Ali Jamali

Ali Jamali

Ali Jamali, een gedreven ondernemer die altijd voor perfectie gaat. Hij komt uit een familie met maar liefst 15 kappers waarvan een aantal tevens ondernemer is.
Ali zelf wilde in eerste instantie die richting helemaal niet uit en ging als een soort tegenbeweging Vormgeving & Design studeren. Ondertussen hielp hij wel altijd zijn vader in diens salon. Ali knipte soms wat klanten en deed de belasting en andere zaken waar zijn vader niet aan toe kwam.

In het laatste jaar van zijn studie begon het toch te kriebelen. Hij besloot alsnog kapper te worden, maar dat wilde hij als ondernemer aanpakken.
Ali had wel het gevoel voor het vak, maar niet de basis. Dus ging hij toch de kappersopleiding doen, al was hij wat ouder dan de gemiddelde leerling kapper.
Vanaf dag 1 dacht hij na over wat hij uiteindelijk zou willen, en hoe hij dat ging bereiken.
Hij wilde in ieder geval vrijheid. En dan vooral de vrijheid om als ondernemer te kunnen blijven innoveren. Dat werd het uiteindelijke doel.

Eerst wilde hij meer kennis vergaren. Hij werkte in de salon van zijn vader in Roosendaal, maar besloot naar Rotterdam te verhuizen om bij topsalons verder te kunnen leren. Elke salon waar hij ging werken bekeek hij alsof het zijn eigen zaak was om op die manier te leren ondernemen. Hij maakte zichzelf hierdoor ook min of meer onmisbaar en runde vaak de zaak zonder manager te willen zijn. Hij leerde dat het belangrijk is om niet jezelf centraal te stellen, maar de klant en dat je voor klant en collega’s een voorbeeld dient te zijn.

Bij de laatste salon waar hij werkte merkte hij klaar te zijn voor het ondernemerschap. Hij deed ondertussen de businessschool om nog meer te leren over ondernemen.
Nooit had hij een geheim gemaakt van zijn droom over een eigen salon en toen het zover was, gunde zijn toenmalige werkgever het hem het zelf aan de klanten te vertellen, zodat zij konden kiezen met hem mee te gaan of niet. En nu is zijn zaak er: Allurette, aan de Scheepstimmermanslan 25 A in het Scheepvaartkwartier van Rotterdam.

 

Allurette

Als je bij Allurette binnenkomt zie je meteen dat de salon van Ali Jamali zijn naam eer aan doet.
Het is een strak ingerichte salon met allure. En ook voel je meteen een sfeervolle warmte. De medewerkers dragen hier natuurlijk aan bij maar ook de subtiele, kleine dingen in de inrichting zoals een comfortabele bank en mooie producten.

De salon bevindt zich in een mooi pand, een toplocatie voor de klanten die Ali aan wil trekken: mensen die echt vakmanschap, aandacht en mooie producten waarderen.

Hij had eerst gekozen voor een pand nabij de foodhallen waar de plannen al ver gevorderd voor waren, maar de gemeente besloot de plannen te wijzigen waardoor Ali weer overnieuw moest beginnen met zoeken. Achteraf was dit een mooie les in geduld hebben en wachten op het juiste moment.

Het plan lag er al dus hij hoefde alleen maar de juiste plek te creëren. En toen kwam ineens het juiste pand op de juiste locatie voorbij en Ali greep zijn kans.
Inmiddels zit hij drie jaar met Allurette op deze locatie en vanaf dag 1 had hij al volop aanloop van klanten. Het blijven vernieuwen en verbeteren pakt hij met zijn team iedere dag weer op, want dat is voor hem waar het om draait.

Ali wil zijn klanten aantrekken en houden door met zijn salon onderscheidend te zijn en te blijven qua service, producten en vernieuwing.

 

Ondernemen

In 2012 was het zaadje om te gaan ondernemen in het hoofd van Ali Jamali geplant en in 2017 ontstond zijn eigen onderneming. Wat er aan vooraf ging waren slapeloze nachten en steeds nieuwe vragen waarbij hij zich afvroeg of het kon slagen.
Toen alle vragen een antwoord hadden gekregen, was Ali klaar voor het ondernemerschap. Hij nam het risico, omdat hij vond dat je als ondernemer toch echt zelf moet vallen en opstaan wil het uiteindelijk lukken.

Gelukkig had hij vanuit zijn klantenkring een groot netwerk en heeft hij zich geen dag zorgen hoeven maken of het goed zou komen.
In het begin vond hij het best lastig.
Als kapper heb je een enorme liefde voor het vak en ineens moest hij zich verdelen tussen het kappersvak en ondernemen.

Hij wilde innovatie creëren in zijn salon en moest leren delegeren aan zijn medewerkers.
De eerste zes maanden had Ali de naam van zijn salon nog niet op de deur, hij streeft naar perfectie en toen als het logo klopte bij de uitstraling, kwam de naam op de salon.
Voor zijn onderneming maakte het niet uit, klanten wisten hem meteen al te vinden.

Als ondernemer heeft hij een duidelijk type klant voor ogen. Hij richt zich op de klant die de tijd wil nemen en waardeert wat hij voor hen doet om hun haar zo goed mogelijk te verzorgen. Om die reden werkt hij ook op afspraak.

Iedereen is welkom, maar als Ali niet helemaal zeker is wat de verwachting van een nieuwe klant is, maakt hij altijd eerst een haar analyse, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Zijn filosofie is ‘upgraden naar next level.’
Ali gelooft niet in hetzelfde doen als de concurrentie. Iedere kapsalon heeft zijn eigen kwaliteit en voor elke kwaliteit is er een andere groep klanten.
Concurrentie versterkt wel je manier van denken, het houdt je scherp en zorgt ervoor dat je iets gaat doen wat de ander niet doet.

 

Zichtbaarheid

Ali Jamali is nog niet veel bezig met social media. Ook hierin streeft hij naar perfectie en wil hij zeker weten dat hij het juiste post om het juiste type klant te bereiken. Op LinkedIn merkte Ali wel heel veel aandacht te krijgen toen hij zijn plannen bekend maakte. Niet zozeer als kapper om klanten te verkrijgen, maar wel als ondernemer.

Via zijn website is het mogelijk online een afspraak te maken en te zien wat nieuwe trends zijn. De klanten zelf zijn immers de beste reclame, zij zorgen voor nieuwe klanten. Tijdens ons gesprek waren er zelfs twee dames die om de zes weken de reis van Ermelo naar Rotterdam maken om speciaal door Ali en zijn team geknipt te kunnen worden.

Toekomst

Ali is op dit moment bezig een eigen merk haarverzorging producten te ontwikkelen. Dat idee is ontstaan uit irritatie dat de merken waar je als kapper mee werkt op een gegeven moment wijzigingen doorvoeren waar zowel de kapper als de klant minder blij van wordt.

Zijn eigen merk gaat hij in 2020 uitrollen bij meerdere salons. Daarna wil hij een tweede Allurette openen.
Want Ali streeft altijd naar een volgend doel.  Zo houd je het leuk als ondernemer.

Ook is hij begonnen met de Maistro Academy. In samenwerking met andere kappers verzorgt de Academy master classes en workshops om ook andere ondernemers op weg te helpen.
Ali wil graag een voorbeeld zijn voor anderen, voor de maatschappij. Van elkaar kun je leren. Connectiviteit vindt hij heel belangrijk om nieuwe ideeën en energie van te krijgen.

 

Tips voor ondernemers

Ali heeft tot slot een aantal tips:

  • Geniet van het moment en van waar je mee bezig bent. Kijk tegelijkertijd vooruit en blijf innoveren.
  • Als je net begint, vergelijk jezelf dan niet met ondernemers die al tien jaar bezig zijn. Kijk waar andere beginnende ondernemers staan.
  • Praat veel met andere ondernemers en durf advies ook naast je neer te leggen: niet elk advies is voor jou relevant.
  • Ga nooit naast je schoenen lopen, onthoud waar je vandaan komt en blijf jezelf.
  • Neem iedereen serieus, elke klant die je krijgt. Alles draait uiteindelijk om een tevreden klant.

 

 


Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.