Ellen van Zanten

Ellen van Zanten

Ellen van Zanten groeide op in een ondernemersgezin, heeft drie ondernemende broers en kon uiteindelijk haar eigen ondernemersgeest ook niet meer bedwingen.
Ze studeerde Beleid en Management Gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit en werkte een tijd in het Academisch Ziekenhuis in Leiden. Vervolgens maakte ze de overstap naar Procter & Gamble om daar volledig de commerciële richting in te slaan.
Hier leerde ze strategisch denken en branding. Uiteindelijk werd ze toch ondernemer. Iets wat nooit haar doel was geweest, maar blijkbaar wel in haar DNA zat.

Business Openers, het consultancy bureau waar Ellen mede eigenaar van is, ontstond in 2001 en kwam feitelijk voort uit twee irritaties.
Nummer 1: Consultants denken vaak dat ze het beter weten dan de klant. Bij Business Openers wordt de klant echt betrokken zodat er inhoud EN draagvlak ontstaat. De tweede irritatie was dat consultants graag zo lang mogelijk bij een klant binnen blijven in plaats van mee te denken, te helpen en weer verder te trekken.

Vanuit haar eigen onderneming dacht ze inmiddels ook vaak mee met haar broer Arthur van Zanten, ook een Rotterdamse ondernemer. Hij bezat meerdere horecazaken waaronder Café van Zanten en THOMS Restaurant & Underground Bar.
Ellen deed dit vanuit haar consultancy achtergrond en puur omdat ze het leuk vond haar broer te helpen. De gedachte om ooit iets samen te gaan doen was altijd al wel sluimerend aanwezig.
Toen er achter het stadhuis een pand leeg bleef staan en THOMS aan de Meent uiterst succesvol bleek, besloot Ellen met haar broer Arthur een plan uit te werken voor een tweede THOMS. Hun onderneming, THOMS Stadsbrouwerij, opende in 2018.
Hiermee maakte Ellen de voor haar perfecte combinatie tussen de twee ondernemingen waarin ze nu deelneemt.

Business Openers

Met Business Openers geeft Ellen bedrijven een boost ‘van goed naar geweldig’.

Zowel grote als kleine bedrijven behoren tot haar klantenkring waarbij ze helpt een bedrijf beter neer te zetten. Klanten van Business Openers zijn grote namen als KLM, het Sophia Kinderziekenhuis en Adecco, maar ook kleinere ondernemingen zoals Allurette haarsalon in het Scheepvaartkwartier.

Volgens Ellen zet je een merk één keer neer, en je strategie bekijk je elk jaar. En dat is waar zij beiden in mee kan denken met haar onderneming.
Ellen creëert samen met de directie en medewerkers van een bedrijf inhoud EN  draagvlak.
Ze merkte dat de strategische aanpak van Business Openers goed werkte en besloot dit te bundelen in een managementboek: ‘Een Businessplan op 1 A4, snel en effectief plannen met OGSM’.
Dit boek schreef ze zeven jaar geleden. Het is inmiddels aan de elfde druk. Nog steeds genereert ze hier klanten door.
Mensen lezen eerst haar boek en kloppen vervolgens bij haar aan. Inmiddels is het boek vertaald in meerdere talen waaronder Engels, Grieks, Taiwanees en Chinees.  

 

THOMS Stadsbrouwerij

THOMS Stadsbrouwerij bevindt zich achter het Stadhuis in Rotterdam. Omdat dat net niet in het drukke stadshart ligt, is het belangrijk loop naar de zaak te creëren door een speciale beleving te bieden.
En dát biedt THOMS Stadsbrouwerij. Meteen bij binnenkomst zie je het brouwersgedeelte, daar staan de ketels waar het bier ter plekke wordt gebrouwen, zodat het altijd vers is. Niet gepasteuriseerd en ongefilterd en volgens Ellen daardoor ook lekkerder van smaak.
Wil je zelf je eigen bier tappen, dan is er de mogelijkheid in de smaakvol ingerichte zaak een taptafel te boeken voor groepen vanaf tien personen. Rechtstreeks vanuit het vat, kun je bier tappen aan eigen tafel. Uniek voor Rotterdam!

Naar THOMS Stadsbrouwerij kom je niet om gezien te worden, maar vooral om elkaar te zien. Mensen komen hier om een leuke avond met elkaar te hebben en daar wordt alle gelegenheid voor geboden. Er zijn talloze spellen aanwezig om de avond op een gezellige manier door te brengen, ondertussen genietend van een vers getapt biertje. Daarnaast is er mogelijkheid tot lunch, diner of borrelen in de gezellige zaak van Ellen en Arthur.  

 

Ondernemen

De ondernemende Ellen van Zanten geniet van de combinatie van haar twee ondernemingen. Consultant is haar hoofd professie, maar dit zet ze tevens in binnen THOMS Stadsbrouwerij. Zo worden de medewerkers getraind om een goed merk en een mooie beleving neer te zetten voor de gasten. Voor de zaken waar zij en haar broer Arthur nog geen verstand van hadden, zochten ze de samenwerking met onder andere Brouwerij Noordt, die hen alles geleerd heeft wat er over bier brouwen te weten valt. Peter Rouwen, de eigenaar, heeft hen hierbij enorm geholpen.

Inmiddels hebben ze twee brouwers in dienst, waarvan één in opleiding en één volledig gecertificeerd en ook nog één van de weinige vrouwelijke brouwers in Nederland. Vol trots vertelt Ellen over het team wat ze hebben samengesteld en wat het bedrijf runt alsof het hun eigen zaak is. Dat is wat ze wil uitstralen naar de gasten. Passie en plezier in het aanbieden van een mooie beleving.

Het eerste jaar hebben ze gezorgd dat de basis werd neergezet en nu die blijkt te kloppen, kunnen ze verder bouwen aan het merk.

Consultancy blijft ondertussen ook ontzettend leuk om te doen, om als ondernemer kleinere en grote bedrijven echt voorwaarts te helpen. Ellen geniet van alles wat het ondernemen haar biedt en raakt er alleen maar gemotiveerder door. Overal ziet ze nieuwe plannen en ideeën ontstaan, haar werk is haar passie en dat straalt ze uit.

Aan hun zichtbaarheid werken ze bij THOMS veel met Facebook en Instagram. Alle mooie avonden of aparte thema’s tonen ze daar. Ook maken ze veel gebruik van het platform de Buik van Rotterdam. Voor grotere evenementen binnen hun zaak genereren Ellen van Zanten en haar broer wel PR, dat bekijken ze heel strategisch zoals Ellen dat gewend is te doen.

Voor consultancy werkt het goed om netwerkborrels te bezoeken, maar Ellen merkt dat ze ook gewoon langs het hockeyveld vol enthousiasme over haar onderneming kan praten. Ze realiseert zich in een luxe positie te verkeren, advies is namelijk niet afhankelijk van de economie. In crisistijd hebben mensen advies nodig, maar ook in tijden van groei.
Ellen vindt het ook belangrijk iets terug te geven en daarom werkt ze belangeloos voor de Cruyff Foundation, waar zij al jarenlang mag helpen met het merk en de strategie.

Toekomst

Ellen van Zanten hoopt deze combinatie van twee ondernemingen nog heel lang te mogen blijven doen. Waarbij ze de drive heeft om toe te werken naar nog meer succes. Zolang het werk niet voelt als werken, blijft ze er enorm van genieten. De trots die ze voelt voor haar team en voor haar zaak is haar drijfveer. Ze heeft de twee mooiste banen die er zijn, aldus Ellen.

 

Tips voor ondernemers

Maak een goed plan. Wees ambitieus in wat je wilt bereiken.  
Want:
Vision without Action is merely a dream

Action without Vision just passes the time

Vision combined with Action can change the world!

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.