Mario Klaver, EndpointMario Klaver

Mario Klaver is met zijn IT achtergrond begonnen in loondienst bij consultancybureau’s.
In 2008 begon hij voor zichzelf als freelancer. Hij werkte als zzp-er voor grote bedrijven. Zo heeft hij voor de Gemeente Rotterdam meegeholpen aan ‘mijn loket’ waar je als bezoeker alle producten en diensten kunt vinden die de Gemeente digitaal aanbiedt (denk hierbij aan online een afspraak maken, bezwaar maken tegen een parkeerboete of aanvragen van een vergunning voor een buurtfeest). Een ander voorbeeld is Havenbedrijf Rotterdam. Hier heeft hij meegeholpen met het ontwikkelen van applicatie(s)  die de Havenmeester helpen. Welke schepen komen er naar Rotterdam, welke lading hebben ze aan boord, etc. Daarnaast ontwikkelt Mario ook apps voor mobiele devices. Hij is op dit moment bezig met een app voor Flexizone. Een bedrijf dat ruimtes (workboxen en kantoorruimte) aanbiedt aan ondernemers. De app moet ervoor zorgen dat de ondernemers elkaar ook kunnen vinden en helpen.
Zijn kennis houdt Mario up to date door het lezen van blogs en door conferenties bij te wonen. Je moet zelf inschatten wat een hype zou kunnen worden en daarop inspelen.
Mario schrijft zelf ook blogs op zijn eigen website die hij deelt via Twitter en LinkedIn.

 

Endpoint

Met zijn bedrijf Endpoint doet Mario Klaver het liefst afgebakende projecten. Hij wil graag veel verschillende projecten doen. Kortdurend en afwisselend.
Hij gebruikt de scrum methode binnen zijn bedrijf. Dat houdt in dat je een lengte van een sprint definieert waarin je stukjes functionaliteit gaat bouwen.
Samen met de klant ontwerpt en ontwikkelt Mario de apps (iOS en Android). Ze stemmen wekelijks af wat het belangrijkste is dat er in moet en aan het eind van de sprint (meestal 2 weken) heeft de klant een werkende app waarin de afgesproken features zitten. Vervolgens gaan ze weer bij elkaar zitten om te bespreken wat nu het belangrijkst is en dit zit er twee weken later weer in. Om zo vaak en zo snel nieuwe functies op te leveren moet de code van hoge kwaliteit zijn. Om dit soepel te laten verlopen moet je goed naar je klant luisteren en hem ook uitdagen na te denken over wat echt belangrijk is. Het voordeel voor de klant is dat de app meteen te gebruiken is en steeds een beetje wordt uitgebreid.En als klant kun je direct inspringen op nieuwe inzichten/situaties vanuit de markt. Elke sprint wordt namelijk opnieuw bepaalt wat de prioriteit is. Mario denkt mee met de klant en helpt bij het bepalen wat de volgorde van belangrijkheid is.

Bubble Brainer

Mario Klaver heeft zelf een spel ontworpen, Bubble Brainer.
Hiermee haalde hij 15.000 downloads, maar het werd niet het succes wat hij gehoopt had.
Via Instagram, Twitter en Facebook adverteerde hij voor Bubble Brainer en zolang hij dat deed, had hij zo’n 200 downloads per dag. Vanaf het moment dat hij er minder voor adverteerde, kreeg hij nog maar 10 of 20 downloads per dag. 2% van de gebruikers van een spel geeft geld uit binnen het spel waarvan de helft van die 2% veel geld uitgeeft. Daarom is het van belang enorm veel downloads te krijgen om te kunnen verdienen aan een spel.
Benieuwd naar  Bubblebrainer ?

 

Ondernemen en netwerken

Als ondernemer kan Mario zelf zijn projecten kiezen en dat geeft hem meer vrijheid. Hij kijkt eerst naar de meeste uitdaging van wat hij aangeboden krijgt en dan pas naar de afstand ten opzichte van de opdrachtgever. Het leukste van ondernemen vindt Mario Klaver dat je zelf grotendeels het succes van je onderneming bepaalt en hoe gelukkig je eindklanten zijn met het geleverde resultaat. Goed luisteren naar de klant, duidelijk en vaak communiceren is hierbij essentieel. Als een klant tevreden is over het resultaat dan vertelt hij dat door aan zijn omgeving.
Mario heeft met een groep IT freelancers een netwerk opgericht van inmiddels 35 man. Eens per maand komen ze bij elkaar en geven ze om de beurt presentaties over nieuwe ontwikkelingen.
Op deze manier vergaren ze kennis en ondertussen zijn ze aan het netwerken.
Andere netwerkclubs zijn vaak veel breder en daar heb je als IT-er niet altijd veel aan.
Nieuwe klanten vinden Mario over het algemeen via LinkedIn of komen via zijn oude netwerk. Ze weten wat hij kan.
Daarnaast houdt Mario zijn netwerk warm door contact te blijven houden met vorige opdrachtgevers.

Toekomst

Mario Klaver zou graag zien dat Endpoint een bedrijf word met ongeveer zes man personeel dat zich richt op het ontwikkelen van apps en games voor mobiele devices. Dan is Endpoint groot genoeg om ook de wat grotere projecten aan te kunnen en toch klein genoeg zodat de sfeer informeel blijft..
Nu moet hij soms projecten weigeren, omdat hij de tijd niet heeft het aan te pakken. Als hij personeel zou hebben, zou hij de opdrachten wel aan kunnen nemen. Mario werkt nu met freelancers, maar het liefst heeft hij gewoon vaste mensen om zich heen om echt een team te bouwen met een eigen werkwijze.

Tip voor IT ondernemers

Als tip voor ondernemers binnen de IT geeft Mario aan dat het vooral belangrijk is om opdrachten binnen je eigen netwerk te zoeken. Als je een nieuwe opdracht zoekt, kijk even in je netwerk rond en vraag of ze toevallig nog iemand nodig hebben. Het voordeel voor de klant is dat ze weten wat ze aan je hebben. Daarnaast scheelt het jou en de klant een hoop geld als er geen tussenbureau’s tussen zit. Die moeten namelijk ook gewoon geld verdienen.

 

Als vraag voor andere ondernemers geeft Mario aan te worstelen tussen zzp-er zijn en een bedrijf worden.
Hoe pak je dat aan? Hele grote opdrachten zijn niet te doen voor een zzp-er. Hoe laat je je zzp label los en ga je door als bedrijf. En nog belangrijker hoe zorg je ervoor dat jouw klanten je niet meer zien als zzp-er maar als bedrijf.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en https://typischwinnifred.nl/

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.