Maurice
Al in 2010 ontdekte Maurice zijn passie voor journalistiek. Dat zette een ondernemersreis in gang die hem op plekken bracht waar hij nooit had gedacht te komen. Een gesprek met een jonge en enthousiaste Rotterdamse ondernemer gepassioneerd over journalistiek én de Engelse taal.
‘Toen iemand mij in 2010 vroeg of journalistiek iets voor mij zou zijn’, zegt Maurice, ‘kon ik van enthousiasme niet meer op mijn stoel blijven zitten. Allerlei talenten die ik bij mezelf had gezien, kon ik ineens bundelen in een labeltje.’
Probleempje: Maurice zat op dat moment midden in zijn bachelor Public Management. ‘Ook al wist ik dat de ambtenarij niet voor mij is, ik besloot om mijn studie af te maken. Ik vond het belangrijk om met diploma en zonder tienduizenden euro’s studieschuld te starten. In het laatste jaar van mijn studie kreeg ik het nummer van de redacteur van AIR FRANCE KLM Club Africa en belde hem om sales advies in te winnen. Toen ik ophing had hij gevraagd of ik voor hem wilde komen schrijven.’
Ondernemersavontuur
Zo begon het ondernemersavontuur voor Maurice. Gedurende de twee jaar die volgde ontwikkelde hij zich op journalistiek vlak door in het Engels te verhalen over zakendoen in Afrika, zoals in dit artikel. Totdat eind 2014 bij KLM de kraan dichtging, en zijn omzet werd gehalveerd. ‘Dat maakte me bewust van mijn afhankelijke positie’, herinnert Maurice zich.
In de maanden die volgden richtte hij zijn pijlen op Engelstalige, Afrika-georiënteerde publicaties. Maar al snel stuitte hij op de overweldigende concurrentie van andere freelancers, en het gevolg van die concurrentie: schrijnende tarieven. ‘Mijn ambitie is om door te groeien in de internationale journalistiek. Maar ik geloof ook dat een arbeider zijn loon waard is, en ik ben niet bereid om te werken voor de tarieven die momenteel gangbaar zijn in de journalistiek sector.’
Dus moest er een andere oplossing gevonden worden. Na een zoektocht van enkele maanden ontstond in februari 2015 het idee voor Taalexpert Engels. ‘Gewoon tijdens een middagje brainstormen’, legt Maurice uit. ‘Wat ik geweldig vind aan ondernemen is dat je vandaag een idee hebt en het morgen kunt uitvoeren – no permissions needed. Wel denk ik dat, als je een goed idee te pakken hebt, je je daarin moet vastbijten. Om resultaat te zien, moet je doorzetten op de weg die je bent ingeslagen.’
Verwachtingen overtreffen
2015 werd het jaar van het experiment. Een website bouwen voor Taalexpert Engels, potentiële klanten koud opbellen, en de eerste opdrachten uitvoeren, in respectievelijke volgorde. ‘Met de ervaring die ik heb opgedaan in de internationale journalistiek, ben ik reclame-, ontwerp- en communicatiebureaus gaan ondersteunen op het gebied van de Engelse taal.’
Maurice: ‘Daarbij stel ik mezelf als doel om naast het leveren van uitmuntend werk, ook de verwachtingen van mijn klanten te overtreffen – hen te verwonderen, zoals één van mijn coaches me dat heeft geleerd. Zo kom ik bij vertalingen nogal eens een fout tegen in het brondocument, en kan ik mijn klanten blij maken door te wijzen op zo’n fout. Begin 2016 heb ik er een slinger aan gegeven door 100 potentiële klanten koud op te bellen. Met een ‘ja’ van 1 op de 17 bedrijven en de mond-tot-mondreclame die daarop volgde, loopt Taalexpert Engels nu goed.’
Overwin je angst
Overwin je angst, en bel potentiële klanten koud op, is dus het devies van Maurice. Ook al heeft hij ontdekt hoe leuk hij het vindt om klanten te bedienen en Taalexpert Engels uit te bouwen, Maurice houdt zijn journalistieke ambitie scherp in het vizier. ‘Van april tot en met oktober 2016 heb ik gewerkt aan een businessplan voor een eigen journalistiek platform. Op MauricevanderSpek.com ga ik schrijven over de toeleveringsketen achter de voedselindustrie en de impact van die keten op de mensen die ons voedsel produceren en het milieu.’
Met zijn businessplan is hij recentelijk toegelaten tot het Mentorenprogramma van de Nederlandse Vereniging van Journalisten. In het doen van onderzoek en het ontwikkelen van zijn platform zal hij de komende zes maanden gecoacht gaan worden door een ervaren journalist.
‘Ik ben al 6 jaar onderweg’, zegt Maurice, ‘maar het voelt alsof mijn reis nog maar net begonnen is.’
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon.
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.