Vincent van Gorkum, franchisenemer Subway

Vincent van Gorkum

Vincent van Gorkum werkte 25 jaar in het bankwezen op een goede functie binnen het management. Nooit had hij plannen om iets anders te gaan doen. Totdat hij in tijden van crisis tijdens de elfde reorganisatie van zijn werkgever toch op straat kwam te staan.
In overleg met zijn gezin nam hij de tijd te bedenken wat hij wilde gaan doen. Tijdens vele reizen had hij al vaak kennis gemaakt met het Subway concept.
Uiteindelijk was het zijn zoon die voorstelde om een Subway te gaan franchisen. De zoon van Vincent had al ervaring in de horeca.
Vincent raakte enthousiast en ondanks de twijfel die elke ondernemer in het begin voelt zijn ze in 2013 hun eigen Subway gestart. Hun vestiging bevindt zich in hartje Rotterdam, aan het Stadhuisplein. Met name door de locatie zag Vincent het wel zitten.
Sindsdien neemt hij het ondernemen uiterst serieus. Hij kijkt goed naar de cijfers en hoe hij die binnen het franchiseconcept kan beïnvloeden.

Subway

Subway is een bekend concept binnen Rotterdam. Naast de zaak van Vincent bevinden zich er nog een aantal in en rondom het centrum. Wereldwijd is het concept nog veel bekender, met name in Amerika.
Bij Subway bakken ze het brood zelf, zodat het vers in de schappen ligt om verwerkt te worden tot de bekende Subway broodjes.
Dat vergt een goede planning en dat is niet altijd even gemakkelijk. Als er onverwachts meerdere groepen toeristen binnenstromen, bestaat de kans dat het brood even op is en gebakken moet worden. Dit is een tijdrovend karwei en al die tijd kun je dan niets verkopen. Mensen komen toch voor het broodje.
Het bekendste en best verkochte broodje bij Subway in het algemeen is de chicken teriyaki. Bij de vestiging van Vincent is het broodje Tonijn het meest verkocht. Dit komt mede doordat zijn vestiging geen halal Subway is en dat dit het enige broodje is wat mensen die halal eten, kunnen bestellen.
Subway werkt volgens een vast concept, de medewerkers van Vincent hoeven geen broodjes te bedenken. Alles op het menu staat vast. Alle ingrediënten snijden ze van te voren en de broodjes worden ter plekke op bestelling belegd.

 

Ondernemen

Vincent van Gorkum vindt het ondernemen heel leuk. Het is al vier jaar lang keihard werken, maar hij heeft er geen moment spijt van gehad. Achteraf gezien had hij die stap misschien wel eerder willen zetten.
Het leuke aan je eigen onderneming vindt Vincent het contact met je klanten. Dat moet goed zijn, want je krijgt nooit meer een tweede kans om een eerste indruk te maken. Dat geldt ook voor de kwaliteit van zijn broodjes, een ontevreden klant gaat naar geen enkele Subway meer toe als het hem niet smaakt. Vincent voelt die verantwoordelijkheid ook naar zijn concullega’s van andere Subways.
Door de locatie waar hij gevestigd is heeft Vincent veel contact met ondernemers van andere horecagelegenheden. Hij vindt het leuk om mee te denken hoe ze het Stadhuisplein aantrekkelijker kunnen maken waardoor ze meer aanloop krijgen.
Vincent kijkt ook goed naar de cijfers, de kosten en de baten. Als hij op een feestdag open is kijkt hij wat dat totaalplaatje kost in vergelijking wat het oplevert en op basis daarvan besluit hij of hij wel of niet opengaat.
Alle factoren worden zorgvuldig door hem afgewogen.

Toekomst

Vincent van Gorkum vindt het belangrijk dat je iets eerst goed onder de knie hebt, voordat je uitbreidt.
In de toekomst zou hij best nog meer zaken van Subway willen franchisen, maar voorlopig richt hij zich op de groei van de zaak die hij nu beheert. Als er al een aanbod komt, kijkt Vincent eerst goed naar de aanloop van klanten op die locatie en of daar winst te behalen valt. Hij zou het zonde vinden een tweede vestiging te openen waar alle energie in gaat zitten om vervolgens tot de conclusie te komen dat hij verlies draait en hierdoor ook nog te weinig tijd in zijn eerste vestiging heeft gestopt.
Mocht Subway erover denken om vestigingen in Indonesië te openen, dan staat Vincent wel vooraan. Dat zou hij erg leuk vinden om daar een Subway te runnen.

Tips voor ondernemers

Vincent kan beginnende ondernemers aanraden om te gaan franchisen. De onderneming helpt je met het opstarten van je eigen zaak en daar leer je enorm veel van.
Daarnaast vindt hij het belangrijk dat je de tijdsinvestering van het opzetten van je business niet onderschat. Mensen denken vaak binnen een half jaar succes te hebben, maar zo werkt het over het algemeen niet. Belangrijk is dat je vooral door blijft zetten.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.