ZZP’ers en banken, niet echt een gelukkig huwelijk momenteel. Privé kun je denken aan hypotheken. Maar ook zakelijk staan de banken niet te springen om te ZZP’ers van kapitaal te voorzien. Mede daarom is crowdfunding een snel groeiende financieringsvorm die hard op weg is om ‘mainstream’ te worden. Meerdere investeerders leggen een klein bedrag in, vele kleintjes maken een grote…
Stel ik wil mijn Vivian Vertelt Vitale Vitaminebar uitbreiden. Ik ben klein begonnen, voorzie elke ochtend de hele buurt van een flesje vers geperst groente-en-fruitsap. Nu doet de gelegenheid zich voor om bij het station een geschikte locatie te huren. Daar kan ik ook forensen hun dagelijkse vitamineshot verkopen. Ik kan alleen de verbouwing hiervoor niet uit eigen zak betalen. Ik heb €20.000 nodig en besluit direct de bank links te laten liggen. Vanwege mijn uitgebreide, loyale en lokale netwerk ga ik via crowdfunding mijn financiering proberen te organiseren.
Om te beginnen dien ik mijn plan, met heel veel achtergrondinfo, in bij het door mij gekozen crowdfunding platform. Hier wordt mijn aanvraag getoetst op diverse criteria. Mijn kredietwaardigheid, haalbaarheid van mijn plan et cetera. Ik moet ook bedenken hoe ik mijn investeerders ga terugbetalen. Worden ze aandeelhouder, ontvangen ze rente of een product. Ik verzin de Vivian Vertelt Vitale Vitaminebar Vijftienrittenkaart voor de investering van €50,-
Mijn plan wordt goedgekeurd door het platform. Natuurlijk zijn er kosten verbonden aan het online plaatsen van mijn campagne. Deze kosten verschillen per campagne en zijn afhankelijk van het platform, het bedrag dat ik wil ophalen en het soort campagne. Ook wordt mijn doopceel volledig gelicht en komt het voor een groot deel online te staan. Ik overweeg nog even of dat wel verstandig is in verband met de concurrerende sapbars in mijn stad. Ik heb alleen de financiering snel nodig (wie weet gaat anders het pandje zelfs naar mijn concurrent) en neem dit kijkje in mijn keuken dus maar voor lief. En daarbij, ook logisch dat ik inzage moet geven. Hoe weten mijn potentiele investeerders anders dat ik een goed en levensvatbaar plan heb!?
Nu gaan we daadwerkelijk live! Ik zet natuurlijk mijn enorme loyale en lokale netwerk in. En daar zit ‘m meteen het succes van crowdfunding. Mijn familie, vrienden en vaste klanten vinden het natuurlijk hartstikke leuk om te investeren in mijn uitbreidingsplannen! En wat is nu €100,- helemaal als je er 30 sapjes voor terugkrijgt. In groten getale delen ze hun deelname aan deze cofinanciering via hun eigen sociale netwerken. Maar ook via mijn eigen vitale social media zoals Twitter, Facebook en Instagram haal ik de nodige financiering binnen. Ik haal zelfs de lokale televisie en er verschijnt een artikel in de krant. In minder dan een week is de financiering rond en kan mijn nieuwe avontuur van start! En, als extraatje geeft het me een enrome boost. Naast mijn eigen vertrouwde netwerk waren er ook heel veel onafhankelijke investeerders, die dus in mijn plan geloven. Een investering en een mini-marktonderzoek ineen!
Goed, dit is natuurlijk fictie, maar je begrijpt het idee erachter. Denk je zelf over financiering, neem dan een kijkje op de verschillende platforms. Je zult er alleen maar enthousiaster van worden!
Er is gelukkig een overzichtspagina waarop je kunt selecteren op diverse filters zoals minimale investering, soorten investering en focus (sport, cultuur, horeca et cetera). Kijk op Crowdfundwijzer
Via mijn persoonlijke netwerk (LinkedIn en Twitter) kan ik de volgende crowdfunding platforms aanraden om eens te bekijken:
Geldvoorelkaar (een van de grootsten van Nederland)
Crowdaboutnow (Leuk, doe meteen de test!)
Oneplanetcrowd (speciaal voor duurzame en sociale projecten)
Intussen is crowdfunding overigens zo mainstream dat er al een branchevereniging is opgericht. Hier vind je nog meer bruikbare informatie: Nederlandcrowdfunding
Source: freecon