Peter van Embden, MoquaPeter van Embden

Peter van Embden is een enthousiaste duizendpoot.
Op zijn 15e begon hij al met meekijken en schuifjes bedienen bij de radio.
Dit was een leerschool waar hij per toeval inrolde. Binnen de kerk vroegen ze mensen voor de radio en het leek Peter wel grappig om te doen.
Eens per zes weken was hij aan de beurt om bij de radio te komen helpen. Peter vond dat echter veel te weinig en hij ging ook bij andere programma’s kijken.
Van de radio is het maar een klein stapje naar plaatjes draaien.
Op studentenfeestjes mocht hij komen opdraven en op zijn 18e had hij zijn eerste draaitafel.
Met zijn laptop vol muziek deed hij mee aan wedstrijden. Om mee te dingen voor een prijs moest hij echter met cd’s werken.
Peter vond het geweldig als mensen los gingen op zijn muziek en dat was voor hem genoeg reden om mee te doen.
Hij begon zichzelf te verhuren als dj en schreef zich in als zzp-er.
Peter heeft een aantal vaste opdrachtgevers wat varieert van eens per jaar tot eens per maand.

Peter heeft als stelregel: ‘Als het geen feestje is doe ik mijn werk niet goed.’

Moqua Entertainment

Als dj maakt hij lange dagen met reistijd en een show van vijf uur. Het opbouwen en afbouwen komt over het algemeen ook voor zijn rekening. Dat kost veel energie en is op de lange duur waarschijnlijk zo niet vol te houden.
De passie van Peter ligt bij de radio.
Inmiddels is Peter ook aan het afstuderen binnen de studie Media- en Entertainmentmanagement. Hij hoopt dat zijn afstudeeropdracht vragen oproept voor vervolg onderzoek. Het liefst wil hij op projectbasis werken voor de radio.

Peter denkt mee met zijn klanten. Als hij op een feestje draait, wil hij weten waar hij aan toe is.
Op een bruiloft wil hij draaien nadat alle stukjes zijn geweest. Als hij eenmaal een sfeer in het publiek heeft gecreëerd, wil hij daarmee niet hoeven stoppen voor “stukjes”.  In overleg kan daar natuurlijk wel van af worden geweken. Van te voren wil Peter weten welke muziek de klant wil horen, maar ook welke muziek niet. Als er slechte herinneringen aan bepaalde nummers kleven, wil hij daar rekening mee houden.
Peter vraagt ook altijd even door. Wil een klant geen Nederlandstalige muziek, dan zal Peter uitleggen dat daar verschil in zit. Frans Bauer is bijvoorbeeld heel wat anders dan De Dijk of Nielson.
Peter ziet het draaien van een feest als jongleren. Hij krijgt te maken met een opdrachtgever en vaak twee families, soms met drie generaties en wat vriendengroepen. Peter kijkt goed naar zijn publiek en zorgt ervoor dat het voor iedereen een feestje wordt.

Concurrentie is goed, vindt Peter. Hij is een professionele allround dj. Voor feesten en partijen heeft hij ook te maken met andere welwillende, soms goedkope amateurs die hun diensten aanbieden. Dat is zijn concurrentie.

 

Netwerken en Marketing

Peter van Embden heeft een Facebookpagina voor zijn bedrijf Moqua Entertainment, maar is niet heel actief op social media.
Reclame maken en het bijhouden van een site vindt hij te veel tijd kosten.

Peter doet wel aan netwerken. Eens in de zoveel tijd is er een Open Coffee waar hij zich regelmatig laat zien. Hier besteedt hij graag tijd aan. Er is een vaste kern die je leert kennen en zij hebben altijd wel iemand in hun omgeving die een feestje geeft. Connecties heeft Peter voldoende via ondernemers, zijn stage-adressen, de radio.
Met zijn netwerk zou hij een hele bruiloft kunnen regelen, van de muziek tot de fotograaf tot de locatie.
‘Als ze nog steeds over me praten na twee jaar heb ik het goed gedaan.’

Ondernemen

Peter van Embden daagt zichzelf uit te blijven verbeteren. Zijn vlieguren heeft hij al wel gemaakt, zegt hij,  maar het kan altijd beter. Hij onderscheidt zich door zijn manier van mixen op de beat en de toonsoort.  Hij heeft ook een verrassende mix tussen verschillende stijlen.
Het kost hem een paar uur per week om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek. Komt een klant een nummer aanvragen wat hij niet kent, heeft hij het binnen een paar minuten opgezocht en draaiende.

Over 5 jaar ziet Peter zichzelf als dj bij gelegenheid en heeft hij verschillende projecten lopen.

Waar is Peter trots op?

Peter van Embden zit in het bestuur van radio Capelle.
Waar hij trots op is, is een muziek mix voor het non-stopprogramma overdag.
8000 liedjes zijn in de computer gezet en Peter heeft een systeem opgesteld met regels waarmee die liedjes achter elkaar gedraaid mogen worden.  Een voorbeeld van zo’n regel is dat je na een Nederlandstalig nummer niet nog een keer een Nederlandstalig nummer draait, maar dat er minimaal vier nummers tussen moeten zitten. Zo zijn er vele regels opgesteld waar het programma aan moet voldoen. Via Facebook en de website zijn er Podcasts te horen van bepaalde programma’s op Radio Capelle.

Peter is ook trots op zijn eigen installatie.
Peters drive-in-show past achterin de auto. Bij mensen thuis past het op  een stuk vloer van 1 bij 2 meter. Voor die show, inclusief licht en geluid, heeft hij aan 1 stopcontact genoeg. Hij heeft er ook eens mee in de Jaarbeurs gestaan. Zelfs dan, in zo’n enorme ruimte, is het geluid van zijn installatie goed.

Interesse om Peter te boeken ? Klik dan op http://www.moqua.nl/

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door https://typischwinnifred.nl/

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.