5 salestips voor ZZP’ers!

Je besloot om ondernemer te worden omdat je ergens goed in bent. Jij blinkt uit in een vak en hebt een hoop te bieden: je ideeën, je plannen, je producten of je diensten. Maar naast het doen waar je goed in bent, komt er plots nog een extra functie bij kijken: acquisitie.

Sales, het is een vak apart. Niet iedereen is een geboren verkoper die iedereen voor zich kan winnen. Wel kun je je het salesvak, met de juiste training, eigen maken. Verkopen kun je leren! Door jezelf te trainen, door te oefenen en niet bang zijn om de fout in te gaan, kan ook jij een verkoper worden. Ik geeft je 5 tips die je hierbij gaan helpen!

Vertrouwen

Verkopen gaat niet alleen om het verkopen van je product of dienst, maar om het vertrouwen van je (potentiële) klant. Dit doe je door te luisteren naar de wensen van je klant. Toon interesse in hun vragen, hun problemen en hun wensen. Als jij laat zien dat jij je bekommert hierom, zal je eerder vertrouwen winnen. Doe daarnaast altijd wat je belooft en toon emoties.

Ken je klant als je broekzak

Wees de meest ideale adviseur die je klant kan wensen. Weet waar zijn of haar prioriteiten liggen, wat de korte- en lange termijndoelen zijn en ken de organisatie. Weet wat er speelt in de branche en verdiep je in de concurrentie van de klant. Door de klant door en door te kennen, kun jij hen perfect adviseren over aankopen en beslissingen.

Oefen je pitch

Niks is waardevoller dan kort en krachtig uitleggen wat je doet, en wat de reden is om jou in te schakelen. Zorg dat je boodschap helder en geloofwaardig is, en oefen je praatje voor vrienden, familie en zelfs voor de spiegel.

Geen directe verkoop

Een salesproces heeft tijd nodig. Als je bij elke zakelijke ontmoeting direct een salespraatje gaat houden, zal de persoon in kwestie snel afhaken. Heb altijd een doel in je achterhoofd bij het ontmoeten van nieuwe mensen, maar start nooit met directe verkoop. Eerst zaaien, dan oogsten! Bouw eerst de relatie op, zodat zij aan jou denken wanneer de behoefte bij de potentiële klant er is. Probeer je nieuwe contacten bijvoorbeeld op je mailinglist te krijgen of probeer met ze te linken op LinkedIn.

Via via

De meest succesvolle sales is nog altijd mond-tot-mondreclame. Wanneer bestaande klanten tevreden over jouw product of dienst zijn, zullen zij eerder geneigd zijn jouw naam te noemen bij andere bedrijven of ondernemers. Hecht dus veel waarde aan het vergroten van de vertrouwensband tussen jou en je klanten!

Wat is jouw ultieme salestip? Laat het me weten via LinkedIn of laat een reactie achter on mijn blog.

Source: freecon

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.