Romee, Piero en Hidde
Romee, Piero en Hidde zijn drie ondernemers in de horeca.
Piero Bianculli en Romee Burgmans zijn een ondernemend stel die inmiddels dezelfde passie voor hun onderneming delen.
Hidde Burgmans is de broer van Romee en heeft zich vol enthousiasme aangesloten.
Bij het ontstaan van hun relatie was Romee werkzaam als psycholoog na haar opleiding Neuropsychologie en Piero muzikant. Twee verschillende werelden die samen kwamen.
Romee was werkzaam bij een creatief bureau en Piero speelde in een band.
Piero, met zijn passie voor Italiaans koken, kreeg de kans een restaurant over te nemen en noemde het naar zijn oma, Mamma Licia.
In Italië is oma degene die de traditie van de gerechten in ere houdt en naar oud gebruik de mater familias waar je elke zondag gaat eten.
Door de coronacrisis ging het restaurant echter noodgedwongen dicht en zochten ze een oplossing.
Deze ondernemers zagen dit als een kans, een kans om alles wat ze tot nu toe gedaan hadden, samen te brengen in een nieuw concept.
Omdat Romee haar voorgaande werk afliep, had ze alle gelegenheid zich fulltime op dit nieuwe avontuur te storten.
Piero was naast muzikant ook te zien geweest op RTL4 met zijn passie voor koken en hij deelt filmpjes op YouTube.
Dit was uit frustratie ontstaan. Frustratie omdat Italiaans eten in Nederland heel anders is dan het échte Italiaanse eten.
Piero liet de authentieke gerechten uit zijn eigen geboortestreek tot leven komen in zijn filmpjes.
PupediPasta
Zo ontstond bij Romee, Piero en Hidde het idee om dit concept tot een onderneming te maken.
Met Pupedipasta verkopen ze boxen met de ingrediënten van één bepaald Italiaans gerecht. De klant kan vervolgens via Instagram Live op zondag meekoken met Piero, zodat men écht Italiaans leert koken. Zo hebben ze toch weer connectie met mensen, maar dan online.
Entertainer als Piero is maakt hij ondertussen muziek terwijl hij de traditie van het Italiaans koken aan de mensen leert.
Elke week staat er een ander gerecht op het menu en kan iedereen weer een box bestellen.
Zo willen ze het samen eten, de connectie met anderen en het koken combineren tot een gezellige, ontspannen zondag met live online entertainment.
Waarbij ondertussen aandacht is voor dat wat Piero zo belangrijk vindt, de traditie van de Italiaanse gerechten, elk met hun eigen verhaal, zodat Italiaans koken in Nederland ook een beleving wordt.
Piero loodst iedereen op eigen wijze door het koken van het gerecht heen en de reacties zijn louter positief.
Samen maken Romee, Piero en Hidde een compleet geheel van hun onderneming.
Romee van cameravrouw tot projectmanager en alles daar tussen in. Piero als entertainer en creatief brein en Hidde als overkoepelend orgaan over de processen op de achtergrond. Alles wat online moet gebeuren, wordt door Hidde uitgevoerd.
Door hun enthousiasme en het inspelen op de vraag van hun klanten, kregen ze spontaan aanvragen van bedrijven op hun pad.
Zo hebben ze er een bedrijfsevent van kunnen maken voor klanten als PWC, Mc Kinzey en Nationale Nederlanden.
Bedrijven die toch iets voor hun personeel wilden doen nu de bedrijfsborrels en feesten werden afgelast. Het gaf een nieuwe impuls aan de plannen van Romee en Piero die er razend enthousiast mee aan de slag gingen. Het is op dit moment een grote opbrengst binnen hun bedrijf, de teambuildingevents online.
Ondernemen
De drie ondernemers zagen corona als een kans. Een kans om iets nieuws aan te pakken, te voorzien in een nieuw ontstane behoefte bij mensen.
Samen koken en eten behoort even niet tot de mogelijkheden, maar door de aanpak van deze ondernemers toch ook weer wel, hetzij online.
Het concept willen ze steeds meer uitbreiden. Gezamenlijk zitten de drie ondernemers vol plannen voor de toekomst.
On demand boxen staan als eerste op het programma. Een box die door iedereen elke dag besteld kan worden met een QR code die leidt naar de instructievideo hoe het gerecht te maken. Daar gaat nu alle aandacht naar toe.
Omdat ze denken dat ook daar weer een behoefte ligt. De behoefte om écht Italiaans te kunnen koken en daarvan te genieten.
Romee, Piero en Hidde hebben alles wat ze al deden samengebracht in hun concept. Zonder dat ze er überhaupt al sales op gezet konden hebben, is het gaan lopen.
Doordat alle puzzelstukjes ineens in elkaar pasten.
De uitdaging voor nu zit hem in het feit dat wanneer de horeca weer open mag, ze moeten kijken hoe ze het restaurant Mamma Licia en PupediPastra kunnen blijven combineren. Want dit concept willen ze zeker mee door, omdat ze verwachten dat thuis koken met vrienden in de toekomst ook heel belangrijk zal blijven.
Piero geeft aan het restaurant met Italiaans personeel zeker aan te houden, maar hij zelf zal er minder aanwezig zijn.
Zichtbaarheid
Romee, Piero en Hidde, maar met name Piero, waren op YouTube al actief, maar willen nu een echt kanaal opzetten.
Op Instagram en Facebook delen ze al hun filmpjes en gerechten, maar met You Tube willen ze veel meer mensen gaan bereiken.
Binnen social media is hun groei heel groot en daar willen ze nog meer groei creëren.
Ze hebben ook partnerships met bijvoorbeeld Kookpunt, ze nemen daar in een keuken hun filmpje op en promoten ondertussen de producten van Kookpunt die ze zelf gebruiken bij het maken van de gerechten.
Ze maken tevens gebruik van influencers en vinden het leuk als mensen over hen schrijven.
Toekomst
Voor PupediPasta hebben de drie een grote droom, maar daar hebben ze sponsoren voor nodig.
Ze willen dolgraag met een zeilboot de gehele kust van Italië af. In elke plaats gaan ze op zoek naar verschillende families met oma’s die specialist zijn in een gerecht.
Een week verblijven ze in zo’n plaats om het verhaal achter de traditie te achterhalen en te laten zien om uiteindelijk op zondag met de oma’s te koken. Elke week een nieuwe plaats met weer een andere manier van het koken van traditionele gerechten.
Piero is bang dat de geschiedenis van de Italiaanse gerechten zal verdwijnen, omdat de generaties na de oma’s veel minder interesse hebben in het koken. Om die reden wil hij dit verfilmen en er een receptenboek van maken. Zijn ultieme droom.
Het schip hebben ze al, ze zijn fervente zeilers.
Binnen twee jaar willen ze voldoende sponsoren hebben om het te realiseren. Het verhaal van de Italiaanse keuken, daar waar koken een religie is in plaats van bijzaak.
Het zoeken naar sponsoren gaat nu beginnen. Daarbij valt te denken aan een sponsor van het keukengerei, de filmapparatuur, toeristische bureaus die Italië op kaart zetten, enzovoorts. Spannend, maar ze hebben er enorm veel zin in hun passie nog verder te mogen delen.
Tips voor ondernemers
Piero heeft als tip: ‘Change to stay the same.’
Elke verschuiving biedt kansen, je moet ze willen zien en durven meebewegen.
Romee vindt het daarnaast belangrijk in contact te zijn met je doelgroep. Op basis van wat hun eigen doelgroep aangaf, zijn zij met PupediPastra zo ontzettend gegroeid.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy Ramekers, Kim Sue Palm en Robin Westerveld.
Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/