Sjoerd Mertens, Physiocare Nederland

Sjoerd Mertens

Sjoerd Mertens is de zoon van een fysiotherapeut. Fysiotherapeut worden was van kinds af aan al zijn droom, omdat hij zag hoe zijn vader pijn bij mensen weg kon nemen. Dat wilde Sjoerd zelf ook. Starten in de praktijk van zijn vader vond hij echter te gemakkelijk. Sjoerd heeft zijn laatste studie jaar in Australië doorgebracht. Daar staan ze hoger aangeschreven qua niveau van fysiotherapie en daar heeft hij enorm veel van geleerd.
De drive om te ondernemen zat er al vroeg in bij hem. Bij alles wat hij tegenkomt bedenkt Sjoerd hoe hij dat in de markt gezet zou hebben. Tevens was hij als kind al geïnteresseerd in waarom iemand doet zoals hij doet. Sjoerd is erg gericht op de mens, een klacht is een symptoom door hoe je ergens mee omgaat, is zijn overtuiging.

Vanuit zijn ondernemersgeest begon Sjoerd in zijn studentenkamer mensen te behandelen. De behandeltafel stond in de hal van zijn kamer. Hij begon een eigen Facebook-pagina en website en na anderhalf jaar huurde hij een eerste ruimte in het studentenhotel.
Niet lang daarna volgde een ruimte in Capelle aan den IJssel, toen een ruimte in Den Haag en sinds kort heeft hij een nieuwe eigen praktijk op een A-locatie in Rotterdam, het Oostplein.
Door de verschillende locaties heeft Sjoerd ontzettend veel geleerd over zichtbaarheid van je locatie en communicatie met verschillende doelgroepen.

Physio Care

PhysioCare Nederland heeft locaties in Rotterdam, Den Haag en Capelle aan den IJssel.
De ruimte in Rotterdam is de eerste echte eigen vestiging van Sjoerd Mertens. Hij heeft bewust gekozen voor een goede, zichtbare locatie en is zelf verantwoordelijk voor de open, frisse inrichting ervan.
Sjoerd begon met zzp-ers in te huren, maar het is lastig om zzp-ers van negen tot vijf aan je bedrijf te binden.
Nu heeft hij personeel in loondienst en is zelf werkzaam in Rotterdam en Capelle aan den IJssel.
De locatie in Den Haag bestuurt hij op afstand, ook deze ruimte bevindt zich op een A-locatie wat Sjoerd van belang vindt voor eventuele vervolgstappen met zijn bedrijf. Het op afstand aansturen van een bedrijf is weer een totaal andere leerschool. Vertrouwen is daarbij het meest belangrijk.
PhysioCare Nederland onderscheidt zich door hun empathie naar de cliënt. Dit gebruiken zij in hun werk, ze bieden veel service en ze nemen meer tijd voor een behandeling dan gebruikelijk. Hun contact naar de cliënten toe is directer en ze maken zo min mogelijk gebruik van de computer. Het draait allemaal om interactie.
Sjoerd vind dat PhysioCare een vernieuwende praktijk is door hun persoonlijke aanpak. Ook bieden ze cursussen aan hun cliënten aan op het gebied van bijvoorbeeld omgaan met spanningen van alle dag. De bedoeling is dat ze zich als praktijk wat meer gaan specialiseren in bepaalde onderwerpen van fysiotherapie. Zover is het nu nog niet. Specialist ben je pas als je in de behandeling van een bepaalde klacht of aandoening heel erg goed bent, aldus Sjoerd.

Ondernemen

Het leukste aan ondernemen vindt Sjoerd Mertens om jouw eigen ideeën en gedachten te toetsen aan de desbetreffende doelgroep. Om daar vervolgens net zoveel aan te schaven totdat het aanslaat.
Wat hoor je veel, wat zie je veel en hoe spring je daar het beste op in.
Als ras ondernemer vindt hij dat je nooit kunt zeggen dat je iets goed hebt gedaan. Er gaan altijd dingen niet goed, er is altijd werk te doen.
Sjoerd is jong begonnen als ondernemer, omdat hij dat graag wilde en er veel tijd in wilde steken zonder op dat moment de verantwoordelijkheid te hebben voor een gezin.
De bagage die hij nu, op jonge leeftijd al heeft, had hij nooit gehad als hij in loondienst was gaan werken.
Sjoerd vindt het leuk om met andere ondernemers te praten over ondernemen, waarin hij al snel de vraag krijgt om mee te denken en te adviseren. Dat is iets wat hij zeker in de toekomst graag meer wil uitbouwen. Zelf heeft hij ook mentoren gehad die hij nog steeds heel hoog heeft zitten.
Sjoerd is als ondernemer binnen de fysiotherapie vernieuwend, doordat hij naar de gehele mens kijkt met zijn/ haar problemen op zowel fysiek als psychologisch gebied en  het verband er tussen.
Graag linkt hij naar taal, wat doet taal met je en wat zegt de taal die de persoon gebruikt nou eigenlijk. Ook richt hij zich op zelfreflectie van het bewustzijn. Binnen de fysiotherapie nog niet gebruikelijk. Sjoerd zet dit alleen in wanneer het gaat over een chronische klacht of een klacht die niet over gaat zoals verwacht.
Hij heeft een eigen therapie ontwikkeld om hoofdpijn te bestrijden en daar wil hij graag groot mee worden.

Netwerken en adverteren

Sjoerd Mertens heeft veel netwerkevents gedaan. Als ondernemer verrijkt het je ondernemerschap. Netwerken is onderdeel van ondernemen, maar helaas ontbreekt hem de tijd er inmiddels voor. Hij vind netwerken een privilege voor een ondernemer om zijn ideeën te toetsen, inspiratie op te doen of om te inspireren.
Adverteren doet hij veel op Facebook en LinkedIn. Op Facebook heeft hij een besloten groep met een vraagmuur voor cliënten, maar vooral geen klaagmuur.
Sjoerd heeft ook een eigen youtubekanaal waarop hij filmpjes met adviezen plaatst, hierdoor komt zijn website ook steeds hoger binnen Google.
Klanten komen binnen via social media of via zijn eigen netwerk, maar vooral via mond- op mondreclame.
Sjoerd werkt samen met een neuroloog in het Maasstadziekenhuis. Inmiddels komen zijn klanten vanuit Zeeland, Breda en de regio Zuid Holland.

Zijn ideologie is dat hij niet afhankelijk wil zijn van derden. Samenwerkingen met huisartsen paste dan ook niet in zijn visie als start van zijn onderneming. Inmiddels heeft Sjoerd de situatie gecreëerd dat hij niet afhankelijk is van derden en zoekt nu juist wel het contact met de artsen op. Mensen worden nu steeds vaker via derden doorverwezen, ook vanuit onverwachte hoeken. Dat is echt fantastisch om te zien en precies zoals Sjoerd ingeschat had met zijn visie te starten zonder afhankelijkheid van derden.

Toekomst

Sjoerd heeft als toekomstplan dat PhysioCare praktijken door heel Nederland zal vestigen.
Met als specialisatie behandelingen tegen hoofdpijn en andere specialisaties gericht op aandoeningen en stoornissen.
Als fysiotherapeut ben je erg afhankelijk van zorgverzekeraars. Indien je als specialist te boek staat, maak je het voor jezelf al gemakkelijker. Het is niet makkelijk om daar te komen, maar de aanhouder wint.
Daarnaast ziet Sjoerd zichzelf lezingen en onderwijs over zijn hoofdpijntherapie geven in binnen- en buitenland.

Tips voor ondernemers

Als tip voor ondernemers geeft Sjoerd aan dat je, als het kan, je bedrijf op moet starten met eigen geld. Het vervolgens rustig moet laten groeien met verdiend vermogen en deze deels herinvesteren. Vooral niet direct alles naar jezelf uitkeren. Probeer het proces te bedenken wat een potentiële klant moet volgen voordat het bij jouw bedrijf uitkomt. Wat moet die persoon ervaren en wat zou dan doorslaggevend zijn om voor jou te kiezen? Bekijk elke klein detail vanuit de ogen van je klant.
Leningen geeft alleen maar stress. Een bedrijf opbouwen met eigen middelen geeft enorm veel voldoening.
Je focus moet niet liggen op geld verdienen. De eerste jaren moet je bereid zijn om bijna voor niets te werken waarbij je wel je eventuele personeel faciliteert.
Houdt het grote doel altijd voor ogen en probeer de route daar naar toe vast te houden door kleine sub doeltjes te behalen. Laat je niet afleiden van je pad.
Wil je het zelf , als persoon, goed doen of wil je een mooi bedrijf bouwen? Dat zijn twee verschillende dingen, kijk daar goed naar.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.