Als startende ondernemer richt je je uiteraard op het creëren van een vaste klantenkring. Acquisitie kost energie en tijd, maar is natuurlijk wel essentieel voor jouw onderneming. Het aangaan van nieuwe samenwerkingsovereenkomsten is echter niet het moeilijkste gedeelte. Bij het daadwerkelijk vasthouden van deze klanten ligt de ware uitdaging. Loyale klanten zijn nu eenmaal het meest waardevol en hierbij geldt; hoe beter je binding des te meer business. Weten hoe je dit voor elkaar krijgt? Ik geef je enkele tips voor optimale klantenbinding.
Bij een samenwerkingsovereenkomst verwacht de opdrachtgever dat je de zaken nakomt die daarin vermeld staan. Vanzelfsprekend is dit ook het doel van zo’n overeenkomst, maar hierbij kom je soms toch obstakels of niet ingecalculeerde problemen tegen. Jij bent in dit geval de expert en jouw rol is om de klant te adviseren. Verras jouw opdrachtgever met extra advies of nieuwe ideeën. Zeker weten dat dat enorm gewaardeerd wordt en mocht de wederpartij hier toch niet voor open staan laat je wel initiatief en kundigheid zien.
Van fouten kun je leren, maar van successen ook! Vraag jouw klanten eens voor feedback. Door aan te geven dat je open staat voor verbeterpunten merkt jouw opdrachtgever dat je willig bent om te groeien en jouw dienstverlening nóg beter te maken. Je zegt hier in feite mee “ik vind jouw mening belangrijk”, en dat kan alleen maar positief uitpakken voor beide partijen.
Het sturen van een nieuwsbrief kan helpen om jouw business top-of-mind te houden bij jouw klanten. Hierbij is het wel belangrijk dat de inhoud van de nieuwsbrief interessant is voor de lezer. Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst, tips over jouw vakgebied of een mooi klant verhaal? Publiceer dit op jouw website en stuur klanten een mail met de laatste ontwikkelingen. Met deze vorm van content marketing bouw je zakelijk gezien aan een goed imago. Hiermee inspireer je klanten om dat ene artikel op jouw website te lezen en spoor je hen aan te informeren naar de mogelijkheden. Voilà: nieuwe business!
Aan een relatie moet je continu werken. Beetje bij beetje versterk je een band en daaruit vloeit een hoop loyaliteit. Onthoud dat dit niet over een nacht ijs gaat. Key bij klantenbinding is; geduld is een schone zaak!
Source: freecon