Helen Evenwel
Helen Evenwel, de eerste indruk is die van een creatieve, ondernemende, innovatieve dame.
Die eigenschappen blijkt ze ook toe te passen binnen haar onderneming.
Specialisatie is echt haar ding, niet opgaan in de massa, maar een product personaliseren op het bedrijf.
Eerder zal ze niet tevreden zijn.
Ooit was Helen werkzaam bij het Deense Ministerie van Landbouw waar ze landbouwproducten promootte tijdens buitenlandse handelsreizen.
Ze maakte een switch en werd eigenaresse van een Indonesisch restaurant in Kopenhagen.
Toen ze zich in Nederland vestigde, zag ze een product waar ze een attentie van wilde maken voor in een kerstpakket.
De afspraak met een potentiële afnemer werd gemaakt, maar de afspraak kwam niet opdagen. Helen ontmoette daar geheel toevallig iemand van het gerenommeerde bedrijf Van Uden die ook wel iets zag in haar idee.
Hij wilde er ook meteen stropdassen bij en Helen mocht een offerte maken, iets wat ze nog nooit gedaan had.
In haar kennissenkring was iemand die in de stropdassen zat, hij kon haar helpen. Een handelsonderneming had ze zelf ooit al opgericht en zo was haar bedrijf plotsklaps geboren. Inmiddels bestaat IdeePlus al zesendertig jaar.
IdeePlus
Helen Evenwel begon haar productlijn voor IdeePlus in eerste instantie vooral voor kerstpakketten. Gepersonaliseerde geschenken die een link hadden met het bedrijf waar het voor bedoeld was. Daar ligt haar passie. Een product omvormen, net zolang tot het past bij de boodschap of het product van het bedrijf.
In die tijd was het gebruikelijk een stand te huren op de Bedrijvencontactdagen om je waar te promoten. Voor Helen werkte dat erg goed en veel grote bedrijven werden klant bij haar.
Bijvoorbeeld The Greenery, Robeco, Port of Rotterdam, RDM, MSC, maar ook buitenlandse bedrijven.
Door de crisis werden kerstpakketten een aantal jaar geleden massaal door bedrijven afgeschaft.
Hierdoor begon Helen zich meer te profileren met relatiegeschenken.
De kunst is om bij een bedrijf binnen te komen. Als ze eenmaal binnen is, kan ze haar creativiteit en uitgebreide netwerk van leveranciers tonen aan de klant. Niets is te gek.
Helen denkt met de klant mee, het gaat haar niet om haar portemonnee. Ze wil kwalitatief goed werk leveren met de creatieve ideeën die ze vaak heeft voor een relatiegeschenk. Wil de klant een pen, dan kan dat ook, maar dan in oplage van tweehonderdvijftig stuks in plaats van duizend. ‘Tegen de tijd dat je de duizendste uitdeelt, is hij uitgedroogd’, aldus Helen.
Onderscheiden is haar visie voor het bedrijf. Helen wil ten allen tijde het verschil maken.
Het product moet effectief zijn en wel op zo’n manier dat mensen je onthouden. Zelfs met haar visitekaartjes blijft ze zich onderscheiden. Ze maakt altijd iets wat functioneel is, mensen gooien het niet meteen weg en zolang ze het gebruiken blijft haar naam bij hen hangen.
Ondernemen
Als ondernemer is Helen altijd druk met bedenken hoe ze het bedrijf kan laten groeien.
De crisis heeft zijn sporen aardig achtergelaten en Helen moet daardoor een stapje harder zetten.
Haar leeftijd speelt haar daarin ook met enige regelmaat parten. Vroeger was netwerken gemakkelijk, mensen praten graag met een jonge vrouw. Nu merkt ze dat ze daar zelf veel meer energie in moet steken om tot een gesprek te komen.
Helen vindt het klantcontact erg belangrijk en bezoekt haar klanten regelmatig om de banden aan te halen.
Ondertussen is ze dag en nacht aan het bedenken welk product ze kan laten ontwikkelen en bij welk bedrijf het zou passen. Voor haar vak liggen de ideeën op straat, je moet ze alleen willen zien en daar is Helen een kei in.
Social media
Het digitale tijdperk waar we nu in leven heeft het ondernemen erg veranderd vindt ze zelf, met name het klantcontact lijkt voor jongere ondernemers minder belangrijk. Bijna alles gaat tegenwoordig via mail.
Desalniettemin blijft Helen op allerlei manieren bezig om ook hierin mee te groeien.
Op dit moment volgt ze een cursus tekstschrijven en communicatie, om haar website te optimaliseren.
Voorheen heeft ze al cursussen over LinkedIn en Facebook gedaan om te leren hoe dat in het voordeel van je bedrijf ingezet kan worden.
LinkedIn en Facebook zet ze in om potentiële klanten te zoeken. Ze kijkt wie er werken en wie ze kan benaderen voor een afspraak.
Het kost veel extra tijd om op deze manier met je bedrijf bezig te zijn is de mening van Helen.
Alle ballen in de lucht houden is tegenwoordig een stuk ingewikkelder, omdat er zoveel extra’s zijn bijgekomen waaronder internet en social media. Wil je zichtbaar zijn, moet je daar tijd in stoppen. Doe je het even niet, zie je meteen één van de ballen uit de lucht vallen.
Toekomst
Zolang Helen Evenwel ideeën heeft en het werk leuk vindt, blijft ze het doen.
Ze is dankbaar voor de kansen die ze gekregen heeft en ze is trots op de klanten die ze heeft.
Zeker omdat ze ook de jaren heeft meegemaakt waarin ze niets verdiende en geld bij moest leggen om het personeel en de panden te kunnen betalen.
Dat is het risico van de ondernemer en ze is blij dat ze dit zelf op kan vangen en niet afhankelijk is van de bank. Ze weet dat ze door kan gaan en vindt het belangrijk te blijven investeren in nieuwe technologie en trainingen.
Tip voor ondernemers
Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk, financiën en gezondheid.
Als je grote klanten kwijtraakt door bijvoorbeeld een crisis, zal je harder moeten lopen en vindingrijk moeten zijn.
Denk niet dat je achterover kunt leunen, want het kan morgen zomaar anders zijn dan vandaag.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.