Marco Moonen, Special Pet

Marco Moonen

Als je met Marco Moonen in gesprek bent, merk je meteen dat het een actieve ondernemer is.
Iemand vol ideeën en toekomstplannen.
Marco werkt vanaf zijn 14e in een dierenwinkel. Later heeft hij een uitstapje gemaakt naar de groothandel, maar keerde toch weer terug in de dierenspeciaalzaak. In 2002 begon hij met zijn eigen zaak waar hij ook zijn grote hobby aquaria in kwijt kan.
Special Pet Capelle aan den IJssel is specialist in vis en reptielen. Daardoor komen er ook klanten van ver. Wat Marco belangrijk vind is inspringen op de vraag van de klant. Wat een ander niet heeft wil Marco in huis hebben.
De vaste klantenkring van Special Pet is groot en het aantal nieuwe klanten loopt nog steeds op. Dat vindt Marco heel bijzonder in deze tijd waar heel veel dierenwinkels omvallen en er veel angst leeft onder de mensen.
Marco is heel dankbaar dat het goed blijft lopen in zijn dierenspeciaalzaak.

Locatie

De dierenspeciaalzaak en aquariumspeciaalzaak Special Pet van Marco Moonen zit in een winkelcentrum aan de Bermweg in Capelle aan den IJssel.
Marco vindt het jammer dat het winkelcentrum niet heel bekend is in de omgeving. De parkeergelegenheid is beperkt en daar lopen de ondernemers ook tegenaan.
Marco zou dan ook graag meedenken over plannen om dit te verbeteren, zodat er meer aanloop kan komen in het winkelcentrum.
Meer aanloop levert meer bekendheid op en dat dat zorgt weer voor mee klandizie.

Meer klandizie zou er ook  voor kunnen zorgen dat alle ondernemers in het winkelcentrum hun winkel op koopavond gaan openen.
Op dit moment doen maar een beperkt aantal winkeliers dat, waaronder Special Pet.
Het maakt het winkelcentrum minder levendig en dat vindt Marco jammer.
De gemeente Capelle aan den IJssel is op dit moment wel aan het kijken of er een oplossing mogelijk is voor het parkeerprobleem.

Adverteren en investeren

In de toekomst wil Marco Moonen een groter pand met een grotere collectie. Wat hij nu veel ziet onder grotere dierenwinkels is het concept “beleving”. Dieren lopen los door de winkel, vogels zitten overal. Dat is niet het concept waar hij met Special Pet naar toe wil, Marco gelooft in internethoeveelheden in je winkel, een ruim assortiment met voor elk wat wils.

Marco adverteert regelmatig via Marktplaats. Op Facebook heeft hij een eigen pagina om extra aandacht voor zijn winkel te genereren. Dit levert niet direct veel klanten op. Als mensen je vaker voorbij zien komen, onthouden ze je wel. Voor de toekomst kan dat iets opleveren.
Als voorbeeld noemt Marco een actie die ze in de Rotterdamse wijk Nesselande hebben gehouden. Mensen konden gratis visvoer halen en kregen kortingsbonnen in de bus.  Veel mensen hebben het visvoer opgehaald. Daar heeft Special Pet een aantal vaste klanten aan overgehouden, maar niet de hoeveelheid aan wie ze de actie gestuurd hadden. Echter, tijd en geld investeren in dat soort zaken vindt Marco belangrijk, dat is ook de reden dat hij af en toe mee doet aan sponsoring. Ook omdat hij dat op sociaal gebied belangrijk vindt.

Ondernemen

Wat Marco een lastig onderdeel van ondernemen vindt, is het overbrengen van je eigen ideeën op een ander. Als hij een idee vertelt zit hij in gedachten al bij punt C van het verhaal, terwijl de toehoorder eerst A en B nog moet verwerken.
In contact met andere ondernemers merkt hij dat het vaak zo is dat ze op hun plek zitten en het allemaal wel prima vinden. Marco wil echter meer en is altijd manieren aan het verzinnen om het de klant nog beter naar de zin te maken, Dit op een manier zodat hij daar zelf ook wat aan heeft.

Marco vindt service naar de klant belangrijker dan het uitbreiden van een winkel. De klant staat voorop. Wat je ook aan het doen bent, als er een klant binnenloopt laat je alles uit je handen vallen.
In deze branche is het go with the flow. Marco hoopt in de toekomst een aantal processen in de winkel te kunnen verbeteren wat hem tijd op kan leveren.
Aangezien hij een ondernemer is met veel plannen vindt hij het lastig als andere ondernemers dat echte ondernemerschap missen. Ze proberen iets een keer en als het niet werkt, dan stoppen ze er weer mee. Bij Marco ligt dat anders, volhouden en blijven proberen is zijn devies.

Tip voor andere ondernemers

Durf te kiezen en volg je eigen lijn, ga niet doen wat een ander vindt dat je moet doen.

Benieuwd geworden naar dierenspeciaalzaak en aquariumspeciaalzaak Special Pet ?
Kijk op http://special-pet.nl/of volg hun  Facebookpagina.

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door https://typischwinnifred.nl/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.