Marco Ruissen en Iris Nederend
De Rotterdamse Marco Ruissen en Iris Nederend leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding Leisure Management.
In eerste instantie gingen beiden hun eigen weg qua carrière.
Marco deed veel events in de entertainment business en Iris werkte in de theaterbranche.
Marco kwam tijdens zijn werk veel in aanraking met ballon vouwers en leerde deze skills gaandeweg zelf ook.
Hij werd freelancer en merkte dat hij het ontzettend leuk vond om evenementen tot in de puntjes uit te werken en te verzorgen.
Door zijn werk kende hij inmiddels veel leveranciers van allerhande materialen en van lieverlee ontvouwde zich een plan in zijn hoofd.
Marco dacht in eerste instantie aan een webshop in ballonnen en pitchte zijn idee aan zijn partner Iris.
Zij was direct enthousiast en samen begonnen ze vanuit hun woning in Rotterdam.
Al snel groeide dat uit z’n jasje en werd hun hele huis in beslag genomen als werkplaats en opslag voor de doe het zelf sets die ze hadden ontwikkeld.
Hun eerste grote opdracht kwam van een voormalig werkgever van Iris.
Daardoor ontdekten ze meteen dat ze toch echt veel meer ruimte tot hun beschikking moesten hebben.
Ze besloten op zoek te gaan naar een geschikte ruimte waar ze zowel verkoop als werkplaats konden combineren.
Iris zegde als eerste haar baan op toen ze eenmaal een geschikte ruimte in Schiedam hadden gevonden.
Lovedeco was een feit.
Lovedeco
Lovedeco is het gezamenlijk opgebouwde bedrijf van Marco Ruissen en Iris Nederend geworden.
Ze leveren ballonnenbogen, ballonpilaren, ballonboeketten, cadeauballonnen en nog veel meer.
Ballondecoratie is hun passie geworden en inmiddels beginnen ze een begrip te worden in Schiedam en omstreken.
Hun winkel bestaat nu anderhalf jaar.
Over het algemeen doet Marco de bezorging en staat Iris volledig in de winkel.
Op rustige momenten in de winkel, maken ze in hun werkplaats decoraties klaar voor feesten, partijen, evenementen en cadeau’s.
Iris is de administratieve kracht en houdt zich bezig met de bestellingen, facturering en de website.
Kwaliteit staat bij Lovedeco voorop.
Daarnaast zijn ze sterk in het adviseren van hun klanten.
Iris en Marco vinden transparantie erg belangrijk en geven eerlijk aan wat wel en niet mogelijk is aan de klant.
Bezorging is mogelijk door het hele land, maar omdat ze dat zelf doen komen daar extra kosten bij voor de klant.
Daar zijn ze heel duidelijk over en als het mogelijk is verwijzen ze de klant door naar een collega meer in de buurt van de klant.
De acute telefoontjes die ze krijgen van mensen die elders ballonnen hebben besteld die op de dag zelf al leeg zijn, vinden ze erg leuk om op te lossen.
Om mensen toch nog te kunnen helpen aan geslaagde decoratie op het laatste moment. Dat stukje service en advies zorgt er ook vaak voor dat klanten terugkomen.
Bestel je decoratie bij Marco en Iris, dan heb je kans dat je er weken van kunt genieten, aldus het koppel.
Ondernemen
Het ondernemen vinden Marco Ruissen en Iris Nederend ontzettend leuk om te doen.
Ondernemen blijft een spannende reis waar in je moet mee bewegen met je klanten.
In eerste instantie wilden ze bijvoorbeeld geen feestartikelen winkel zijn. Maar de vraag van de klant was er wel en nu hebben ze dat inmiddels ook in hun assortiment.
Marco geeft aan dat dat de kracht van kleine ondernemers is. Jezelf flexibel opstellen en snel kunnen schakelen om je klant tegemoet te kunnen komen in zijn wensen.
Ze kijken goed naar wat de markt doet en groeien daar in mee.
Dat is ook de reden dat ze naar Schiedam uitweken, want de markt in Rotterdam was in hun branche al behoorlijk verzadigd.
Doordat ze zich grotendeels op de consument richten, gaat hun business ook ten tijden van corona gewoon door.
Ze zien de trend dat mensen die geen verjaardagsfeestjes hebben, toch iets willen laten bezorgen. Vaak komen ze dan bij Lovedeco terecht. Ook weten ze inmiddels dat als vrienden de ander balloncadeau’s geven, dat steeds vaker ook weer teruggeven en dan net iets groter.
Zo blijven klanten terug komen.
Het is nu wel harder werken voor dezelfde omzet, omdat de grote evenementen en bedrijfsfeesten geen doorgang vinden.
De winkel die ze nu huren geeft hen als voordeel veel contact met de plaatselijke ondernemers te hebben. Dat zorgt voor een prettig netwerk waarin je met elkaar mee denkt en doorverwijst waar het kan.
De onderlinge sfeer in de Hoogstraat is veelal ontspannen en behulpzaam. De ondernemers zijn eigenlijk hun grootste ambassadeurs.
Zichtbaarheid
Online worden Marco Ruissen en Iris Nederend met hun onderneming goed gevonden.
Ze zetten veel in op Facebookadvertenties, omdat ze merken dat dat voor hen heel goed werkt.
In eerste instantie was het een gok om eens uit te proberen, maar toen ze ontdekten dat het werkte zijn ze daar mee door gegaan.
50 % van hun klandizie komt via mond tot mond reclame, mensen zien bij elkaar de ballondecoratie van Marco en Iris en onthouden dat voor hun eigen feesten.
Hun bus is ook bestickerd met reclame en Marco merkt dat mensen hem beginnen te herkennen tijdens zijn bezorgrondes.
Ze maken ook gebruik van Instagram, Facebook en inmiddels ook TikTok.
Marco heeft een keer een filmpje geplaatst op TikTok hoe hij een ballon figuur vouwde en dat had meteen vele kijkers.
You Tube zou ook een geschikt medium zijn om mensen zijn kunsten te leren en ook dat staat nog op zijn verlanglijstje.
Evenals het meer uit LinkedIn halen voor hun onderneming. Ze zien de mogelijkheden van online zichtbaarheid en spelen daar zoveel mogelijk op in als de tijd dat toe laat.
Netwerken doen ze eigenlijk altijd is hun mening, daarvoor hoef je niet per se alleen maar naar netwerkbijeenkomsten.
Ook op conventies maken ze connectie en vergroten ze hun netwerk. Op deze manier ondersteun je elkaar en kun je de ander aan eventuele klanten helpen.
De sfeer in de branche waarin ze zich bevinden is heel goed en mensen zijn bereid elkaar te helpen.
Ze leren van elkaar en zijn onderdeel van een community waarin skills worden gedeeld en overgenomen.
Als ondernemers zijn ze dankbaar voor hoe ze het aangepakt hebben en dat het op deze manier gelukt is.
Het is een enorm fijn gevoel om het eind van de maand te weten dat je safe zit.
Toekomst
Marco Ruissen en Iris Nederend willen zo lang mogelijk met z’n tweeën hun onderneming runnen.
Zeker in deze tijden loop je op die manier het minste risico.
Een tweede bezorger zit er wel snel in. Het bezorgen in je eentje kost ontzettend veel tijd die je liever aan andere dingen in de zaak besteedt.
Eigenlijk hebben ze ook nu alweer ruimte te kort in hun winkelpand.
Ze hadden al eerder het plan om groter te groeien. Corona zorgde ervoor dat ze dat nog even uit moeten stellen.
Maar over niet al te lange tijd zullen ze echt aan een grotere locatie moeten om het werk qua ruimte aan te kunnen.
Schiedam blijft hun basis, dat is logistiek een prettige plek en dat is waar ze zich nu aan verbonden hebben.
Tips voor ondernemers
Heb je een droom, begin met je uitgangspunt en kijk waar het heen gaat.
Geef je zelf voor de volle 100% , dan ontwikkelt je onderneming zich vanzelf in een richting waar je tevreden mee bent.
Je businessplan kan nog zo goed doordacht zijn, uiteindelijk loopt het toch altijd net even anders.
Flexibiliteit maakt of breekt een ondernemer is hun overtuiging.
Durf mee te bewegen met de markt.
80% van wat je doet moet goed zijn, de rest kun je later ontwikkelen.
Durf te vertrouwen in wat je hebt, heb geduld en durf vol te houden.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy Ramekers, Kim Sue Palm en Robin Westerveld.
Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/