Consolideren of innoveren?

consolideren of innoveren

Ik ben wat filosofisch vandaag, ik sta eens stil bij waar ik nu sta. Sta je even mee stil, hoe moeilijk dat soms ook is?

Ik ben al een paar jaar bezig en het gaat goed. Mijn klantenkring groeit, het aantal opdrachten neemt elk jaar toe en daarmee de inkomsten ook. Ik zit goed in mijn vel, ben eigenlijk een heel tevreden en gelukkig mens. Bon!

Als je voor jezelf werkt en je bent tevreden over hoe het gaat, is er weinig intrinsieke motivatie om te veranderen. In elk geval is het makkelijk: “Gewoon doorgaan”, om maar eens met de legendarische Barry Stevens te spreken. Snelle conclusie: consolideren! Maar ja, denk ik dan tegelijkertijd, is dat verstandig? Moet ik mezelf niet eens uitdagen en de lat wat hoger leggen? Is het niet toch tijd voor innovatie in plaats van consolidatie?

Innoveren

Innoveren kinkt heel ‘techy’ en ‘alles in de cloud’–achtig. Dat is ook zeker innoveren, maar ik bedoel hier iets anders: innoveren als vernieuwen. Want vernieuwen betekent nieuwe kansen. Denk maar eens aan Robijn met vernieuwde waskracht. Succes gegarandeerd! Nu denk ik altijd dat Robijn om de anderhalf jaar gewoon het etiket even aanpast en de receptuur gelijk laat. Ikzelf ga daarentegen wel vernieuwen, ik ga er namelijk iets nieuws bijdoen. Iets waarmee ik mijn huidige (en potentiele) opdrachtgevers meer kan bieden!

Ik innoveer mezelf! Ik kan naast blogberichten schrijven namelijk ook de teksten op de site verbeteren. Ik kan de social media gaan vormgeven en bijhouden, ik kan voor opdrachtgevers testimonials ontwikkelen, etc. etc.

Misschien is het in jouw geval niet zo makkelijk om met iets nieuws te komen. Maar probeer jezelf dan toch eens uit te dagen en te verzinnen hoe je nu bij je huidige cliënten, afnemers of opdrachtgevers iets nieuws kan aanbieden waardoor JIJ langer of meer werk hebt en ZIJ extra geholpen zijn.

Heb jij al een idee hoe je jezelf gaat innoveren? (Of blijft het toch bij consolideren?)

Laat een comment achter met jouw plan of laat weten waarom je juist niets doet.

 

 

 

 

 

 

Source: freecon

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.