Nika Avetisyan

Nika Avetisyan

Nika Avetisyan kwam op haar 17e in haar eentje vanuit Armenië naar Nederland om bij haar opa te wonen.
Nederland was voor haar een land van vrijheid, het land waar zij kansen zag.
Ze deed HBO Marketing en kreeg haar eerste baan. Ze ontdekte vrijwel meteen dat dat niet de vrijheid gaf die ze zocht.
Op haar 22ste begon ze om die reden als ondernemer met de vrijheid haar eigen keuzes te maken binnen haar bedrijfsvoering.

Na een succesvolle bloemen- & interieurzaak volgde een eigen magazine. Met haar uitgeverij bracht ze tevens jaarlijks een luxe koffietafelboek uit over de mooiste dingen die het leven te bieden heeft, welke breed verspreid en zelfs internationaal, verkocht werd.
Grote namen stonden als adverteerder in de edities van haar magazine en later het jaarlijks koffietafelboek, waaronder De Librije, Porsche, Siematic en een mix van diverse beauty bedrijven die ze met grote interesse interviewde en waar Nika kansen voor zag.

Tijdig merkte Nika dat online adverteren de markt overnam en ze besloot haar koers te wijzigen.
Beauty was altijd al haar passie naast het reizen. Op haar reizen over de gehele wereld werd Nika dan ook geïnspireerd door vrouwen en hun kijk op beauty. Deze was vaak anders en verder ontwikkeld dan wat ze in Nederland gewend was.
Wederom werd haar ondernemerszintuig geprikkeld en besloot Nika hier verandering in te brengen.

Nika Beauty

6 jaar geleden is Nika Avetisyan begonnen om Misencil, een wimperextensions merk uit Canada, groot te maken in Nederland.
Dit deed ze met haar nieuwe onderneming Nika Beauty
Het Canadese merk Misencil was topkwaliteit, ontwikkeld door een oogarts, vegan en niet getest op dieren.
Deze kwaliteit was in de Nederlandse beauty industrie niet verkrijgbaar en dat was voor Nika zelf de hoofdreden om dit product te willen distribueren en beschikbaar te maken voor alle dames in Nederland.
Ze volgde zelf alle cursussen op “Master Trainer” niveau bij Misencil in Canada en ging aan de slag.
Eerst alleen vanuit haar Academie in Rotterdam en later met meerdere trainers vanuit diverse locaties in Nederland.
Meer dan 1500 beauty salons zijn getraind tot op heden en nog elke week halen tientallen wimperstylistes een Misencil certificaat bij Nika Beauty.

Gaandeweg kwamen er meer exclusieve merken bij in het assortiment van Nika Beauty, wat naast Academie ook een groothandel is voor salons en tevens een consumentenwebshop heeft.
Het bedrijf draagt Nika’s naam omdat het werkt volgens het concept dat het alleen uitzonderlijk goede producten en behandelingen/cursussen aanbiedt welke door Nika zelf zijn gescout, getest en uitmuntend zijn bevonden.

Bijvoorbeeld Bellekin, een merk voor verzorging van wenkbrauwen, wimpers en lippen wat Nika sinds kort heeft overgenomen en wat ze internationaal groot wil maken. Onder andere in Dubai waar het merk populair is onder influencers en waar ze om die reden haar eerste salon netwerk aan het opzetten is.
Bellekin biedt Lash- en Brow lifts maar ook lipbehandelingen welke nog niet bestaan in Nederland en Dubai.

Online is echt het groeidomein voor Nika; zowel voor consumenten als voor salons, welke haar cursussen volgen vanuit de diverse Academies als ook steeds meer online. Daardoor is haar bereik inmiddels heel groot en internationaal geworden.
In veel landen wordt simpelweg meer geld besteed aan schoonheid dan in Nederland, en uiteindelijk wil Nika dat in Nederland ook voor elkaar zien te krijgen.

Het doel voor Nika Beauty is om iedere vrouw zich zelfverzekerd te laten voelen door haar natuurlijke, vrouwelijke schoonheid te versterken met topkwaliteit producten.
De slogan van het bedrijf is daarom ook “Freedom to be yourself”.
Daarbij vindt Nika het belangrijk dat vrouwen zich beseffen dat een mooie buitenkant kan zorgen dat je je lekkerder voelt, maar echte schoonheid komt van binnenuit.

“Als jij het zelf niet voelt, straal je het ook niet uit” zegt Nika zelfverzekerd.

 

Ondernemen

Nika Avetisyan is een geboren ondernemer. Ze ziet kansen liggen en kijkt vooral naar wat er wél kan.
Ze eist veel van zichzelf en werkt hard om haar onderneming groot te maken.
Nika is vanaf nul begonnen en weet wat het is om niets te bezitten. Zo waardeert ze enorm wat ze nu heeft bereikt.
Ze vindt het belangrijk om realistisch te blijven en zonder oordeel naar haar omgeving en haar onderneming en die van anderen te kijken. Nika vergelijkt zich nooit met iemand en benadert alles en iedereen met een open blik.

Inmiddels heeft ze de mogelijkheid om alleen nog maar te werken met mensen die haar energie geven, en die keuze maakt ze ook heel bewust. Met zo’n 25 freelancers runt ze haar business en die samenwerkingen zijn soms al jaren oud.
Het is een kwestie van mindset om zo in het leven te staan. Nika houdt niet van negativiteit en omringt zich met mensen die net zo positief in het leven staan. Ze is een echt mensenmens en wil met name andere vrouwen helpen het beste uit hun leven te halen.

Wat ze vooral wil meegeven is dat niets vanzelf komt. Als je iets wil, ga er dan voor.
Geef nooit je verleden of de omstandigheden de schuld waarom iets niet lukt, maar stel doelen en werk hard om het wel te laten lukken.
Nederland geeft ondernemers, maar zeker ook vrouwen veel kansen.
Nika ziet echter dat veel vrouwen die kansen niet pakken, terwijl ze wel de mogelijkheid hebben.

Corona heeft Nika veel zorgen gebaard. Vanaf het moment dat de horeca gesloten werd, halveerde haar omzet direct. Tijdens de eerste golf probeerde ze door te gaan op de manier die ze gewend was en leek het een korte tegenslag.
Maar tijdens de tweede golf merkte ze echter dat haar bedrijf haar reserves aan het inzetten was voor overleven in plaats van groei, zoals ze jarenlang gewend was. Het werd haar duidelijk dat er verandering nodig was binnen haar onderneming.

Zichtbaarheid

Op LinkedIn heeft Nika Avetisyan een groot bereik, maar toch merkt ze niet direct dat daar haar klanten zitten.
Ze moet het meer hebben van Google.
Haar website is goed zichtbaar en ook zijn ze goed vertegenwoordigd op de verschillende socials.
Haar marketingteam hamert er op dat Nika zelf nog meer zichtbaar zou kunnen zijn door bijvoorbeeld verhalen inspreken op Stories.
Daar is ze zich bewust van, maar het voelt ook nog onwennig om daadwerkelijk zoveel van je (privé) leven te tonen aan onbekenden.

Social Media vindt Nika heel dubbel; Je kunt er veel moois mee delen, maar het kan ook mensen kapot maken.
Nika schrikt van de negativiteit van veel mensen op de socials.
Ze probeert daarom haar visie te delen dat je dingen vooral voor jezelf moet doen en niet voor de buitenwereld of om op social media beter over te komen.
Ze heeft een mooi bedrijf waar ze geld mee verdient, maar wil ook iets terugdoen voor de wereld die haar zoveel kansen geeft.

 

Toekomst

Voor de toekomst vindt Nika het belangrijkste doel om vrouwen van binnen en van buiten mooier te maken.
Ze hoopt tevens dat vrouwen meer gaan samenwerken en elkaar dingen gunnen.
Mensen blij maken is haar drijfveer. Het wauw effect als ze zien wat een behandeling met hen kan doen is waar ze het voor doet.
Iedere vrouw is uniek en zij wil graag bijdragen om dat unieke van elke vrouw te laten zien.

Nika wil graag dat meer klanten hun weg vinden naar haar webshop, ook de Nederlandse consument.
Zodra het weer kan, wil ze haar merk Bellekin tonen op internationale beurzen en uiteindelijk nog meer b2b samenwerkingen met mooie salons.

Tips voor ondernemers

Vergeet nooit waar je vandaan komt en blijf altijd realistisch.
Lees boeken, ontwikkel jezelf en omring je met mensen die verder zijn dan jij, zodat je blijft leren.
Wees dankbaar voor wat je al bereikt hebt en stel doelen waar je naar toe wilt. Ga er dan ook volledig voor.

Je moet eerst vallen om te leren opstaan, maar geef nooit je dromen op.

Een mooi voorbeeld voor Nika is Raymond Cloosterman, oprichter van Rituals die 20 jaar vanuit een kelder in Amsterdam probeerde zijn product groot te maken. Niemand geloofde er in destijds maar kijk waar hij nu staat en wat voor kansen zijn merk heeft gecreëerd. Dat soort verhalen kunnen je als ondernemer enorm inspireren.

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersKim Sue Palm en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.