De gunfactor, is het een soort toverwoord, net als de X-factor of is de gunfactor een concreet handvat om als ZZP-er mee aan de slag te gaan?
Toen ik voor het eerst van de gunfactor hoorde, dacht ik er het mijne van. Totdat ik me laatst afvroeg hoe het nu komt, dat een opdrachtgever juist MIJ zijn werk toevertrouwt en niet een andere ZZP-er of een gerenommeerd bureau. Ik dook er eens in.
In veel gevallen kan je je als ZZP-er niet onderscheiden op prijs of kwaliteit. De gunfactor is dan wat de doorslag geeft bij het binnenhalen van een nieuwe opdracht. En gelukkig blijkt nu deze gunfactor stukken minder wazig dan de X-factor, je kunt er namelijk weldegelijk zelf invloed op uitoefenen.
De opdrachtgever gunt het jou, omdat jij zijn vertrouwen weet te winnen. En dat doe je door authentiek te zijn. Nu klinkt authentiek tegenwoordig als bruin brood van de Jumbo, maar zo bedoel ik het hier juist niet. Met authentiek bedoel ik dat jij je eigen herkenbare zelf bent: jouw verhaal klopt op alle fronten. Jouw foto op Linked-in, de eerste e-mail die je verstuurt, de toon en stijl van deze mail, de manier waarop je binnenkomt bij een eerste afspraak en hetgeen je vertelt – het hele plaatje moet kloppen.
Zo win je het persoonlijke vertrouwen van de klant en verkoop je jezelf (en je dienst) met je ziel en zaligheid in plaats van met je hoofd.
Wat ik mooi vind aan dit fenomeen, is dat het zowel voor de beginnende ZZP-er als voor de oude rot in het vak een interessante manier is om eens naar je eigen presentatie te kijken. Hoe maak je jouw verhaal nog meer kloppend en dus zo authentiek mogelijk?
Aan de slag! Ik ga mijn eigen herkenbare zelf wat verder ontdekken en uitwerken. En jij?
Voor deze blogpost raadpleegde ik sites van deze twee ‘goeroes van de gunfactor’:
Gertien Beijering Gunfactorverhoger en het Gunningswiel
Source: freecon