Sander HouwingSander Houwing

Sander Houwing, een Rotterdammer bij wie ja ja is en nee nee.
Maar wel pas nadat hij heeft uitgezocht dat het zeker is dat een nee geen ja kan worden.

Aan het begin van zijn carrière was Sander werkzaam binnen de sales, key en international accounts bij bedrijven als Canon en Danka.
Zijn vooropleiding was de HEAO en de dienstplicht bij de VN en hij was toen nog niet zozeer gericht op commercie.

Gaandeweg bleek dat wel zijn “unique sellingpoint” te zijn. Hij is vooral een commerciële man die in het ondernemerschap is gerold.

In 2008 begon hij als zzp-er en richtte zich in eerste instantie op multifunctionele printers en scanners. Na vier jaar werd hij ingehuurd door Samsung om een jaar lang verkoop en onderhoud voor hen te begeleiden naar internationale dealers als Getronics en KPN. 80 uur per week werken en geen tijd meer voor de rest van wat hij wilde doen met zijn eigen onderneming was niet zoals hij ondernemen voor zich zag. ‘Maar al doende leert men’, aldus Sander.

Door de samenwerking met Samsung leerde hij wel ontzettend veel over audiovisuele middelen, zoals digitale schoolborden en digitale vergaderruimtes. Daar begon hij zich meer en meer op te richten en zodoende was hij in 2019 meer dan klaar voor de coronacrisis in 2020 waar veel bedrijven ineens stonden te springen om digitale vergaderoplossingen.

N! wise

Met N! wise richt Sander Houwing zich op de moderne IT werkplek, print- en scanoplossingen en audiovisuele apparatuur.
Hij heeft een aantal partnerships lopen waaronder met Microsoft Nederland.
N! wise richt zich met de moderne IT werkplek onder andere op de advocatuur en de makelaardij.
Voor die branches richt hij moderne, digitale werkplekken in en plaatst hen op een veilige manier in de cloud.

Sander  doet het officiële gedeelte en blijft tussenpersoon, terwijl aan de achterkant de techneuten een supportdesk voor de klant bemannen. N! wise doet het klantcontact en het uitvoerende gedeelte ligt bij de partners. Sander kan het IT gedeelte goed vertalen naar de klant, waardoor de samenwerking prima verloopt.

In principe is IT en Verkoop heel tegenstrijdig, maar bij Sander  is het simpel ‘kan niet bestaat niet’ en hij lost de vraag van de klant dan ook graag op in overleg met de IT-ers. Kan het echt niet, dan weten zijn klanten ook dat Sander dat tot in de puntjes heeft uitgezocht.

Zijn klanten bevinden zich door heel Nederland en door slim te plannen, gaat hij daar zo efficiënt mogelijk mee om. Voordat de coronacrisis zijn intrede deed, was zijn auto zijn kantoor, maar inmiddels gaat het grootste gedeelte vanuit huis via de telefoon en Microsoft Teams.

Ondernemen en zichtbaarheid

Sander Houwing is gegroeid in het ondernemerschap en hij ziet de kansen liggen. Dat vindt hij ook het leuke aan ondernemen. Dat je op kan pakken wat je op dat moment als behoefte van de klant of toekomstige klant ziet en niet hoeft te wachten tot verschillende afdelingen daar een ei over hebben gelegd. Snel schakelen en buiten de gebaande paden treden waar dat nodig is. Hij lost graag problemen op.

Inmiddels weet hij dat als hij een idee aan IT-ers kan verkopen, die vaak een andere taal spreken, dat het hem zeker lukt bij de klant.
In zijn begin tijd deed Sander aan koude acquisitie, mensen opbellen, dat was zijn ding.
Nu hoeft hij niet meer hard aan zichtbaarheid te trekken door de partnerships en samenwerkingen met brancheorganisaties die hij heeft.
Een brancheorganisatie van de makelaardij, plaatst bijvoorbeeld wekelijks een blog en de leden wiens interesse gewekt wordt, komen automatisch wel bij Sander terecht.

Zijn website is goed ingeregeld, waar hij goed op gevonden wordt.
Social media is nog niet helemaal zijn ding, hij is er wel mee begonnen en wil daar dit jaar een plan voor maken.
LinkedIn werkt voor hem heel goed, hij linkt niet zomaar met iedereen, maar weet wel waar hij zijn vragen neer kan leggen en haalt er ook veel uit.

Toekomst

Voor Sander Houwing en N! wise ziet de toekomst er goed uit. De branche organisaties houden hem op de hoogte van wat er binnen hun branche speelt qua digitale vraagstukken en Microsoft houdt hem op de hoogte van de komende ontwikkelingen.

In de toekomst gaat veel meer online en dat scheelt een hoop tijd en kosten, ook voor Sander. Mensen zoeken ondertussen naar een andere, praktischere digitale werkomgeving.
Het is voor Sander een kwestie van nú handelen. Het printen en scannen komt sowieso nooit meer op het niveau van 2019 denkt Sander. Zzp-ers hebben nu een goede economie voor zich, mits ze goede partnerships hebben.

Sander zelf werkt al jaren samen met andere zzp-ers tot grote tevredenheid. Als zzp-er ben je meer dan anderen afhankelijk van het goede werk dat je levert. Je klant staat veel centraler.

Tips voor ondernemers

Sta open voor andere ondernemers, zoek de samenwerking op. Daarmee kun je iets toevoegen. Kijk niet alleen naar je eigen bedrijf.

De ondernemer moet juist nu goed naar zijn IT kijken. Is het veilig genoeg, ook voor mijn klanten van wie ik persoonlijke gegevens bezit of deel met andere bedrijven of instanties. Ben ik in staat samen te werken op een veilige manier met de buitenwereld in de cloud. Kijk met een open, kritische blik naar je IT en wees er niet bang voor. Het is de verantwoording van de ondernemer om de veiligheid van je klantgegevens te garanderen. Je kan nu niet meer zonder, dus verdiep je er goed in.

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersKim Sue Palm en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.