Leanne la Grange
Als kind was het voor Leanne la Grange al duidelijk, ze zou ondernemer worden.
Dat het iets met voeding te maken zou hebben was ook onvermijdelijk.
Voeding is iets wat Leanne belangrijk vindt en daarin wil ze bewuste, gezonde keuzes maken.
Al etiketten lezend in de supermarkt, bedacht ze dat veel producten ook gemaakt kunnen worden zonder al die toevoegingen.
Zelf stortte ze zich op granola, een favoriet van haar, die ze graag in een gezondere versie wilde maken.
Haar omgeving is er al jaren aan gewend dat er altijd een pot zelf gemaakte granola bij haar op het aanrecht staat.
Het gros van haar bezoek neemt er ook regelmatig een handje uit om even te snoepen.
Omdat Leanne nog druk was met haar studie commerciële economie én een baan had bij de Frietboutique, kwam het ontwikkelen van een eigen onderneming er niet van. Voor haar omgeving was het overduidelijk en ze stak het niet onder stoelen of banken, maar zowel haar baas als haar docenten zeiden steeds :’Niet nu, Leanne.’
Totdat de coronacrisis ontstond. Haar baas zei :’Als je het echt wilt, is nu het moment.’
Leanne greep het moment, liet een website en webshop bouwen en begon als ondernemer.
Leanne’s bakery
Haar granola was na zes jaar experimenteren een goed, gezond en lekker product geworden en ze maakt het in verschillende smaken.
De start van Leanne’s bakery begon vanuit huis met een piepklein oventje.
Na twee maanden kreeg ze al het verzoek van een chef van een restaurant om aan hen te leveren.
Al snel beleefde ze een heftige week waarin ze zestig kilo granola kon bakken en nauwelijks tijd had om te slapen.
Inmiddels bakt Leanne vanuit haar professionele keuken in Zuidland en is ze een dag minder gaan werken voor de Frietboutique waar ze operationeel sales manager is.
Haar producten levert ze aan restaurants, boerderijwinkels, delicatessenzaken, lunchrooms, ontbijtrooms, b2b retails en consumenten. Het is puur natuur, gezond én lekker.
Voor de “cheatdays” heeft ze ook een variant, met wat suiker er aan toegevoegd.
Dit vooral omdat er veel vraag van haar klanten was naar een salted caramel versie. En Leanne voldoet graag aan de vraag van klanten, mits het in haar concept past.
Ondernemen
Leanne la Grange heeft graag de touwtjes in handen, ze geeft alles en denkt overal over mee. In haar huidige baan heeft ze die vrijheid volledig en daarom vindt ze het ook zo leuk. Maar ze beseft ook dat die kwaliteiten haar een echte ondernemer maken en het werken in loondienst soms ingewikkeld kunnen maken.
Ze begon als ondernemer eerst met werken aan het merk Leanne’s Bakery, zodat dat stond als een huis.
Een goede verkoop van het product en steeds in kleine stapjes investeren om verder op te schalen.
Per maand bekijkt ze de volgende stap. In het begin vond ze dat heel spannend, maar inmiddels geniet ze van het hele proces en leert elke dag bij.
Het bakken van granola is arbeidsintensief, maar gaat inmiddels steeds sneller. Haar groei neemt mede daardoor gestaag toe.
Zichtbaarheid en netwerken
Leanne la Grange vindt het erg leuk om te netwerken. Helaas heeft ze zich door corona nog nergens bij aan kunnen sluiten voor life bijeenkomsten.
Netwerken is voor haar datgene waar je het als ondernemer van moet hebben. Leanne is ervan overtuigd dat haar groei voortkomt uit het netwerk wat ze al had. Ze kent voor elk probleem wel iemand die haar daarbij zou kunnen helpen.
Ze werkt aan haar zichtbaarheid via Instagram, LinkedIn, Facebook en heeft een website met webshop waar ze samen met haar partner (SEO consultant) veel aan werkt.
Op social media zorgde haar vriendengroep voor het verspreiden van haar merk. In het begin kon ze de verkopen die ze deed nog wel linken aan bekenden, maar inmiddels niet meer en dat maakt haar blij.
De klanten van nu zijn mensen die haar niet via via kennen en haar bereik is dus groter geworden.
Toekomst
Dream Big is de overtuiging van Leanne la Grange.
De ultieme droom is dan ook een eigen lunchroom annex bakkerij in een grote stad. Mensen blij maken met lekker eten, dat is wat ze het liefste doet. Voorlopig begint ze eerst aan een carrière als accountmanager bij platform Heerlijk en werkt ze verder aan de groei van haar onderneming.
Tips voor ondernemers
Neem alleen beslissingen waar je zelf voor de volle 100% achter staat. Onderneem vanuit passie.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy Ramekers, Kim Sue Palm en Robin Westerveld.
Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/