Sietske Jansen,Klein & Sterk

Sietske Jansen

De ondernemende Sietske Jansen wist altijd al dat ze ooit een eigen onderneming wilde hebben, maar wist niet precies in wat.
Ze begon eerst op de middelbare hotelschool en werkte een tijd in de horeca.
Dat was niet helemaal wat ze voor ogen had en daarom ging ze in de handelsonderneming van haar ouders werken.
Toen er kinderen kwamen stopte ze een tijd met werken om vervolgens bij een bedrijf voor relatiegeschenken terecht te komen.
Dit deed ze tien jaar met veel plezier, maar Sietske wilde meer uren werken en die waren niet beschikbaar.
Ze kwam vervolgens als receptioniste bij een rederij terecht en werkte daar op verschillende afdelingen.
In dit werk kon ze uiteindelijk haar ei niet kwijt en heel impulsief nam ze in 2015 ontslag om zich vervolgens meteen in te schrijven bij de KvK.
De relatiegeschenkenbranche was haar altijd goed bevallen en ze wist dat ze dat goed kon.
Op het moment dat ze startte voelde ze zichzelf heel sterk, haar onderneming was echter nog klein.
Klein en Sterk werd dan ook haar bedrijfsnaam.

Klein en Sterk

Aan de keukentafel verteld Sietske enthousiast over haar onderneming Klein en Sterk. Haar huis staat vol met leveringen voor de relatiegeschenken die voor de kerst de deur uit moeten.
Sietske maakt zich niet druk, de periode oktober, november is heel druk en in december krijgt ze vanzelf weer rust om te ademen.
Tussen de speculaaspoppen, chocoladerepen en andere relatiegeschenken vertelt ze dat haar ouders haar eerste klant werden. Ze begon in oktober 2015 met haar bedrijf en haar ouders besloten de kerstpakketten bij haar te bestellen.
Haar beste vriendin werd ook klant, en zodoende begon Sietske haar eerste twee maanden met een flinke omzet.

Met Klein en Sterk onderscheidt Sietske Jansen zich door haar creativiteit en door het persoonlijke contact.
Ze denkt mee over producten en haalt haar inspiratie overal vandaan.
Haar producten zijn anders dan de standaard relatiegeschenken en als de prijs het toelaat maakt ze ze zo customized als mogelijk.
Kwaliteit vindt ze daarin heel belangrijk.
Heeft ze een deal met een klant gesloten en blijkt het product bij de groothandels uitverkocht?
Sietske zoekt het hele land door om alsnog aan de beloofde producten te kunnen komen.
Door haar grote netwerk en haar vlotte, enthousiaste babbel, lukt haar dit vaak ook nog.

Netwerken

Vanaf de start van haar onderneming is Sietske Jansen begonnen met netwerken.
Hoewel ze het spannend vond is ze bij BNI chapter Alexander in Ridderkerk gaan kijken.
Ze had al gauw door dat dat een juiste plek voor haar was en inmiddels komt ze ook geregeld bij andere chapters over de vloer.
Relatiegeschenken is een tastbaar product wat mensen makkelijk begrijpen en Sietske beseft dat dat het voor haar gemakkelijker maakt om aan klanten te komen.
Het eerste jaar haalde zij bijna de helft van haar omzet uit de bijeenkomsten van BNI, daar bevinden zich potentiële klanten voor haar markt.
Daarbij is de gunfactor niet onbelangrijk. De concurrentie binnen de relatiegeschenken is groot en Sietske bestaat met haar bedrijf nog niet zo lang.
Haar voordeel is dat ze een echte handelaar en verkoper is. Ze heeft bewust geen webshop omdat ze liever persoonlijk me je om de tafel gaat zitten, om op basis van je wensen een passend relatiegeschenk te vinden.

Netwerken is in deze tijd dé manier om je klantenkring te verbreden, is de mening van Sietske.
‘Het geld ligt op straat, je moet het alleen willen zien en bereid zijn te bukken’.
Geven loont en dat is de reden waarom Sietske soms opdrachten gunt aan een ander hoewel haar dat op bepaalde momenten niet altijd even goed uitkomt.
Veel mensen komen alleen maar halen, maar Sietske vindt dat zaaien en investeren ook heel belangrijk is.
Je krijgt het altijd een keer terug.

Ondernemen en social media

Het mooie van ondernemen vindt Sietske de vrijheid om zelf beslissingen te kunnen nemen.
Je bepaalt zelf wanneer je werkt.
Ze is een energieke persoonlijkheid die altijd aan het nadenken is over nieuwe ideeën.
De inspiratie is vaak aanwezig in haar hoofd, maar de tijd om het goed uit te werken, ontbreekt.
Dat is ook ondernemen, je bent 24/7 bezig met je bedrijf.
Sietske kan goed focussen, waardoor ze nu de opdrachten goed kan afronden om daarna tijd te nemen voor de administratie en het uitwerken van nieuwe producten.

Sietske zet Facebook en LinkedIn in voor haar bedrijf. Ze heeft een jaar lang hard aan haar zichtbaarheid gewerkt.
Online zichtbaarheid is heel belangrijk en inmiddels heeft ze goed door wat aanslaat en wat niet.
Door het netwerken binnen BNI is ze op LinkedIn enorm hard gegroeid.
Sietske is dan ook van mening dat het een combinatie moet zijn van offline én online zichtbaarheid.
LinkedIn contacten zijn waardevoller als je de mensen ook life ontmoet tijdens netwerkbijeenkomsten.
Mensen herkennen je en onthouden wat je doet waardoor je bereik op LinkedIn ook weer groter wordt.

Toekomst

Voor Sietske Jansen is het belangrijkste dat ze in de toekomst goed kan blijven rondkomen van haar eigen onderneming.
Het liefst zou ze wel vanuit een kantoor gaan werken. Op dit moment mist ze een showroom om haar samples uit te kunnen stallen voor klanten. Klanten kunnen dan veel beter zien wat ze allemaal al gedaan heeft.
Ze is ervan overtuigd dat dat positief kan uitwerken voor haar groei en omzet.

Nu komen de pallets met producten nog aan huis en draait Sietske haar hand er niet voor om ze bij de klant te brengen. Dat wil ze in de toekomst wel anders gaan inregelen. Het kost haar veel tijd die ze ook in nieuwe ideeën zou kunnen steken.
Ze weet één ding heel zeker en dat is dat ze niet wil uitgroeien tot een onderneming met personeel in dienst.
Sietske wil het allemaal zelf blijven doen, zodat ze weet dat ze kwaliteit levert. Ze vindt het ook nog eens veel te leuk om het uit handen te geven.

Tips voor ondernemers

Sta open voor adviezen en feedback van andere ondernemers.
Daar kun je alleen maar van leren.
Bekijk alles met een open blik, dan komen de juiste mensen vanzelf op je pad.
Mensen doen zaken met jou en niet met je website, dus laat je gezicht zien. Ga netwerken.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.