Wim Kok, MiddelwateringbouwWim Kok

Wim Kok begon 17 jaar geleden met Middelwateringbouw.
Zelf had hij jaren ervaring in een groot bouwbedrijf op een functie waar hij veel vrijheid genoot.
Toen hij daar eenmaal aan geroken had besloot hij deze vrijheid door te zetten: in zijn eigen onderneming.
Hij is een ondernemer pur sang. Altijd bezig met creatieve ideeën om het bedrijf te verbeteren en hij zit bovenop de markt. Hierdoor weet hij precies wanneer hij waar moet zijn om een opdracht al heel vroeg binnen te kunnen halen.
De crisis heeft er wat Wim betreft voor gezorgd dat hij creatief bleef denken. Je moet blijven bewegen om mee te kunnen doen. Inmiddels kan hij zeggen dat de door hem gekozen weg de juiste was.

Middelwateringbouw

Het bouwbedrijf van Wim Kok onderscheidt zich van andere bouw ondernemingen, doordat ze zich altijd op de breedte richten.
Zo bouwen ze in de woningbouw, maar doen ze ook renovatie. Hun grootste pijler is op dit moment de utiliteitsbouw. Zijn medewerkers laat hij rouleren in de verschillende segmenten, zodat ze overal inzetbaar blijven.
De afgelopen jaren waren ze hierdoor nooit afhankelijk van 1 segment, maar konden ze makkelijk schakelen tussen de verschillende segmenten. In tijden van crisis heeft dat hen op de been gehouden zonder dat ze hebben hoeven saneren.
Middelwateringbouw heeft een aantal vaste mensen in dienst, maar huurt ook zzp-ers in. De trend in de bouw op dit moment is minder buitenpersoneel en meer binnenpersoneel. Hierdoor ontstaat er een schaarste aan zzp-ers in de bouw. Wim doet er zijn voordeel mee vaste mensen in dienst te hebben en niet alleen afhankelijk te zijn van zzp-ers.
Ook hier onderscheiden ze zich in de breedte.
Het segment waar ze nu vooral in werken vergt wel de nodige groei voor zijn bedrijf, maar Wim heeft niet de ambitie om de grootste van de regio te worden.

Acquisitie

Wim Kok moet het voor zijn bedrijf vooral hebben van mond- op mondreclame. Dat is de beste manier om klanten te vergaren voor Middelwateringbouw.
Daarnaast is hij ook lid van diverse businessclubs, heeft hij een groot zakelijk netwerk en werkt hij veel met Linkedin.
Op Linkedin worden met enige regelmaat artikelen geplaatst over het kopen van grond, daar springt Wim dan op in en benadert de mensen.

Ondernemen

Wim Kok is een vooruitstrevende ondernemer. Ooit was hij een van de eersten die stopte met het versturen van bouwtekeningen via de post. Hij deed dit via de mail wat hem ontzettend veel tegenstand opleverde. Binnen korte tijd werkte iedereen echter via de mail.
Wim geeft aan dat de bouw een vrij conservatieve sector is, waardoor innovatief denken soms lastig is en het je niet altijd positieve reacties oplevert.
Met zijn bedrijf is hij verschoven naar de voorkant van een bouwtraject. In plaats van dat de architect Middelwateringbouw inschakelt, werkt Wim nu vaak andersom. Hij verdiept zich in nieuwe projecten en zorgt dat hij er als een van de eersten bij is, zodat hij mee kan denken en de opdrachtgever op het juiste spoor kan helpen. Daarna worden er architecten bij gezocht.
Een architect maakt andere keuzes dan een bouwbedrijf. Zij denken esthetischer waardoor halverwege de opdracht kan blijken dat hun keuze niet werkt. De manier waarop Wim nu werkt maakt een project goedkoper voor de opdrachtgever. Voor Middelwateringbouw is dat weer goede mond-op mondreclame.

Tips voor andere ondernemers

Wim vindt het belangrijk dat je als ondernemer altijd waarmaakt wat je belooft.
Lever de kwaliteit die je aan het begin van het project aan de opdrachtgever verkoopt.
Dit zal zich altijd terugbetalen.

Wat je vooral niet moet laten zien als ondernemer is naïviteit, aldus Wim.
Maak duidelijke afspraken, zodat je er niet aan het eind achterkomt dat jouw visie verschilt van de opdrachtgever en hij niets wil betalen. Evalueer tussentijds en spreek af wanneer je waarvoor betaald krijgt.
Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door https://typischwinnifred.nl/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.