Willem H. van Wijk

Willem H. van Wijk

De Rotterdamse Willem H. van Wijk heeft al een behoorlijke carrière achter de rug. Nu is hij vooral salesman, marketeer en ambassadeur.
Het begon voor hem allemaal in de verkoop van sportschoenen. Hij werkte onder andere voor Daka Sports, L.A. Gear en Kipling.
De laatste twee bedrijven werden overgenomen en het werd tijd voor een andere koers

Als accountmanager was hij gewend strak in pak targets na te jagen en altijd haast te hebben met dat waar hij mee bezig was op dat moment. Hij werkte voor grote bedrijven en was vaak onderweg.
Doordat Willem ziek werd, hij kreeg kanker, werd alles plotseling een stuk onzekerder in zijn leven.
Hij had al eerder besloten voor zichzelf te willen beginnen, maar merkte bij zichzelf opdrachten aan te nemen die niet langer dan een jaar duurden.

Totdat hij besloot datgene te gaan doen wat hij echt leuk vond.

De Rotterdambassadeur

Willem H. van Wijk begon als gids in Rotterdam. Tenslotte woont hij zijn hele leven al in deze stad en kent hij de verhalen en de mooie plekken. Hij sloot zich aan bij diverse goede tour organisators, maar geeft zelf ook tours. Kies je voor Willem, dan kies je voor avontuur. Zijn tours zijn net wat uitdagender dan een standaard rondje door de stad. Hij doorkruist de stad gerust met een groep van 20 man op de fiets, op elektrische scooters of per TukTuk. Met trots vertelt hij gevraagd te zijn voor het Gilde van Gidsen, om de kwaliteit te waarborgen in zo’n populaire stad met groeiend toerisme.

Omdat hij niet elke week vol zit met geplande tours, doet hij ook ontruimingen en chauffeurswerk.
Eigenlijk doet Willem alles wat hij denkt wel te kunnen en wat hij leuk vindt of waar hij op dat moment voor gevraagd wordt.
Hij bedenkt bij elke opdracht: ‘ Kan ik het, vind ik het leuk?’ en als het antwoord op beide vragen ja is, dan gaat hij er voor.

Het gaat er om dat je je eigen interesse omzet in enthousiasme, aldus Willem.
Als Rotterdambassadeur regelt hij bijvoorbeeld de verspreiding van het Rotterdamse blad Gers en zorgt voor extra zichtbaarheid voor het blad. Hij vindt het mooi de trots op zijn stad uit te mogen dragen.

Zijn andere belangrijke project is het ambassadeurschap voor het Ronald MCDonald huis Sophia. Hij zorgt voor de online zichtbaarheid en donaties.
Zo was hij eens te gast bij de Toksjoo van de onlangs geportretteerde Roel Pot om zijn verhaal te vertellen.
Zonder dat hij daarom vroeg, begonnen gasten al meteen te doneren. Dat is wat hij mooi vindt.
Mede daarom verkoopt hij de Rotterband, de typisch Rotterdamse armband, om geld binnen te halen voor het Sophia huis.
Wil je er ook één bestellen? Klik hier.

Ondernemen

Willem H. van Wijk onderneemt op de manier die bij hem past. Opdrachten aanpakken die hij leuk vindt, waarbij hij altijd weer mensen ontmoet die ook wel weer iets voor hem te doen hebben.
Maar wel altijd met de liefde voor Rotterdam in zijn achterhoofd.
Zo zijn zijn benen vol getatoeëerd met Rotterdamse beeltenissen of kunst van bekende Rotterdammers.

Hij is een wandelend reclame bord voor de stad en loopt dan ook altijd in korte broek. Hierdoor zijn zijn benen min of meer zijn handelswaar geworden. Heeft hij een nieuwe tatoeage, benadert hij de bedenker van dat onderwerp, bijvoorbeeld de Euromast, en spreekt daar mee af. Gewoon om eens een bakkie te doen en te netwerken. Je weet nooit waarmee je elkaar kunt helpen

En zo gaat dat altijd bij Willem. Hij doet dingen vanuit zijn hart en zonder bijbedoelingen, maar eigenlijk komt er daardoor wel steeds iets nieuws op zijn pad. Nog steeds heeft hij het druk met volle dagen, maar op een andere manier dan toen hij nog in de reclamewereld werkte. Dit is wie hij werkelijk is.

De twee belangrijkste onderdelen binnen het ondernemen zijn tijd en de gunfactor vindt hij.
Iets opbouwen, je eigen merk neerzetten kost tijd, maar als je dat op de juiste manier kunt doen, creëer je vaak je eigen gunfactor.

 

Online zichtbaarheid

Willem H. van Wijk post regelmatig op zijn social mediakanalen en weet precies hoe hij dit moet inzetten.
Belangrijk aspect hierbij vindt hij dat je vooral jezelf moet zijn in je posts en dat je achter de informatie staat die je deelt, anders moet je het niet doen.
Voor Gers vergroot hij op deze manier ook de zichtbaarheid van hun blad. Hij wordt met regelmaat gevraagd iets voor mensen te posten of te delen en dat doet hij met liefde als het bij hem past. 

Zijn belangrijkste kanalen zijn Facebook en Instagram.
LinkedIn doet minder voor hem, Willem is van mening dat mensen je toch wel googelen en ziet de waarde van LinkedIn voor  de Rotterdambassadeur minder in.

 

Toekomst

Willem wil graag deze koers blijven varen. Waar hij vroeger uit een koffer leefde, geniet hij nu van de vrijheid om afspraken wat ruimer in te kunnen plannen en meer tijd aan zijn gezin te kunnen besteden. De toekomst ligt wat hem betreft volledig open. Mocht hij voor een mooie baan gevraagd worden, sluit hij ook dat zeker niet uit.

 

Tip voor ondernemers

Durf jezelf te zijn, maar houd rekening met de positie waarin je zit. Als een olifant door een porseleinkast walsen om vooral jezelf te kunnen zijn, heeft geen zin. Geloof in jezelf en zoek een klankbord als het even moeilijk is. Doe iets voor een ander zonder meteen iets terug te verwachten.  

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.