Monique Maurik, Monuta

Monique Maurik

Monique Maurik kan als geen ander vol enthousiasme over haar werk als uitvaartverzorger vertellen. Ze vertelt op een manier waarop je de uitvaartzorg bijna leuk moet gaan vinden. Hier spreekt duidelijk een vrouw met een missie en passie voor haar vak.
Al op haar twintigste wist Monique ooit de uitvaartzorg in te willen. Toch begon ze in de verzekeringen en later in de reclame wereld.
Jaren geleden diende zich bij Monuta de mogelijkheid aan om als uitvaartverzorgster in loondienst te werken.
‘ In loondienst werken is wennen als je het altijd zelf hebt gedaan’, aldus Monique. Ze verbaasde zich  over de afstandelijkheid, het feit dat ze een van de eerste vrouwen was binnen het vak, maakte het niet makkelijker. Regelmatig stelde ze aan haar collega’s de vraag ‘Waarom ga je het gesprek niet aan?’.
Toch zette ze zich negen jaar lang in voor het bedrijf. Toen echter de kans kwam om het als franchiser in haar eigen gemeente Capelle aan den IJssel te doen hoefde ze daar niet lang over na te denken.

Franchisenemer bij Monuta

Als franchisenemer bij Monuta kan Monique Maurik als kleine ondernemer haar ei kwijt onder de vleugels van een groot bedrijf.
Nu heeft ze de kans uitvaarten op haar eigen manier te gaan verzorgen. Een meer persoonlijke manier, met warmte, echt contact en een glimlach ondanks het verdriet.
Nu kan ze er voor de klant zijn en er dan ook echt zijn. Duurt een gesprek drie uur, dan blijft Monique ook drie uur.
Echt contact vindt ze belangrijk. Bij een uitvaart valt er een last van mensen af als ze vriendelijk en open benaderd worden. Monique vindt het belangrijk dat loodzware gevoel weg te halen, de mensen te laten ontspannen, zodat ze echt afscheid kunnen nemen.
Monique is ook spreker op uitvaarten en door het verhaal met mensen door te nemen ontstaat er iets. Regelmatig gaat ze lachend weg na een gesprek met nabestaanden.
Monique  doet haar marketing zelf. Niet altijd geheel volgens de regels van Monuta, maar ze vindt het belangrijk de dingen op haar eigen manier te kunnen doen. ‘Anders is het niet echt en dat voelen nabestaanden’.

Wereldbaan

Monique Maurik heeft een wereldbaan zoals ze dat zelf omschrijft.
Je hebt te maken met deadlines waarbinnen je enorm veel moet regelen, die druk geeft energie.
Het kan zijn dat ze binnen een dag een vergunning moet regelen via de gemeente voor een afscheid buiten in tent. Dan weer heeft ze te maken met een schaterlachende weduwe, omdat de auto met de kist met haar man verdwaald is. Je moet snel kunnen schakelen van mooi naar zwaar en andersom.
Het geregel van geldzaken vindt Monique minder prettig. Soms heb je veel gedoe met ruziënde families en zelfs mensen die zich misdragen.
Inmiddels heeft ze de signalen wel leren herkennen en kan ze op situaties anticiperen.

Ondernemen als uitvaartverzorgster

Monique Maurik moet het als uitvaartverzorgster vooral hebben van mond-op-mond reclame.
Bij toeval is ze in de militaire scene belandt en regelt ze veel uitvaarten met militaire eer. Mensen weten inmiddels dat ze daar goed in is en dat verspreidt zich als een lopend vuurtje.
Ook werkt het in haar branche zo dat van een uitvaart weer een uitvaart komt. Mensen zien haar manier van werken en onthouden dat. Monique had zelfs een cliënt die haar euthanasie verplaatste, zodat Monique de uitvaart zou kunnen doen. Die van haar man had ze namelijk ook zo mooi gedaan.
Adverteren doet ze in de IJssel-en Lekstreek, dit levert klanten op. Daarnaast heeft Monique in eigen beheer een folder uitgebracht die verspreid wordt door het crematorium in Schollevaar.
Ook in haar manier van adverteren wil Monique onderscheidend zijn, daar denkt ze veel over na.
Netwerken is voor haar branche niet zo geschikt, dat voelt niet goed. Ze vindt dat netwerken vooral natuurlijk moet verlopen.
Monique is wel lid van de Rotary, voor haar voelt dat als de groep collega’s.

Toekomst

Monique heeft als droom een eigen Afscheidshuis, niet steriel, maar warm en sfeervol. Ze noemt dit bewust geen uitvaartcentrum, ze wil de uitvaartzorg graag verder verpersoonlijken.
Volgens Monique kan de uitvaartzorg nog heel erg veranderen op een positieve manier. Het stijve mag er af. Het mag persoonlijker.
Ze wil niet heel groot worden met haar bedrijf, daar gelooft ze niet in. Wel wil ze in de toekomst iemand vast in dienst hebben om de mensen goed te kunnen bedienen.
Monique gelooft dat de uitvaartzorg heel erg op de schop kan, het kan totaal anders dan dat het nu gaat.
Er is zoveel meer mogelijk dan mensen weten, veel meer in de huiselijke sfeer.
Ze heeft volop plannen, ‘het kan nog zoveel mooier’.

Meer weten over de werkwijze van Monique Maurik ? Kijk dan hier https://www.monuta.nl/vestiging/maurik/

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door https://typischwinnifred.nl/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.