Het enthousiaste echtpaar Paul en Natasja van Rosmalen zijn sinds kort zelfstandig ondernemers.
Van het eerste jaar hebben ze echter al volop genoten en ze hebben geen moment spijt gehad van hun beslissing.
Paul werkte al twintig jaar in de beveiliging en wist van zich zelf heel zeker dat hij dat niet nog eens twintig jaar zou gaan doen.
Natasja werkte al jaren binnen de reisbranche en later in de ICT en is gewend te regelen en te organiseren.
Samen wilden ze graag ‘iets’ voor zichzelf, maar wisten eigenlijk niet zo goed wat. Ze wilden tijd voor hun gezin en in de buurt kunnen zijn waar nodig.
Ze kochten een franchiseboek waar alle mogelijkheden om te franchisen in worden opgesomd. Als daar niets in zou staan wat ze aan zou trekken, zouden ze de stap niet wagen. Ze lazen het door, Paul noemde InXpress al een keer, maar Natasja voelde er toen niets bij.
Totdat ze op de franchisebeurs naar een seminar gingen van één van de Britse oprichters van InXpress. Natasja wist meteen dat dit het moest zijn.
Niet lang daarna kocht het echtpaar zich in en begonnen ze voor zichzelf. Paul volledig en Natasja werkt voorlopig nog parttime als ZZP-er bij verschillende opdrachtgevers.
InXpress verzorgt (internationale) pakketverzendingen voor met name het MKB.
Dat zijn grotendeels klanten die niet elke dag iets versturen.
Als je je zending via InXpress regelt bespaar je jezelf tijd, gedoe en geld, dat is het uitgangspunt.
Ze werken met verschillende vervoerders en met verschillende tarieven die ze aan kunnen bieden.
Van het versturen van een express envelop met documenten tot een zeecontainer en alles wat daar tussenin zit kunnen zij voor hun klanten verzorgen.
Paul en Natasja houden van een directe aanpak en van open en eerlijk zaken doen.
Service en klantgerichtheid staan daarbij voorop. Gaat er op zondag iets niet goed met een zending via Schiphol, dan staat Paul op zondag op Schiphol om de vervoerder bij te staan en ondertussen de klant op de hoogte te houden.
Ze behandelen de klant zoals ze zelf ook graag behandeld willen worden.
Het onderscheid maken Paul en Natasja graag door middel van persoonlijk contact. Regelmatig gaan ze gewoon even langs bij de klant om te bespreken hoe het gaat. Wat gaat goed en wat kunnen we beter doen. Klanten waarderen die aanpak enorm.
Paul en Natasja begonnen hun avontuur als franchisenemers aan de keukentafel bij hen thuis.
Inmiddels hebben ze een kantoor ingericht, zodat ze privé en werk goed gescheiden kunnen houden.
Het bouwen van een eigen bedrijf zoals InXpress is een enorme uitdaging. Samen hebben Paul en Natasja de training gevolgd, voordat ze daadwerkelijk gingen starten. Hun eerste zending leverde hen €1,75 op en dat hebben ze uitgebreid gevierd. Inmiddels zijn ze met InXpress gestaag aan het groeien.
Als franchisenemers van InXpress zijn Paul en Natasja zelfstandig ondernemer. Ze doen alles zelf, maar hebben ze een vraag of probleem, blijkt InXpress een warm nest te zijn.
Ze luisteren echter ook graag naar de aanpak en tips van andere ondernemers. Dat is ook een van de redenen dat ze lid zijn van ENC, het economisch netwerk van Capelle aan den IJssel.
Elke dag leren ze bij en dat geeft heel veel energie en nieuwe ideeën. Het eerste jaar zien ze vooral als leerproces en nu is het tijd om te gaan investeren in de zaken er om heen. Zo gaat Natasja zich meer richten op LinkedIn en het promoten van InXpress via social media kanalen.
In de toekomst zien Paul en Natasja het voor zich dat ze met InXpress financieel onafhankelijk zijn, zodat ze nog meer kunnen gaan genieten.
Voor nu is het doel dat ze binnen twee jaar allebei full time aan InXpress werken. Ze willen dan wat mensen in dienst kunnen nemen voor de acquisitie en back office. Dan zal het niet volledig uit huis gebeuren, maar willen ze ergens een ruimte huren voor hun kantoor.
Bij InXpress hebben ze enorme vrijheid van handelen aangezien het geen harde franchise is. Dit geeft hen de mogelijkheid hun eigen ideeën te ontwikkelen en uit te voeren.
Beiden bruisen van de energie en ideeën hebben ze volop waardoor ze zich vol enthousiasme in hun zaak storten.
Paul en Natasja verwachten allebei dat dat een sneeuwbaleffect zal blijven opleveren en ze daardoor nog flink kunnen groeien. Een franchisenemer in de regio naast hen zou prettig zijn, zodat ze dan wat meer kunnen samenwerken in tijden van vakantie.
De belangrijkste tip voor ondernemers vinden Paul en Natasja dat je niks moet beloven, maar het gewoon moet doen.
Straal uit dat je service geweldig is en zorg dat dat ook echt zo is, het is tenslotte je eigen portemonnee waar je het voor doet.
Daarnaast vinden ze het belangrijk dat je de klant het gevoel geeft dat hij belangrijk is, houd persoonlijk contact met je klanten en besteed eens in de zoveel tijd wat extra aandacht aan ze.
Volg je hart en als je voelt dat je iets op een bepaalde manier moet doen, doe het dan ook zo.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Typisch Winnifred