Olaf Ouwerkerk, Rotterdammertjes

Olaf Ouwerkerk

Olaf Ouwerkerk

Op de één of andere manier kwam Olaf Ouwerkerk bij de bedrijven waar hij werkzaam was, altijd in leidinggevende functies terecht. Terwijl dat over het algemeen niet zijn intentie was. Hij viel op door zijn discipline en inzet waardoor de weg naar boven bij meerdere bedrijven al snel werd ingezet.
Ook op school was hij gedreven in alles wat hij deed en na zijn studie werd hij marketeer bij verschillende bedrijven. Hoewel hij toen al in zijn hoofd had dat hij ooit iets voor zichzelf zou beginnen.
Wat dat ‘iets’ zou zijn stond helemaal nog niet vast, daar moest eerst een aanleiding voor zijn. De oprichting van een bedrijf in zoetwaren behoorde destijds zeker niet tot de opties en toch gebeurde het.

Vier jaar geleden ontstond zijn onderneming in zoetwaren, Calandborgh waarmee hij als eerste het Rotterdammertje ontwikkelde, inmiddels hét Rotterdamse snoepje. In de loop van de tijd kwamen daar verschillende andere (lokale) lekkernijen bij voor zowel Nederland als andere landen.

 

Rotterdamse Geboortemuisjes

Marise, de tweelingzus van Olaf ,woonde met haar gezin jaren in Kenia en kreeg daar twee dochters. Traditiegetrouw stuurde de familie vanuit Nederland roze geboortemuisjes en beschuit op naar Nairobi om de geboortes te vieren. Marise merkte op dat ze het een ouderwetse traditie vond. Na terugkomst in Nederland was het dan ook zijn zus die met het originele  idee kwam daar iets mee te gaan doen voor Rotterdam; het werden Rotterdamse Stadsgenootjes, muisjes in de kleuren van de stad (groen/ wit). Na het succes in Rotterdam werden alle andere grote steden ‘veroverd’. Inmiddels verkopen Marise en Olaf maar liefst 500 doosjes per dag en zijn de doosjes verkrijgbaar via hun webshop, in veel ziekenhuizen en circa 50 winkels in Nederland.

Voor zijn lokale webshops in onder andere Rotterdam, Zeeland en Amsterdam is de strategie dat Olaf begint met één product, gericht op de stad en vervolgens een hele lijn voor de stad of provincie ontwikkelt. Niet enkel voor eigen consumptie maar met name om cadeau te geven.
De lokale trots binnen steden lijkt steeds sterker te worden en zijn producten vinden daardoor gretig aftrek binnen winkels als bijvoorbeeld Xenos, Bijenkorf en Jamin.

Alle zoetwaren die hij produceert moeten een mooi verhaal hebben, alleen de presentatie van een ‘lekker’ snoepje is niet meer voldoende.
Olaf gaat op zoek naar het verhaal en komt vervolgens met een nieuw product wat ook internationaal afgenomen wordt. Daarbij houdt hij rekening met duurzame verpakkingen.

 

Ondernemen

Olaf Ouwerkerk koos bewust voor het ondernemen in zijn eentje. Hij had als leidinggevende vaak genoeg zorgen gehad om zijn personeel en dat wilde hij niet meer.
Hij werkt als een virtuele organisatie met een team van zzp-ers. Langzamerhand kreeg hij er steeds meer zzp-ers bij, onder andere voor het transport, de social media, online advertising en het magazijn. Binnenkort voegt hij mensen via een sociale werkplaats aan zijn onderneming toe voor het inpakken van zijn producten, want ook maatschappelijk ondernemen vindt hij belangrijk.

Het ondernemen was een sprong in het diepe. Gedurende zijn dienstverband bij een Rotterdams energiebedrijf ontstond het idee voor de ontwikkeling van een Rotterdams snoepje. Het trotse Rotterdam had immers nog geen eigen snoepje. Na ruim een half jaar in de avonduren gewerkt te hebben, was het snoepje klaar om gelanceerd te worden. Het snoepje kreeg de naam Rotterdammertjes.

Tijdens de afronding van dit snoepje vertelde Olaf het idee terloops aan een journalist van het Algemeen Dagblad. De volgende dag stond het – onbedoeld – in de krant en dat terwijl het snoepje nog niet helemaal klaar was.
Midden in de nacht heeft hij snel een website gebouwd, want hij had werkelijk nog niets.

De timing van de start van zijn product was onbewust perfect, binnen nieuwszenders en kranten was het komkommertijd.
Naar aanleiding van zijn verhaal in het AD werd hij de volgende dag gebeld door RTV Rijnmond voor een radio uitzending en tv opname, radio 538 belde en Editie NL.

Dat avontuur heeft geleid tot alles wat er nu binnen zijn onderneming wordt geproduceerd. Door zijn aanbod ontstond er meer vraag en inmiddels staat hij met al zijn zoetwaren op de grootste buitenlandse zoetwarenbeurs tussen grote namen als Haribo en Nestle.

Als ondernemer is Olaf nooit bang om in het diepe te springen en risico’s te nemen, ‘dat kenmerkt de ondernemer’, is zijn visie.
Die sprong is altijd heel spannend, maar hij weet ook dat het altijd weer iets nieuws oplevert.
Dat leerproces maakt ondernemen voor hem zo leuk.
Wel mist hij het sparren met collega ondernemers binnen zijn eigen eenmansonderneming. Uiteraard doet hij dat ook virtueel met zijn team van zzp-ers, maar soms zou hij een overlegmomentje over de onderneming wel fijn vinden.

Zichtbaarheid

Met zijn zoetwaren adverteert Olaf heel gericht op Facebook en Google.
Dat is een podium waar je op een simpele manier heel lokaal kunt adverteren en dat levert hem zomaar 100 orders per dag op. Instagram zet hij meer in voor traffic naar zijn website en zichtbaarheid.

Daarnaast heeft hij zes webshops waar mensen zijn producten kunnen bestellen, waaronder rotterdammertjes.com en amsterdamsebranie.nl.

Adverteren in bladen doet hij vrijwel nooit, het kost meer tijd en energie dan dat het oplevert.

 

Toekomst

Olaf Ouwerkerk ziet het ondernemen als een groot avontuur.
Hij heeft geen idee waar het strandt, maar weet inmiddels wel dat van het één het ander kan komen.
Zelf gaat hij er vanuit nog jaren in de zoetwaren te blijven. Hij heeft nu grote distributeurs waardoor hij zijn handen vrij heeft om verder te ontwikkelen. Zonder ontwikkeling binnen je bedrijf kun je niet verder en daar richt hij zich nu op.

Door corona heeft hij ervaren dat een tijd heel spannend kan zijn, maar je daardoor ook een nieuwe wereld ontdekt, omdat je creatief moet zijn in je oplossingen. Juist dat stukje vindt hij enorm leuk.
Hij ervaart dat hij nu echt doet wat hij leuk vindt en dat hij daarin bewuste keuzes maakt voor nu en de toekomst.

 

Tips voor ondernemers

Ga in gesprek met andere ondernemers. Zeker in Rotterdam zijn ondernemers altijd bereid elkaar advies te geven.
Vervolgens moet je het ook gewoon doen, dat wat in je hoofd zit, ga het doen.
Doordat Olaf Ouwerkerk zijn passie ging volgen zit hij altijd in een soort happy flow.

Als laatste tip heeft Olaf dat je kunt outsourcen wat je teveel energie kost, dat geeft verlichting en ruimte binnen je onderneming om de zaken die je wel energie geven verder te ontwikkelen.
Als voorbeeld geeft hij zijn inpakkers. Voorheen dacht hij het allemaal zelf te moeten kunnen en stond hij midden in de nacht orders in te pakken.

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersKim Sue Palm en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.