomst?

Ik dacht eerst dat deze code een soort vervanger zou zijn van de Modelovereenkomst, maar dat is het toch niet. Dit document, of deze leidraad biedt duidelijk houvast voor opdrachtgever en opdrachtnemer om goede afspraken te maken, en wijst beide partijen op rechten, plichten en mores. Het wijst de opdrachtgever heel goed op het feit dat een opdrachtnemer ook een ondernemer is. Dat je partners bent in de opdracht. Er staat bijvoorbeeld ook in dat de opdrachtgever, na een goed uitgevoerde opdracht, de opdrachtnemer van een aanbeveling voorziet.

Wat ik opvallend vindt en dat blijkt ook goed uit het hierboven aangehaalde voorbeeld, is dat de opdrachtgever een stuk meer moet dan de opdrachtnemer. Want waarom zou je als opdrachtnemer niet ook een aanbeveling over je opdrachtgever schrijven. En waarom moet je als opdrachtnemer niet net zo veel als de opdrachtgever, je bent tenslotte gelijkwaardig in de opdracht.

Lees de Code hier. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Vivian Vertelt is een initiatief van administratiekantoor Buro Freecon gevestigd in Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Meer info? www.administratiekantoorregiorotterdam.nl

Het bericht Over de code goed opdrachtgeverschap verscheen eerst op Vivian Vertelt.

Source: freecon

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.