Wesley Dekker
Wesley Dekker is een jonge ondernemer die het leuk vond om naast zijn studie een eigen bedrijf op te richten.
Hij studeerde Management, Economie & Recht aan de Hogeschool Rotterdam. Ondertussen adviseerde hij bedrijven vanuit zijn eigen onderneming, toen nog WM Dekker Advies.
Zijn focus ligt op kwaliteitsmanagement, procesoptimalisatie en klachtbeheersing in combinatie met juridische zaken.
Wesley merkte dat het hem veel tijd kostte om steeds uit te leggen wat hij precies deed met WM Dekker Advies.
Dus besloot hij, na een tip van een andere ondernemer, zijn naam te veranderen in Het Reputatiebureau.
Dat is immers precies wat hij met zijn bedrijf wil, de reputatie van de klant opkrikken.
Het was een prima keuze. Klanten weten hem beter te vinden en het was duidelijk waarvoor ze hem konden inschakelen.
Het Reputatiebureau
Met Het Reputatiebureau adviseert Wesley de klant op het gebied van personal en corporate branding en imago, hij geeft zakelijk advies en kijkt kritisch naar de public relations.
‘De reputatie van een bedrijf omvat meer dan het hebben van een aantal tevreden klanten’, aldus Wesley.
Wat hij doet is kijken naar het totaalplaatje, omdat dat is wat klanten zoeken. Het beste totaalplaatje voor de beste prijs.
Deze manier van adviseren onderscheidt Wesley meteen van communicatie-en pr-bedrijven. Communicatie is ontzettend belangrijk, maar de manier waarop je jezelf in de markt zet door middel van personal branding ook.
Daarom kijkt Het Reputatiebureau vooral naar de ambitie van de klant, waar willen hun klanten naar toe.
Je moet ook weten wat er speelt, onder andere op social media. Zodat je preventief je klanten op de hoogte kunt stellen van wat je ziet gebeuren en wat zij hierin zouden kunnen ondernemen.
Je website is belangrijk, maar het is belangrijker dat je offline je werk goed doet. Daarom kijkt Wesley kritisch naar het beeld wat bedrijven scheppen met hun website en of dat klopt met wat ze off line bieden.
Na een advies op maat onderhoudt Wesley het contact met de klant, om te kijken of de ingezette koers nog steeds de juiste is.
Ook is het mogelijk met een abonnement te werken, de klant heeft dan maandelijks contact voor advies. Dat kan ook gaan over de formulering van documenten of contracten. Wesley gebruikt dan zijn juridische achtergrond om de contracten en documenten met een kritische blik te lezen.
Juist die afwisseling in de advisering maakt het werken op deze manier voor Wesley aantrekkelijk, hij heeft van zijn hobby zijn beroep mogen maken.
Ondernemen
Ondernemen is net autorijden, vindt Wesley Dekker.
Je leert het pas als je zonder instructeur op pad gaat.
Gaandeweg leer je bij, je stelt je visie, doelen en plannen bij om vervolgens weer bij te leren.
In eerste instantie stortte Wesley zich vol enthousiasme en in vol ornaat op Open Coffees en netwerkbijeenkomsten.
Om vervolgens tot de conclusie te komen dat niet elke bijeenkomst je een nieuwe klant oplevert, wat hij in eerste instantie wel gehoopt had.
Inmiddels is hij lid van MKB Rotterdam en is hij secretaris van ZZP Capelle. Wesley gebruikt nu zijn eigen ervaringen om anderen te leren pitchen en hun verwachtingen bij te stellen.
Het mooiste van het ondernemerschap vindt hij de vrijheid, waardoor je je eigen keuzes kunt maken.
Dat kun je op twee manieren aanpakken.
‘Je gaat zeilen en laat je meevoeren door de wind óf je gaat zeilen en houdt zelf het roer stevig in handen’.
Deze laatste optie is waar Wesley voor gaat, gericht je doelen stellen en uitvogelen wat het beste werkt.
Dat is voor hem de lol van het ondernemerschap.
Toekomst
Wesley heeft drie generaties managers boven zich en heeft als doel zelf ook ooit directeur van een bedrijf te zijn.
Vroeger was zijn droom directeur van de Efteling te zijn. Dát heeft hij bijgesteld naar de wereld van het entertainment.
Binnen die wereld zou hij graag marktleider zijn met het Reputatiebureau.
Hij is bezig deze markt te verkennen en te onderzoeken hoe hij daar binnenkomt.
Met name de huidige generatie You Tubers ziet hij als een mooie doelgroep om mee te gaan werken.
Wesley wil hen dusdanig begeleiden ‘dat ze kunnen doen wat ze willen, maar op zo’n manier dat ze later ook nog aan het werk komen’.
Tip voor ondernemers
Ga bepalen hoe je bekend wilt staan. Niet alleen met je product, maar met het totaalplaatje.
Wie is je doelgroep en wat denk je dat je doelgroep van jou verwacht?
Hoe wil jij bekend staan met je bedrijf?
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Hans Koedam, Eric van der Velden en Victor Toxopeus.