De ondernemende Renée Klatten wist al van jongs af aan dat ze ooit een eigen bloemenwinkel wilde beginnen. Op haar veertiende kreeg ze tijdens haar middelbare school een snuffelstage bij een bloemist en al op dag 1 werd ze gevraagd als zaterdaghulp.
Sinds die dag besteedde ze elke vrije middag aan haar baantje bij de bloemist. Bloemen werden haar passie. Renée ging de BBL-opleiding volgen en bleef bij de bloemist werken wat resulteerde in haar eerste vaste baan. Ze werkte vervolgens bij nog twee bloemisten en ontdekte dat ze een hele eigen, aparte stijl heeft die zich met name richt op het hoge segment. Na nog meer ervaring te hebben opgedaan bij één van de meest luxe bloemenzaken in de omgeving van Rotterdam was het tijd om voor zichzelf te beginnen.
De zoektocht naar een pand om dat te gaan doen, was begonnen.
Na verschillende opties te hebben bekeken besloot Renée de stoute schoenen aan te trekken en stapte met haar vriend het huidige winkelpand in de Capelse wijk ’s-Gravenland binnen waar op dat moment al een bloemist gevestigd was.
Ze vroeg op de man af of hij van zijn winkel af wilde en dat wilde hij maar al te graag. Na een flinke verbouwing en een hele andere koers dan haar voorganger ontstond in 2011 Leaf, de droom van Renée kwam uit.
In het begin waren de bewoners in de omgeving sceptisch. Leaf richt zich op het hoge segment en eerst kreeg de winkel het stempel duur te zijn. Het eerste jaar was daarom best vermoeiend. Klanten moesten aan Leaf wennen. Ook doordat de eigenaar die voor Leaf in het pand zat er al even geen zin meer in had en daardoor zijn zaak niet zo netjes had achtergelaten. De kracht van Leaf is echter dat Renée samen met haar team altijd streeft naar net dat beetje meer. Dit uit zich in creativiteit, kwaliteit en een verzorgde afwerking. Toen klanten dat gingen merken, ging het ineens hard met Leaf. Inmiddels is Leaf zo hard gegroeid dat Renée 2 parttimers, 2 fulltimers en 2 zaterdaghulpen in dienst heeft kunnen nemen. Leaf is ontstaan uit de passie van Renée voor mooie bloemen. Renée houdt van mooie spullen, anders dan standaard, maar vind het belangrijk dat er ook voldoende betaalbare producten in de winkel staan. Bijvoorbeeld om als kleinigheidje cadeau te kunnen geven. Die mengeling maakt dat klanten graag bij Leaf komen.
Inmiddels is Leaf ook erg succesvol op de zakelijke markt. Ongeveer 30% van haar omzet haalt Renée uit de levering aan bedrijven. Zo kan Renée een tweesterrenrestaurant, een hotel, verschillende advocatenkantoren en nog tientallen andere bedrijven in Capelle en omgeving tot haar vaste klantenkring rekenen. Samen met haar team verzorgt Renée boeketten voor op de balie, maar bijvoorbeeld ook voor verjaardagen of jubilea.
Op social media is Renée vooral actief op Instagram. Facebook deed ze ook regelmatig, maar sinds ze een zakelijke pagina gebruikt loopt het bereik erg terug. Facebook wil je bedrijfspagina namelijk alleen betaald promoten. Netwerken heeft ze in de beginjaren wel veel gedaan, maar ze hield er niet veel klandizie aan over.
Het ging vaak meer om de gezelligheid en het gesprek met ondernemers onderling.
Renée is op dit moment heel tevreden met hoe de zaken lopen. Haar personeel zorgt ervoor dat ze zich bezig kan houden met afspraken buiten de deur en ook nog wat vrije tijd over houdt. Ze kan met een gerust hart op vakantie, omdat ze weet dat haar zaak in goede handen is. Renée voelt zich zeer bevoorrecht dat haar beide ouders en haar vriend mee helpen als dat nodig is. Haar moeder doet de administratie en haar vader springt bij op drukke bezorgdagen. Haar vriend is elke donderdag vrij van zijn eigen werk om bij Leaf te kunnen helpen. Voor de toekomst zou Renée best meerdere bloemenzaken willen bezitten, maar binnen het hoge segment is dat lastig.
Je moet dan bedrijfsleiders hebben die precies dezelfde visie hebben als jij.
Die kwaliteit leveren, maar ook de uitstraling die Leaf belangrijk vindt.
Renée Klatten vind het belangrijk dat je achter je concept blijft staan, als dat tenminste goed werkt. Bedenk je iets nieuws, hou je daar dan aan vast en haal het niet na twee weken weg, omdat mensen het niet kopen. Klanten moeten altijd even wennen aan iets nieuws, geef het tijd en houd vol, ook al krijg je eerst negatieve reacties.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Typisch Winnifred.