Daphne van Hove, DaphneCommunicatie

Daphne van Hove

In februari 2017 interviewden wij voor Buro Freecon, Daphne van Hove, eigenaresse van DaphneCommunicatie in Capelle aan den IJssel.
Na een lastige periode in haar leven met een scheiding en verlies van haar baan, besloot zij de touwtjes zelf in handen te nemen en een eigen onderneming te starten. Toen het lukte de hypotheek van haar huis op haar naam te krijgen en Daphne genoeg inkomen verdiende om haar vaste lasten te betalen en voor haar 3 dochters te zorgen, was zij enorm trots.
Haar bedrijf bestond afgelopen september vier jaar en met een enthousiast bericht op LinkedIn deelde Daphne haar trots met haar netwerk.
Zo kan je leven dus lopen als ondernemer, van niets naar een bedrijf met potentie.

En toen kwam er slecht nieuws

Dat het ook andersom kan werken, leerde Daphne korte tijd na de heuglijke viering van haar vierjarig bestaan.
Met een knobbel in haar borst toog ze naar de huisarts.
Het bleek niet goed. Daphne heeft een zeer kwaadaardige tumor in haar borst.
Ineens stond haar wereld op zijn kop. Haar bedrijf liep goed, maar nog niet zo goed dat ze zich meteen een arbeidsongeschiktheidsverzekering had kunnen veroorloven. Nu is het daar te laat voor en staat ze met lege handen.
Op dit moment is Daphne van Hove nog in staat af en toe te werken, tussen de chemokuren door.
Ze moet wel, haar hypotheek moet betaald worden en ze heeft drie opgroeiende dochters.
Voor de komende periode is het echter te verwachten dat ze tijdenlang niet meer zal kunnen werken.

Hoe ga je daar als ondernemer mee om?

Daphne van Hove is ondernemer genoeg om ondertussen allerlei oplossingen te bedenken om toch inkomsten te kunnen genereren.
Op LinkedIn plaatste ze een oproep of mensen werk van haar over kunnen nemen, waarbij ze zelf dan nog 25% verdient.
Ze denkt na over affiliate activiteiten op de website www.kankertijd.nl waar ze inmiddels blogt over haar ziekteproces.

Inmiddels hebben zich ook een aantal behulpzame mensen aangemeld die belangeloos wat werk uit handen willen nemen of op 50/50 basis, zodat zij toch geringe inkomsten binnenkrijgt die ze juist nu zo hard nodig heeft. Maar hoe je het ook went of keert, haar verdiensten zullen aanzienlijk afnemen.
Daphne vindt het belangrijk met haar onderneming zichtbaar te blijven, zodat DaphneCommunicatie in die twee jaar niet vergeten wordt. Om dan alles weer van de grond af aan op te moeten bouwen zou zonde zijn, vindt Daphne. Of dat realistisch is gedurende haar ziektetraject dat steeds zwaarder zal worden, moet blijken. Zolang ze nog kan, doet ze er in ieder geval alles aan om dat te voorkomen.

Doneeractie

Daphne wil absoluut haar hand niet ophouden, maar weet ook dat ze een periode van een jaar of twee zal moeten overbruggen met weinig tot geen inkomen.
Vrienden van haar hebben om die reden een doneeractie opgezet om geld voor haar binnen te halen, zodat ze meer rust en ruimte krijgt.
Het kost haar moeite hier zelf veel aandacht aan te besteden, omdat het nou eenmaal niet is wat je wilt als ondernemer. Ze moet haar trots hiervoor opzij zetten en eraan toegeven dat ze hulp nodig heeft.
Omdat we snappen hoe ingewikkeld de situatie is waar zij in zit, hebben wij besloten er aandacht aan te besteden.
Deze situatie is iets wat elke ondernemer kan overkomen die nog niet de financiële middelen heeft hier iets voor te regelen.

Waarschuwing van Daphne

Daphne van Hove wil deze moeilijke periode omzetten in iets positiefs.
Dat is hoe ze in elkaar zit en ze weigert zich over te geven aan triestheid en zorgen.
Ze wil door haar situatie andere ondernemers waarschuwen een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten als ze het zich kunnen permitteren. Of deel te nemen aan een broodfonds. Een alternatieve en goedkopere optie dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daphne kende helaas de mogelijkheid van deelname aan een broodfonds niet, anders had ze dat zeker gedaan.
Ze wijst andere ondernemers nu op deze mogelijkheid.

Ook wil ze andere vrouwen waarschuwen zichzelf met enige regelmaat goed te controleren.
Voor haar was het te laat, haar tumor zat te lang verstopt om het tijdig te kunnen voelen.
Maar inmiddels zijn er al twee vrouwen uit haar netwerk wel naar de dokter gegaan waarbij het inderdaad ook borstkanker bleek te zijn.
Voor Daphne is dat nu haar missie. Ondernemers er op wijzen dat er altijd meer kan gebeuren dan een keer je been te breken. En vrouwen erop wijzen hoe belangrijk regelmatige zelfcontrole is. Tref de juiste maatregelen om te voorkomen dat je in een zelfde situatie als Daphne terecht komt.

Met haar blogs schrijft Daphne haar ervaringen en gevoelens van zich af en wil ze het intensieve traject met kanker inzichtelijk maken. Positief, kwetsbaar, open, eerlijk en met humor, geeft ze inzicht in wat kanker daadwerkelijk met iemand doet.

Positief blijven

Ondanks alles merkt Daphne dat ze ook veel moois haalt uit deze periode. Ze heeft heel veel mooie reacties en steunbetuigingen mogen ontvangen. Maar ook bijvoorbeeld het aanbod van een gratis pruik, behandelingen en advies waarvoor ze niet hoeft te betalen, lieve cadeautjes, enzovoort. Ze ontvangt praktische hulp van vrienden om haar heen, maar ook onbekende mensen bieden belangeloos hun hulp aan. Ook hebben al aardig wat, bekende en onbekende,  mensen grote en kleine geldbedragen gestort in het fonds dat voor Daphne is opgericht. Het is nog lang niet genoeg om haar ziekte zonder zorgen door te komen, maar het begin is er.
Dat maakt haar dankbaar en geeft haar vertrouwen in de toekomst.
Voor haarzelf, maar vooral ook voor haar dochters.

Wil je ook iets voor Daphne betekenen?
Op het financiële vlak kan dat via doneeractie.
Kun je haar op andere manieren helpen? Neem dan contact met haar op via LinkedIn

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.