Brenda Kamphuis
foto gemaakt door Ingrid van Alphen


Brenda Kamphuis

Het was nooit de bedoeling van Brenda Kamphuis om ondernemer te worden, maar nu ze het eenmaal is heeft ze geen dag het idee dat ze naar haar werk gaat. Het is gewoonweg te leuk.

Als kind droomde ze ervan om profvoetballer te worden. Toen haar talent net niet voldoende bleek, ging ze architectuurgeschiedenis studeren.
Brenda kan genieten van de kracht van een ontwerp, van de intrinsieke motivatie van de architect om het gebouw op die manier te ontwerpen.
Ze kwam er al snel achter dat ze meer op de toekomst gericht is dan dat ze zich graag verdiept in de geschiedenis van een onderwerp.
Vanuit die gedachte ging ze bij architectenbureaus aan de slag binnen PR functies om een bijdrage te kunnen leveren aan de waardering voor de architect en het ontwerp.
Ze deed wel eens events in nieuw opgeleverde gebouwen en organiseerde dan alles wat daar bij kwam kijken.

Op een dag fietste ze langs ‘De Rotterdam’, het majestueuze, multifunctionele gebouw op de Kop van Zuid waarvan ze de bouw op de voet volgde.  Brenda leek het geweldig om daar events te mogen organiseren om  op die manier verschillende doelgroepen het gebouw te laten snappen.
Brenda bedacht dat ze daar iets mee moest, stapte de bouwkeet binnen en vroeg wie er over de rondleidingen zou gaan.
Via via kwam ze bij de juiste persoon terecht aan wie ze haar concept voorlegde en die haar meteen de kans gaf de volledige tours te gaan regelen voor het gebouw.
Bij de oplevering van ‘De Rotterdam’ in 2013  begon Brenda met dat project en kwam op die manier bij vele verschillende partijen in beeld.

 

De Rotterdam Tours

Hoewel het helemaal niet de bedoeling was, was dit de start van De Rotterdam Tours.
Brenda Kamphuis ging met een aantal dames gewoon maar brainstormen wat er nodig was voor de rondleidingen in ‘De Rotterdam’ en vervolgens gingen ze het doen.
Er kwamen aanvragen vanuit allerlei hoeken, geïnteresseerde particulieren, maar ook bouwpartijen en andere organisaties.
Met haar team was Brenda op dat moment nog bezig alles te ontdekken. Hoe maak je facturen, hoe werkt het met BTW, wie gaat de rondleidingen geven, waar halen we onze informatie vandaan. Werkelijk alles was nieuw.

De insteek van Brenda was dat het er in Rotterdam om gaat dat je ja zegt.
De stad zit in een fase waar we mensen kunnen gaan ontvangen en als je die gaat ontvangen moet dat goed gebeuren.
Rotterdam verdient dat in haar ogen en ze prijst zich enorm gelukkig dat zij daar aan mag bijdragen op het juiste moment.
En dus zei ze ja  tegen het ontvangen van mensen en breidde dat uit naar De Rotterdam Tours met tours in verschillende iconen en door de stad.

Waar richt Rotterdam Tours zich op?

Met haar De Rotterdam Tours wil Brenda zich als core business richten op groepen  – ook buitenlandse – professionals, veelal architecten en gebiedsontwikkelaars, om hen de stad en de gebouwen uit te leggen en kennis binnen thema-tours op maat te leveren.
Maar de tours die ze inmiddels opgezet hebben, zijn ook populair als bedrijfs- of familie-uitje en er komen ook veel individuele toeristen op af. Voor die laatste groep hebben ze speciaal een online tour kalender met losse tickets bedacht.
Hun slogan is : Happy tours met impact.

Inmiddels hebben ze 45 gidsen als oproepkrachten binnen hun bestand, die de rondleidingen voor de verschillende doelgroepen kunnen doen. Het ontwikkelen van een tour gaat verre vanzelf. Maar ze duiken met liefde in de materie. Ze gaan bij alle stakeholders langs voor informatie, verwerken en koppelen alles terug. Dan ontwikkelen ze looproutes en maken ze sleutelplannen.

Na een aantal proeftours, starten dan de rondleidingen.
Dat gebeurt over het algemeen in groepen, maar ze werken ook met losse tickets, zodat eenlingen altijd kunnen aansluiten bij een rondleiding.
De kracht van De Rotterdam Tours is de variatie in tours, maar ook de combinatie van meerdere activiteiten. Je gaat niet alleen langs iconische gebouwen en bijzondere adresjes, maar er ook echt ín.
Tijdens een rondleiding is er altijd wel ergens een plaatselijke ondernemer die thee aanbiedt of een blokje kaas of ze houden een inspirerend praatje over hun onderneming in deze bruisende stad.
Brenda is daarom altijd op zoek naar inspirerende adressen, en verhalen over de stad en haar gebouwen en inwoners.

Het is haar kracht dat ze snel kan schakelen en kan meedenken.
Ze levert bij een specifieke vraag ook een programma op maat, ze zoekt net zo lang tot ze iets heeft wat past en waar een verhaal aan vast zit.
Bij De Rotterdam Tours kom je altijd in ruimtes waar je anders geen toegang toe zou hebben.
Mensen moeten weggaan met de beste herinnering die je hen kunt geven, aldus Brenda.

Ondernemen

Gaandeweg heeft Brenda Kamphuis haar onderneming vorm gegeven en altijd op haar eigen manier.
Ze zegt tegen geen enkele aanvraag nee. Haar antwoord zal altijd zijn :” We gaan het regelen.”
Alle adressen die ze inmiddels heeft bezocht, verzamelt ze in haar bibliotheek. Ze maakt soms gebruik van standaard adressen, maar het liefst geeft ze de kleinere, lokale ondernemers een podium. Ze wil ook geen financiële gebondenheid aan de adressen waar ze mee samenwerkt, juist de vrijheid om te kiezen wat op dat moment beste bij de aanvraag en de groep past, vindt ze belangrijk.
Het draait binnen haar onderneming om succes, en met succes bedoelt ze dat mensen tevreden deelnemers zijn. Het gevoel van succes draait niet om financiën.

Zichtbaarheid

Op dit moment werken ze hard aan de zichtbaarheid van De Rotterdam Tours. Dat doen ze door gebruik te maken van Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en partners die verwijzen naar hun website waar mensen de tickets kunnen bestellen of partners die als wederverkoper de tickets aanbieden. Partijen die van zichzelf al veel bezoekers genereren zijn daarbij belangrijk, zoals bijvoorbeeld Rotterdam Partners, UIT agenda, Sightseeing Rotterdam en internationale platforms als Get Your Guide.

In het begin kost het contact leggen voor nieuwe samenwerkingen flink wat tijd, maar als het eenmaal loopt, loopt het. Dan is het een mailtje of telefoontje en is het geregeld. Dat is de manier waarop Brenda graag samenwerkt.

Eén van de eerste ‘hard-hat’ tours op bouwplaats Depot is een goed voorbeeld van samenwerking zoeken met partijen die belangstelling zullen krijgen. De Rotterdam Tours helpt dan graag met het kanaliseren daarvan: zo kunnen stakeholders (in dit geval aannemer BAM, Museum Boijmans Van Beuningen, de Gemeente en architectenbureau MVRDV) ‘ja’ zeggen wanneer er belangstelling is, zonder dat ze altijd zelf allerlei inspanningen hoeven te leveren.
Én, vervolgens wordt er meer belangstelling gewekt en komen er meer bezoekers in aanraking met wat Rotterdam als stad allemaal te bieden heeft.
De Rotterdam Tours is ambassadeur, en dat betekent voor de stad als beginnende ‘trekpleister’ vanaf de start professionalisering in gastvrijheid.

Toekomst

Voor het komende jaar stelt Brenda Kamphuis speerpunten vast waaraan ze in ieder geval aan gaan werken.
Daarnaast blijft het belangrijkste dat ze kennis op maat blijft leveren.
Voor het marketing onderdeel zou ze graag opschalen, omdat dat onderdeel enorm veel tijd kost. Een werkstudent zou daarbij ideaal zijn.
Voor de komende tien jaar denkt ze na hoe ze kunnen groeien. Vast omlijnde plannen maakt ze niet, ze is ervan overtuigd dat het goed komt. Het glas is altijd half vol.

Tips voor ondernemers

Denk niet vanuit angst. Alleen als je glas halfvol is, liggen er kansen. Grijp ze als ze zich voordoen!
Vertaal wat voor jou het eindproduct is, naar wat het voor de klant is. In het geval van De Rotterdam Tours is het een branding tool voor de stad, een belevenis voor de deelnemer en een ambassadeur voor de Markthal.
Jouw einddoel is een middel voor je samenwerkende partners, en voor je afnemers. Met die manier van denken en werken creëer je draagvlak voor je product.
Samenwerking is heel belangrijk. Gelukkig kan dat in een stad als Rotterdam heel goed – iedereen is er voor in.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred.

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.