Van Alten Associates

Hanno van Alten

Op zijn 18e rolde de Rotterdamse ondernemer Hanno van Alten de verzekeringswereld in.
Zijn vader zat in de verzekeringen en aangezien Hanno geen idee had wat hij wilde, ging hij ook de verzekeringswereld in om te kijken of het iets voor hem was.
Inmiddels zit hij 35 jaar in het vak.
Op verschillende manieren heeft hij zijn vak uitgeoefend en sinds vijf jaar doet hij dat voor zichzelf met zijn bedrijf van Alten Associates.

Service en aandacht door Van Alten Associates

Hanno’s grootste ergernis is dat door grotere assurantiebedrijven er vaak geen service en aandacht geboden wordt. Daarom besloot hij in dat gat te springen.

Het sterkste punt van zijn Rotterdamse onderneming is het face to face contact, het kennen van de klant en het geven van advies.
Geen formulieren via internet met moeilijke vragen, maar 24 uur per dag bereikbaar, zeven dagen in de week. Klanten hebben hier behoefte aan. Met name aan iemand die de zaken overneemt, zodat ze er zelf niet over na hoeven te denken.
Bij Van Alten Associates ben je weer de mens achter de klant en niet de klant die het geld op moet leveren.

Klanten

Hanno werkt kleinschalig en vanuit huis. Klantcontact heeft hij bij de klant thuis, op het werk of eventueel op locaties in de buurt.
Dit zorgt ervoor dat hij servicegericht kan zijn en het houdt de kosten laag voor de klant.
Zijn klantenkring groeit door mond op mond reclame van zijn bestaande klanten die tevreden zijn met de persoonlijke aandacht die Hanno hen kan geven.
Het MKB heeft geen behoefte aan tijdrovende formulieren die ze in moeten vullen, ze vinden het fijn als Hanno dat stukje overneemt.
Regelmatig bemerkt Hanno dat het pakket dat via internet is aangevraagd toch niet helemaal de lading dekt.

De klantenkring van Van Alten Associates bestaat uit klanten uit de regio Rotterdam en Den Haag met daarnaast verspreid over het land nog wat klanten.
Zij komen allemaal vanuit zijn netwerk en via mond op mond reclame. Als Rotterdamse ondernemer zou Hanno het prettig vinden er ook nog wat Rotterdamse klanten bij te krijgen.

Voor de toekomst zal Hanno niet veel veranderen aan zijn werkwijze. Wat hij doet werkt goed en zolang hij het leuk vindt blijft hij het doen. Tevreden klanten vindt hij het belangrijkste.

Wat hij wel ziet bij andere assurantiebedrijven is dat zij kleine klanten met weinig verdiensten minder service en aandacht geven, maar wel als klant houden. Hanno vindt dat ze die klanten evenveel service en aandacht moeten geven als de grotere klanten. Als dat niet kan, moeten ze aangeven aan de klant dat een ander bedrijf beter bij ze zou passen.
Dit vindt hij een ergernis, klanten houd je niet aan het lijntje puur om ze in de boeken te houden. Dat is slecht voor de markt.

Voordelen van ondernemer zijn

Het voordeel van ondernemer zijn vind Hanno dat je verder gaat in de service verlening dan wanneer je in loondienst werkt. In loondienst werk je om geld te verdienen, zodat je een leuk leven kunt hebben.
Als ondernemer is het belangrijk klanten te hebben en te houden, je loopt harder voor de klant, biedt meer service en aandacht.
Doe je dit niet, dan merk je dat in je portemonnee.

In het verzekeringswezen is het een kwestie van vertrouwen van de klant. Als je je werk niet met passie doet, voelt de klant dit. De klant zal je dan belangrijke zaken niet toe vertrouwen. Hanno doet zijn werk met passie en de klanten vertrouwen hem daarin.

De balans privé / werk vindt Hanno nu ideaal. Hij deelt zijn eigen tijd in en houdt voldoende tijd over voor zijn gezin. Daarnaast steekt Hanno veel tijd in vrijwilligerswerk.  Hij is penningmeester bij een badmintonclub en voorzitter bij de commissie Geestelijke verzorging binnen een verzorgingsinstelling.
Deze vrijheid vind hij heel fijn, zijn werk voelt niet als werk en hij kan alles doen wat hij leuk vind.
In vakantieperiodes heeft Hanno een waarnemer vanuit een assurantiekantoor. Zodat alles gewoon door kan gaan, ook als hij even niet bereikbaar zou zijn.

Tips

Hanno is lid van BusinessClub Prins Alexander en heeft hierdoor voldoende ondernemers in zijn netwerk om mee te sparren.
Ook het sociale contact tussen ondernemers onderling vind hij van toegevoegde waarde. Het hoeft niet altijd over werk te gaan. Als vraag aan andere ondernemers vind hij het altijd interessant om te horen hoe zij omgaan met ontwikkelingen binnen de ICT. Als hij denkt iets te moeten plaatsen op zijn website als extra service, dan overlegd hij eerst met andere ondernemers. Wat zij zouden doen en of zij het bij van Alten Associates vinden passen.

Als tip aan andere ondernemers wil Hanno meegeven dat het belangrijk is lid te zijn van een beperkt aantal netwerkclubs. Het regelmatig bezoeken van dezelfde club zorgt ervoor dat mensen je leren kennen en weten wat je doet.  Als ze eenmaal weten wie je bent en wat je doet, dan volgt de rest vanzelf.

Als advies aan startende ondernemers geeft Hanno aan dat het belangrijk is veel tijd te steken in het opbouwen en onderhouden van een netwerk. Hier pluk je later, soms veel later, de vruchten van.
LinkedIn is hiervoor een ideaal medium.

Wil je meer weten over Van Alten Associates, kijk dan op https://vanaltenassociates.nl/

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en https://typischwinnifred.nl/

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.