Hans Koedam heeft jaren bij Nationale Nederlanden gewerkt, voordat hij de keuze maakte om te gaan ondernemen.
Hans was wel uitgekeken op de verzekeringswereld, maar doordat NN erg goed voor zijn mensen zorgde, was de keuze nog best lastig. In 2002 begon hij in de wereld van het vastgoed en beleggingen. De crisis kwam en Hans moest het over een andere boeg gooien.
Hij zag de mismatch tussen leegstaande kantoorpanden enerzijds. Anderzijds de zzp-ers die noodgedwongen vanuit huis werkten, omdat ze geen kantoorruimte konden betalen.
Een nieuw idee was geboren.
Hans benaderde vastgoedeigenaren met leegstaande panden met een zogenoemde cellen structuur.
Hij wilde graag een vleugel van het pand om te proberen het te kunnen verhuren aan zzp-ers. De vastgoedeigenaren stonden helemaal niet te trappelen, maar Hans wist hen uiteindelijk te overtuigen met zijn plan voor korte huurcontracten.
Of ze verdienden niets of ze verdienden aan Hans met zijn huurders.
Hans begon in 2010 met Kantoorverhuur Rijnmond in een pand aan de Ligusterbaan in Capelle aan den IJssel, waar hij zelf ook nog steeds zijn kantoor gevestigd heeft.
Niet lang nadat hij een vleugel toegewezen had gekregen, was deze vol. Dat stemde de vastgoedeigenaren tevreden en Hans kon gaan uitbreiden.
Kantoorverhuur Rijnmond verhuurt kantoorruimtes aan zzp-ers voor een laag maandbedrag en met een korte opzegtermijn van een maand en met gebruik van een gratis vergaderruimte. Volgens Hans is dat dé manier om in deze tijd te kunnen verhuren. Hij richt zich veelal op startende ondernemers en het MKB. Dat zijn de mensen vol ideeën die snel een ruimte nodig hebben waar ze niet meteen voor vijf jaar aan vast zitten. Verloop van huurders hoort bij dit systeem vanwege de korte huur en de doelgroep waar hij zich op richt.
Door schade en schande wijs geworden, weet Hans inmiddels wat voor soort huurders hij wel en niet wil in zijn panden. Zijn slogan is dan ook ‘Met fijne buren langer huren’. Zijn huurders hoeven geen vrienden van elkaar te worden, maar ze moeten wel in het concept passen en zich aan de afspraken houden. Inmiddels heeft Hans daar een bepaald soort alertheid voor ontwikkeld. Hans verkoopt nee als hij voelt dat dat nodig is. Uiteindelijk levert hem dit op de lange termijn meer omzet op door tevreden huurders die blij zijn met het huurklimaat. Hiermee onderscheidt hij zich van de rest.
Het leuke aan ondernemen vindt Hans Koedam het behalen van successen. Het vinden van nieuwe panden en het vinden van bijpassende huurders.
Inmiddels heeft hij panden in Gouda, Barendrecht, Rijswijk, Schiedam en twee in Rotterdam. Hij is trots op wat hij heeft bereikt als ondernemer. Het mooie vindt hij dat je als ondernemer zelf de keuzes kunt maken op het moment dat jij die wilt maken.
Concurrentie heeft hij zeker, omdat er nog maar weinig panden met een cellenstructuur zijn die op dit moment populair zijn voor de verhuur. In de jaren 80 kwam de kantoortuinenbouw op gang, er moesten open ruimtes zijn om in te werken. De doelgroep in het segment waar Hans zich op richt, zoekt juist kleine, betaalbare units.
Kantoorverhuur Rijnmond werkt met kleine marges en heeft een low budget concept.
Hans leidt stagiaires op die vervolgens de bezichtigingen kunnen doen. Zij kunnen gebruik maken van hun ov-kaart en dat scheelt weer in de reiskosten.
Voor de toekomst wil hij graag op deze manier blijven werken, zonder vast personeel. Wel zou hij graag nog twee panden in Rotterdam erbij willen. ‘Ambities en doelstellingen zijn goed, maar ze moeten wel haalbaar blijven anders worden het dromen’, aldus Hans.
Hans had helemaal niets met Social media en niets met netwerken, maar hij besloot het te omarmen. Als ondernemer heb je niet de vrije keus om deze vernieuwingen en trends niet te gebruiken, dan benadeel je jezelf.
Hij ziet netwerken als onderdeel van ondernemen en bezoekt veel netwerkbijeenkomsten. Vooral in de omgeving waar zijn panden staan, zodat hij potentiële huurders ook iets in de buurt kan bieden.
Zakelijke speeddate, pitchen, Hans doet het allemaal en heeft er echt plezier in.
Hij is actief op Twitter, Facebook en LinkedIn en probeert altijd originele berichten te plaatsen.
Ook op Marktplaats is hij actief met Kantoorverhuur Rijnmond en af en toe maakt hij gebruik van wat hij ‘guerillamarketing’ noemt. Dat wil zeggen dat hij flyert in de omgeving waar hij graag huurders wil krijgen.
Hans Koedam heeft veel startende ondernemers voorbij zien komen. Vaak komen ze in de problemen door investeringen die ze eigenlijk nog niet kunnen doen.
Zijn advies is dan ook om pas een euro uit te geven, als je zeker weet dat je die euro ook daadwerkelijk bezit. Ga eerst eens verdienen en kijk dan wat er overblijft voor hetzij een dure auto of grote kantoorruimte.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Typisch Winnifred