Edwin Smit, TelefoonaannameEdwin Smit

Edwin Smit is een bevlogen ondernemer, ooit in loondienst gewerkt, maar al heel snel het ondernemen ontdekt.
Altijd heeft hij verschillende bedrijven gehad, soms naast elkaar.
Inmiddels richt hij zich louter op telefoonaanname.nl.
Telefoonaanname.nl bevindt zich in een mooi, oud pand in Rotterdam aan de Westersingel.
Edwin vindt het belangrijk focus te hebben op zijn bedrijf, zodat hij kwaliteit kan blijven leveren.
Andere bedrijven of diensten ernaast kosten te veel tijd, waardoor hij focus zou verliezen en dat is niet wat hij wil.

Telefoonaanname.nl

Telefoonaanname.nl is bij toeval ontstaan. Edwin en zijn partner Monique waren bezig een handel op te zetten in een olie absorberend mineraal. Continu onderweg naar potentiële klanten, hadden zij niet de tijd om de telefoon en dus nieuwe bestellingen op te nemen.
Door dit probleem ontstond het idee voor Telefoonaanname.nl.
In eerste instantie vanuit huis en later vanuit kantoorpanden bestieren zij een telefooncentrale die de telefoon opneemt op het moment dat bedrijven dat even niet kunnen.
Belangrijk daarbij vindt Edwin dat het een prettig gesprek is, communicatief sterk.

Niet zomaar een callcenter

Edwin Smit wil niet dat zijn personeel als robots de telefoon beantwoordt.
Zijn personeel wordt daarom intensief getraind om op de juiste manier een gesprek aan te nemen.
Edwin vindt het belangrijk dat zijn personeel maximaal drie dagen per week werkt. ‘Ze hebben dan vier dagen ontspanning en kunnen bij hem de andere drie dagen knallen’.
Als telefoniste bij telefoonaanname.nl ben je op de hoogte van alle personeelsleden binnen een bedrijf. Ook als er mutaties zijn is het belangrijk voor de telefonistes om te weten.
Een van zijn nieuwe ontwikkelingen is een app die zijn klanten aangereikt krijgen. Het personeel van hun bedrijf kan via de app aangeven dat ze tijdelijk onbereikbaar zijn, zodat de telefonistes van Telefoonaanname.nl dat te zien krijgen. Zij kunnen daarop anticiperen tijdens hun telefoongesprek met de klant.

Vernieuwing

Edwin Smit vindt het na jaren ondernemerschap nog steeds belangrijk te blijven vernieuwen en in de voorhoede mee te blijven doen.
Als ondernemer moet je jezelf blijven onderscheiden is zijn mening.
Daarom is Edwin bezig met een applicatie voor restaurants. De openingstijden van een restaurant vallen samen met de piekmomenten qua telefoonverkeer.
Edwin speelt daarop in door zijn diensten aan te bieden. Zijn bedrijf neemt de telefoon aan, zodat de restauranthouders hun restaurant kunnen bestieren.

Klanten

De klanten van Telefoonaanname.nl zijn heel divers. Er wordt gewerkt voor veel ZZP-ers, maar ook voor veel
grote bedrijven. De daar aanwezige telefonistes zijn ook vaak gastvrouw. Op het moment dat zij een klant begeleiden of van koffie voorzien, zijn zij niet in staat de telefoon op te nemen en daar speelt Edwin dan op in met Telefoonaanname.nl.
Edwin bedient met zijn bedrijf bijvoorbeeld ook de RAI, een groot, dynamisch bedrijf waar elke twee weken wel iets veranderd waar zijn telefonistes vanaf moeten weten.
Ook alle makelaars in Apeldoorn zijn aangesloten bij het bedrijf van Edwin Smit, evenals Pink Roccade en Local Government.
Zijn klanten zitten door het hele land, dat maakt voor de dienstverlening niet uit.

Ondernemen

Edwin Smit onderneemt al zijn hele leven.
Hij vindt dat je uiteindelijk wel iets neergezet moet hebben tegen de tijd dat je gaat stoppen. En je moet er de tijd voor nemen dat te bereiken.
Voorop lopen in de branche vindt hij belangrijk.
Concurrentie is ook goed, het geeft Edwin extra inspiratie om het nog beter te doen.
Hij vindt kwaliteit leveren zeer belangrijk. Door deze aanpak heeft hij lange werkrelaties met zijn klanten.
Voor je marktpositie is kwaliteit belangrijker dan het feit dat je goedkoop bent aldus Edwin.
Edwin heeft als tip voor nieuwe ondernemers dat het belangrijk is om op je kosten te letten en niets uit te geven als het niets bijdraagt aan je bedrijf.
Zijn conclusie is dat ondernemen het mooiste is wat er is om te doen.

Voor meer informatie over het bedrijf van Edwin Smit, kijk op https://telefoonaanname.nl/

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en https://typischwinnifred.nl/

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.