Stefanie Couwenberg
Stefanie Couwenberg is een inspirerende en enthousiaste ondernemer die zelf ook overal inspiratie uit haalt.
Ze studeerde af in Den Haag als communicatie adviseur en ging voor de liefde naar Vlissingen.
Daar werkte ze jaren voor de Gemeente Vlissingen als strategisch communicatie adviseur en woordvoerder.
Door haar nieuwsgierigheid en enthousiasme naar waarom de dingen gaan zoals ze gaan toonde ze veel initiatief. Te veel eigen initiatief werd haar een jaargesprek verteld. Zelf zag ze dat als compliment. Juist bij de overheid dien je van de mensen zelf te horen wat er leeft en dat hoor je niet als je achter je bureau blijft zitten. Ze volgde een training ‘Lefgozers innoveren bij de overheid’ en toen ging het balletje rollen. Haar aandachtspunt werd haar kwaliteit. Ze mocht overal over mee gaan denken en over uiteenlopende onderwerpen sessies organiseren.
Dat ze uiteindelijk zelfstandig ondernemer zou worden, was onontkoombaar. Haar nieuwe taken wilde ze graag als functie zien, maar dat was niet mogelijk. De gemeente wilde haar als communicatie adviseur houden.
Toen haar man een baan in Zuid-Holland kreeg, was de keus snel gemaakt. Ze stopte met haar baan bij de Gemeente en begon in oktober 2017 voor zichzelf.
Denk Buiten de Lijntjes
Met Buiten de Lijntjes (BDL) doet Stefanie Couwenberg precies dat wat ze enorm leuk vindt om te doen: het geven van trainingen, innovatie- en inspiratiesessies.
Met haar onderneming bevindt ze zich precies op het snijvlak van communicatie en innovatie, wat Stefanie betreft de ideale combinatie. Alle facetten vallen samen in haar trainingen.
Tijdens haar trainingen heeft ze haar eigen manieren om groepen aan het werk te zetten. Ze gebruikt als uitleg graag de vorm van een Wybertje.
Je begint klein met je ideeën, dan raak je geïnspireerd en komen er steeds meer, om dat vervolgens te trechteren tot doelen waar je écht mee aan de slag gaat. Om mensen op ideeën te brengen heeft ze een scala aan methodes om ze anders aan het denken te zetten, zodat de creativiteit gaat stromen.
In rustigere periodes vertrouwt Stefanie er op dat ze inzetbaar is voor een interim opdracht als communicatie adviseur, wat ze ook ontzettend leuk vindt om te doen.
Ze is 20 jaar weggeweest uit Schiedam en nu blij verrast door de super mooie dingen die er gebeuren om de stad te ontwikkelen. Als ondernemer is ze blij hier te mogen werken en ze doet er dan ook niet geheimzinnig over, dat ze de gemeente Schiedam graag als opdrachtgever zou willen. Ook omdat ze graag iets in en voor haar eigen stad wil betekenen. Het begin is er in ieder geval. Stefanie gaat onder andere de sessies van Pin je Plek faciliteren. Daar heeft ze ontzettend veel zin in! Samen met inwoners creatief nadenken over kansen voor de stad. Ideeënsessies faciliteren, dat is echt haar ding. Pin je Plek is een project waarbij inwoners creatief mee mogen denken over de mogelijkheden van Midden-Schiedam.
Ondernemen
Ondernemen is risico nemen, vindt Stefanie. Zonder het nemen van risico’s groeit je onderneming niet.
Het is belangrijk dat je het aandurft om groots te denken. Je tarief van je product moet realistisch zijn, vraag niet te weinig omdat je bang bent dat ze je anders niet zullen vragen.
Anderen helpen zonder direct iets terug te verwachten is ook een onderdeel van ondernemen, vindt Stefanie.
Stefanie geniet van de vrijheid en de flexibiliteit die het ondernemen haar biedt. Het gaat om het resultaat en de invulling en planning hiervan is aan jezelf.
Hierbij is het wel belangrijk doelen te stellen en prioriteiten te geven aan je lijst met doelen.
Na deze korte tijd merkt Stefanie al dat haar onderneming een bepaalde richting in gaat. Ze krijgt regelmatig opdrachten die echt bij haar als persoon passen.
Ze leert steeds meer haar focus vast te houden op het product wat ze aanbiedt. Deze focus ligt op het aanwakkeren van de innovatiekracht bij overheden en ondernemers, waaraan ze haar skills als communicatieadviseur aan toevoegt. Stefanie denkt dat dat snijvlak van communicatie en innovatie niet alleen voor haarzelf, maar ook voor haar opdrachtgevers buitengewoon interessant is.
Netwerken
Netwerken is erg belangrijk volgens Stefanie Couwenberg. Daarbij vindt ze het voeren van leuke gesprekken het meest effectief.
De opdrachten komen regelmatig tot haar, doordat mensen haar kennen en haar enthousiasme onthouden hebben.
Het is voor Stefanie heel simpel, je vindt me leuk en dan onthoud je me of je vindt me niet leuk. Zo werkt het.
Ze gaat regelmatig naar Open Coffee’s, ook al kost dit tijd, het is belangrijk jezelf te laten zien.
Bij BNI was ze ook wel eens. Dit vindt ze wat zakelijker, maar desalniettemin nuttig om je daar af en toe te laten zien.
Als ondernemer zit Stefanie Couwenberg tussen beide netwerken in. Daarom heeft ze zich aangesloten bij Saar. Ondernemen met passie! in Schiedam, een netwerk dat volledig bij haar denkwijze past.
Wat voor Buiten de Lijntjes ook goed werkt, zijn congressen en seminars.
Daar heb je vaak iets gemeenschappelijks met de ondernemers die dezelfde onderwerpen volgen en dan gaat het netwerken heel gemakkelijk.
Social media vindt ze ook een heel mooi middel. Ze is actief op Facebook, LinkedIn en Twitter. Online kun je immers ook in gesprek. Stefanie is sinds kort begonnen met bloggen en daar krijgt ze veel reacties op. Eén van haar eerste blogs ging meteen al viraal. Inmiddels liggen overal notitieblokjes om nieuwe inspiratie voor haar blogs direct te kunnen noteren.
Het digitale stuk moet je als ondernemer dan ook zeker niet uitvlakken. Online laat je zien waar je voor staat, en in een persoonlijk gesprek breng je dat verder.
Tips voor ondernemers
Kies je focus en hou daar aan vast.
Hou vol en hou vast aan je visie, laat je niet verleiden tot tijdelijke andere oplossingen, omdat dat een makkelijkere weg zou zijn.
Doe dat waar je in gelooft.
Investeer, want dat levert je uiteindelijk iets op.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.