Ellen Wynia
De enthousiaste en charmante verschijning Ellen Wynia is een echte ondernemer.
Ze begon haar carrière in de mode, maakte een uitstap naar het vastgoed en belandde bij toeval vier jaar geleden weer in de mode.
Voor een relatie van een vriendin schoot ze te hulp bij een locatie die in Rotterdam aangeboden werd en waarbij ze vanuit haar vastgoed omgeving ging helpen. Hun gesprek kwam uit op het herenmode concept waar de man mee werkte.
Bij Ellen ontstond er een onderbuikgevoel waar ze heel enthousiast over werd. Ze dacht er dan ook niet heel lang over na en waagde de sprong van vastgoed terug naar haar oude vakgebied.
Het concept runde ze vervolgens vanuit een winkel in Hillergersberg.
Eveneens bij toeval ontmoette ze een vrouw die de modeketen Nan runde.
Ze raakten in gesprek over het gezamenlijk ontwerpen van een jurk op maat en de eigenaresse vertelde Nan te willen verkopen.
Hoewel Ellen net met het andere concept was gestart, bleef het verhaal van Nan wederom voor een bekende onderbuikkriebel zorgen.
In eerste instantie leek het niet mogelijk twee concepten naast elkaar te runnen, maar uiteindelijk bleek dat dat wel kon.
Zodoende werd Ellen eigenaresse van Nan. Ze zat in het NN gebouw in Rotterdam, onzichtbaar weggestopt in een pop up store.
De pop up store en de winkel in Hillergersberg onafhankelijk van elkaar werden voor Ellen wat te veel van het goede. Beide zaken ging ze onderbrengen op één locatie.
Het werd een fantastische zichtlocatie aan het Hofplein in Rotterdam, midden in het Central Business District. De juiste plek waar de juiste doelgroep zich bevindt.
Nan en NanUomo
In 2016 heeft Ellen Wynia Nan overgenomen en niet veel later kwam NanUomo in hetzelfde pand op de bovenverdieping.
Het type klant voor beide concepten is vaak hetzelfde waardoor er synergie ontstaat.
Nan staat voor fashionable business kleding voor dames. De items passen bij elkaar en ook nieuwe items die Ellen zelf ontwerpt, passen altijd wel weer bij al bestaande kledingstukken in haar store.
Elke maand komen er nieuwe items in de collectie.
De collectie van Ellen staat voor vrouwelijk, zakelijk, stoer en geraffineerd. Over elk detail wordt goed nagedacht.
Voor Nan zoekt ze retailers om de collectie over de rest van het land te kunnen verspreiden. Daarbij richt ze zich bijvoorbeeld op boutiques.
In ieder geval vindt ze het belangrijk dat de klanten dezelfde service krijgen als wanneer ze de kleding bij haar in Rotterdam kopen.
De damescollectie van Nan is tevens in haar webshop verkrijgbaar.
NanUomo op de bovenverdieping is gericht op Rotterdam. Het is traditional tailoring, kleding op maat gemaakt, zoals jassen, pakken en shirts.
In een sfeervolle ruimte met een geweldig uitzicht op de Hofplein fontein, neemt Ellen uitgebreid de tijd voor haar mannelijke klanten.
Eerst wil ze weten wat voor type het is en vervolgens welke activiteiten hij uitvoert. Zodat het op maat gemaakte pak een combinatie wordt van comfort en fashion voor elke man.
Ze werkt samen met een Italiaans atelier en dat zie je terug in de snit van het pak. Ze heeft de keuze uit een enorme hoeveelheid stoffen, voeringen en knopen, zodat elke man iets volledig unieks kan laten ontwerpen.
Binnen vier weken is een pak vaak wel binnen, vanaf dat moment staat het model geregistreerd en is het de volgende keren alleen een kwestie van stoffen kiezen voor haar klant.
Als Ellen over haar concept vertelt, straalt de passie voor haar vak er vanaf. Ze geniet enorm van wat ze doet.
Ondernemen
Ondernemen is ontzettend gaaf om te doen, aldus Ellen Wynia.
Elk onderdeel ervan vindt ze leuk om te doen, het ontwerpen, de sales, social media, netwerken.
Het blijft één groot leerproces.
Er zijn zoveel kansen om te pakken. Dat maakt het tegelijkertijd ook lastig om de juiste keuzes te maken.
Als je niet uitkijkt ben je 24/7 met je onderneming bezig, soms is dat goed, maar af en toe even afstand nemen en loslaten is ook goed.
Zo merkte Ellen toen ze in een wifi loze omgeving op vakantie was, dat juist dan de creativiteit nog veel meer de ruimte krijgt om te stromen.
Fashion is heel vluchtig en voorraden kleding zijn dood geld.
Daarom denkt de Rotterdamse ondernemer goed na over de hoeveelheden in haar collectie.
Zo draagt ze ook een steentje bij aan het verkleinen van de textielberg, duurzaam ondernemen vindt ze belangrijk.
Ook vindt ze het belangrijk dat bij haar collectie er geen kinderarbeid aan te pas komt.
Omdat ze zich in een niche markt bevindt is het soms moeilijk om klanten binnen te halen.
Ze zit in het juiste, zakelijke gebied van Rotterdam en wordt daardoor al meer gezien. Strategisch gezien was deze locatie de beste keus.
Merken als Suitsupply stoppen tegenwoordig veel geld in marketing. In algemene zin zetten ze de vrouw in pak als very hot neer.
Daarmee wordt heel breed de damessuit gepromoot. Ellen vindt het heerlijk dat zij die awareness bij het grote publiek creëren. Nan doet dat tenslotte ook, maar Suitsupply doet het op grotere schaal. Voor Nan is dat alleen maar heel positief.
De core van Nan is zakelijke kleding en de doelgroep bevindt zich tussen de 20 en 55 jaar.
Kleding is een visitekaartje voor veel van haar klanten. Sommigen vinden het gewoon leuk om dit soort kleding te dragen en anderen moeten het voor hun werk.
Daardoor is haar klantenbestand groot, maar wat Ellen betreft mag het nog veel groter.
Netwerken & social media
Netwerken is extreem belangrijk in het geval van Ellen Wynia.
Ze kijkt daarbij heel goed naar wat voor haar werkt en wat niet.
Haar uitgangspunt is het kosten baten plaatje. Wat levert de actie die ik uitvoer op, tegenover wat het kost.
Ze kiest daarom soms voor het bezoeken van beurzen in plaats van er zelf te gaan staan. Als bezoeker heb je meer mogelijkheden om mensen te spreken en op die manier je merk onder de aandacht te brengen. Als je er staat breng je het merk onder de aandacht van degenen die er aandacht aan schenken, maar anderen niet en is het vaak ook nog een flinke investering.
Netwerkbijeenkomsten bezoekt ze met enige regelmaat, je hoort eens wat of gaat als genodigde met anderen mee.
Er is nog zoveel te winnen vindt Ellen.
Met social media werkt ze eigenlijk net zo.
Ze probeert steeds opnieuw uit wat wel werkt en wat niet.
Zo post ze op verschillende tijden van de dag en maakt ze gebruik van meerdere kanalen, onder andere LinkedIn, Instagram en Facebook.
Voor haar website houdt ze zich intensief bezig met SEO. Elke dag zijn ze bezig om te bedenken welke termen/ woorden de juiste zouden kunnen zijn op dat moment. Zodat ze met de juiste zoektermen hun vindbaarheid in Google kunnen vergroten.
Toekomst
De droom van Ellen Wynia is dat Nan een lifestyle wordt voor haar doelgroep.
Daarom zoekt ze samenwerkingen met andere ondernemers.
Voor nu wil ze dat Nan en Nan Uomo groot worden in Rotterdam, maar uiteindelijk wil ze dat verspreiden over de gehele Benelux.
Net zoals het merk Nan dat vroeger was.
Tip voor ondernemers
Werk samen met andere ondernemers en gun elkaar de business, ook als het voor jou niets oplevert.
Als ondernemer is verbinden een heel krachtig middel. Het luisteren naar en zien van andere ondernemers inspireert waardoor je van elkaar kunt leren.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor Toxopeus, Eva Rookmaker en Robin Westerveld.
Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/