Mark Elbers
Mark Elbers is mede eigenaar van Hess Uitvaartzorg. Hoewel zijn achtergrond in de grafische sector ligt, is hij al sinds 1998 werkzaam bij Hess. Door zijn schoonvader is hij in het familiebedrijf terechtgekomen toen deze hulp nodig had bij de administratie en op grafisch gebied. Hess verzorgt zo’n 500 uitvaarten per jaar, Mark doet daar zelf een klein gedeelte van, het grootste gedeelte werkt hij op kantoor.
Binnen zijn bedrijf zijn de mensen breed opgeleid, niet allemaal hebben ze dezelfde route naar uitvaartbegeleider gevolgd. Mark zelf overigens ook niet, hij begon met uitvaarten begeleiden op zijn 28ste en is nu binnen het bedrijf nog steeds de op-één-na jongste uitvaartbegeleider. Alleen zijn zwager en companon Arjen Hess is met 37 jaar nog wat jonger. Als uitvaartbegeleider moet je empathisch vermogen hebben maar ook snel kunnen schakelen. De meeste jonge mensen hebben dat vermogen nog niet en beginnen daarom pas op latere leeftijd als uitvaartbegeleider.
Hess
Hess is het grootste familiebedrijf in de uitvaart binnen de regio Rotterdam. Hess onderscheidt zich door de aandacht te bieden van een zzp-er met de kwaliteit van een grote onderneming. Zzp-ers in de uitvaartzorg hebben vaak wat meer tijd voor hun klant, omdat ze de rest van hun diensten uit kunnen besteden. Mark Elbers vindt dat Hess daar een combinatie van is. Ze zorgen wel dat steeds dezelfde uitvaartbegeleider bij de klant komt die dan voor alles zorgt, ook de eventuele nazorg.
Hess is een familiebedrijf en dat is de reden dat er een sterk team staat. Kun je tijdens een dienst niet alles oplossen wat gedaan moet worden, staat er altijd iemand van het team klaar om te ondersteunen. Dat maakt Hess sterk en betrouwbaar.
Mark vindt het belangrijk dat de uitvaartbegeleiders goed samenwerken met de nabestaanden. Eerst zetten ze de hoogst noodzakelijke dingen in werking, zodat er daarna ruimte en tijd voldoende kan zijn om met de nabestaanden naar de verschillende mogelijkheden te kijken. De uitvaartbegeleider doet het gesprek bij de mensen thuis en ondertussen kan hij of zij de mensen op kantoor inschakelen voor de regelzaken.
Meer weten over de mogelijkheden bij Hess ? http://www.hess.nl/
Ondernemen binnen de uitvaartzorg
Hess wil graag ‘anders dan anderen’ zijn, zij willen af van het standaard reclame maken op papier. In de krant staan ze soms met zeven uitvaartondernemers op een pagina, dat is niet meer wat ze willen. Daarom adverteert Hess a-typisch: op grote reclamezuilen en plattegrondkasten.
De uitvaartzorg is een commercieel beroep, Mark Elbers geeft aan dat en uitvaart niet duur hoeft te zijn, maar toch veel geld kan kosten. Naast commercieel is het ook een dienstbaar beroep, daar moet een balans in zijn.
Grote ondernemingen hebben targets te halen. Hess doet dat niet. ‘Het budget is afhankelijk van je klant, het uitgangspunt is het beeld wat de klant heeft bij de uitvaart. Van daaruit ga je adviseren en meedenken’.
Tegenwoordig hebben de uitvaartbegeleiders van Hess een app waarop ze de mogelijkheden kunnen laten zien, bijvoorbeeld de kisten, bloemen, rouwkaarten. Papieren rouwkaarten hebben ze nog wel bij zich, de klant wil toch voelen. Hess is bezig met ontwikkelingen voor de toekomst, zo hebben ze een online condoleanceregister. Vooral ook ouderen blijken daar veel gebruik van te maken, omdat die vaak de reis naar de uitvaart niet meer kunnen maken.
Netwerken
Mark Elbers vindt netwerken via businessclubs niet echt geschikt voor zijn branche.
Via verenigingen en voorgangers van kerken kan Mark makkelijker netwerken. Hij geeft bijvoorbeeld een informatie-avond in de kerk, hiermee haalt hij een stukje taboe van het onderwerp af. Voor de voorganger wordt het daarna ook makkelijker bespreekbaar in zijn parochie.
Op Linkedin is Mark wel bewust zijn netwerk aan het vergroten om op die manier ook in contact te komen met mensen uit doelgroepen waar hij wat voor kan betekenen. Bijvoorbeeld mensen in de zorg, in verzorgingshuizen. Zij weten vaak niet precies wat ze wel en niet mogen doen bij overlijden van een bewoner op het moment dat er geen nabestaanden zijn, of deze niet bereikt kunnen worden. Mark wil hen graag hierover voorlichten, hen helpen een werkbaar protocol te krijgen.
Toekomst
Bij uitvaarten is steeds meer mogelijk, doordat langzamerhand het taboe er af gaat.
Mensen zijn meer gewend dingen zelf te regelen en daar moet je als uitvaartverzorger op inspringen.
Hess probeert zich daarom steeds te blijven ontwikkelen. De vraag van de klant verandert ook steeds. Daar moet je in mee bewegen en van elke vraag leer je weer meer wat er allemaal mogelijk is.
Mark Elbers geeft aan dat Hess daarvoor mensen in dienst heeft die de ontwikkelingen voor de toekomst in de gaten houden en vooruit blijven denken.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en https://typischwinnifred.nl/
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.