Sammy & Pebbles
Sammy & Pebbles, twee jonge, enthousiaste ondernemers die elkaar ontmoetten op Ibiza.
Beiden werkzaam in de horeca en ze werden vriendinnen.
Allebei met hun eigen droom om ondernemer te worden.
Pebbles droomde van een eigen strandtent en Sammy van een pannenkoekenhuis.
Hun vaders zijn ook ondernemers en het was voor niemand een verrassing dat de dames dat ook werden.
Van vriendinnen werden ze zakenpartners en openden ze samen hun eerste zaak in Amsterdam.
De tweede volgde in Diemen en de derde is gevestigd in Rotterdam.
Uiteindelijk hopen ze samen, nog steeds als vriendinnen, te eindigen op Ibiza. Daar waar het voor hun allemaal begon.
Frietboutique
Dat Sammy & Pebbles een horecazaak zouden openen stond al snel vast.
Ze begonnen met het verkopen van ijs in Amsterdam. Omdat ijs een geluksmomentje is voor vrijwel iedereen.
In de winter hadden ze geen inkomsten en van daaruit kwamen ze op het idee om friet te gaan verkopen.
Zo ontstond hun concept Frietboutique.
Sammy & Pebbles gaan voor kwaliteit, dat vinden ze in elk product wat ze verkopen heel belangrijk.
Dus zochten ze naar een leverancier die de aardappelen zo duurzaam mogelijk verbouwt en waar het ook nog eens de lekkerste friet oplevert.
Bij toeval kwam chefkok Ron Blaauw een frietje bij hen halen en hij wilde de friet meteen op zijn eigen kaart.
Sindsdien leveren ze meer en meer aan horeca zaken door heel Nederland.
Sammy & Pebbles staan beiden nog steeds zelf in de zaak.
Zowel op de piekmomenten als tijdens de rustige dagen.
Dit doen ze bewust, zodat ze kunnen zien wat de vraag van de gast is. Waar mogelijk gaan ze daar in mee.
Het moet echter altijd bij hen passen, dat is een voorwaarde die beide ondernemers hebben.
Het helpen in hun zaak geeft hen enorm veel energie, het helpen van gasten die blij worden van hun product.
‘IJs en friet zijn klassiekers en zullen altijd blijven bestaan. Daarnaast is het voor iedereen.
Het is betaalbaar en laagdrempelig en vrijwel iedereen houdt van een goede friet op zijn tijd’.
Ondernemen
In hun beginperiode hebben Sammy & Pebbles meegedaan met het televisieprogramma de Groeichallenge.
Hier kregen zij een mentor die hen begeleidde in hun ondernemerschap en het laten groeien van Frietboutique.
De challenge hebben ze gewonnen en inmiddels zijn ze zelf gevraagd om mentor te worden voor de Groeichallenge.
Dat maakt hen enorm trots, dat ze met de ervaring die ze nu hebben, andere mensen mogen helpen met groeien.
Als ondernemers weten ze na acht jaar goed wat wel en niet werkt in hun zaken.
Sammy opereert vanuit Amsterdam, waar het meer dorps is en ze iedereen kent die in de zaak komt.
Pebbles zit in Rotterdam op een A locatie in de Witte de Withstraat.
Beiden zijn voor snelle service voor de klant, maar verliezen daarbij niet uit het oog dat een ijsje halen voor veel mensen een uitje is.
De doorstroom in de zaak blijft echter belangrijk, zodat ze zoveel mensen als mogelijk op een dag kunnen helpen.
Kwaliteit staat bij hen hoog in het vaandel, maar net zo belangrijk vinden ze het dat de producten niet ’te moeilijk’ zijn. Een broodje kroket is gewoon een broodje met kroket en ze bieden niet ook nog eens keuze uit een speltbol of ander brood.
Ze zijn wel een speciaalzaak en dat stralen ze ook uit.
Ze worden door de kwaliteit van hun producten ook steeds meer een merk wat horeca zaken in hun restaurant willen aanbieden.
Zo hebben ze een samenwerking met de Lindenhoff, een grote naam. Naamsopbouw vinden ze heel belangrijk.
Ondernemen in corona tijd
Het ondernemen in 2020 is wel van een hele andere orde dan voorheen. Ze begonnen in 2013 met ijs.
Hun eerste Frietboutique in Amsterdam kwam in 2014, in 2016 volgde Diemen en daarna kwam Rotterdam.
De uitdagingen toen waren vooral hoe ze de ruimtes moesten vullen met de machines, vervolgens het professionaliseren en meer en meer omzet draaien. Daar werden Sammy & Pebbles steeds meer bedreven in.
Het ondernemen van nu is totaal anders. Sammy geeft aan dat je ondernemer wordt vanwege de vrijheid je eigen keuzes te mogen maken. Pebbles vult aan dat op dit moment de Staat die keuzes voor je maakt en dat geeft onzekerheid.
Gelukkig mogen zij open zijn voor afhaal en werken ze vanaf het begin van hun onderneming goed aan hun zichtbaarheid.
Een bericht op Instagram levert op een dag soms drie keer meer bestellingen op.
Op Facebook hebben ze ook een aanzienlijk aantal volgers.
Toekomst
Over de toekomst denken Sammy & Pebbles veel na, maar op een andere manier dan een jaar geleden. Je moet veel creatiever zijn en kunnen inspelen op wat je verwacht ‘na’ corona tijd.
Of alles dan zo gaat als voorheen of juist niet en of mensen überhaupt nog uit eten gaan bij de zaken waar zij aan leveren.
Frietboutique zelf komt niet in gevaar. Sammy geeft aan te geloven dat juist meer mensen friet zullen halen dan voorheen.
Ze steekt nu al haar energie in op de kosten letten en het personeel blijven motiveren, zodat ook zij de spirit vasthouden in lastigere tijden.
Pebbles gelooft heel erg in de potentie van Rotterdam, het nieuwe museum wordt straks geopend en er komen veel woningen bij in de omgeving.
Ook qua evenementen hebben ze er vertrouwen in dat dat wel weer gaat komen en zij mogen leveren.
Bijvoorbeeld op het Songfestival.
Maar ook kleinschaligere kinderfeestjes die zij voor een laag bedrag ontzettend leuk kunnen maken.
Beide ondernemers hebben ook nog veel ideeën die ze willen uitwerken, bijvoorbeeld een foodtruck.
Of partnerships voor nieuw te openen zaken, waarbij ze jonge ondernemers helpen de zaak op te zetten.
Een eigen bezorgdienst staat ook nog op hun verlanglijst. Gewoon wat jonge ondernemers die dat op willen starten en het bezorgen voor hen laagdrempeliger kunnen maken dan het nu is bij de duurdere platforms.
Ze hebben al hun eigen peper en zout merk en er zijn nog veel meer producten die ze kunnen ontwikkelen waarbij de voor hen kenmerkende kwaliteit hoog in het vaandel staat.
Tips voor ondernemers
Luister vooral naar jezelf. Je moet het geld eerst verdienen, voordat je het kunt uitgeven.
Mensen komen vaak met goedbedoelde raad wat je allemaal nog meer zou kunnen doen, maar dat moet wel bij jou en je budget passen. Sammy & Pebbles vonden het vooral heel leuk om het tegendeel te bewijzen aan mensen die het niet zagen zitten dat ze een zaak gingen openen. Het is een proces voor iedereen en daar groei je langzaam in. Je leert, ontwikkelt en groeit. Ook de mensen in je omgeving groeien daarin mee.
Het proces is eigenlijk wel het mooiste van het ondernemen, het leren, proeven en ontwikkelen van je product. Dat zouden ze ook graag wat meer willen delen met de mensen.
Dat het niet allemaal het plaatje is zoals op Instagram, maar dat er ook een hoop hobbels te nemen zijn.
Zoals wanneer er 1000 kilo aardappels op je stoep ligt, omdat de leverancier de sleutel was vergeten.
Of wanneer de olietank lekt en de olie over de gehele vloer van zaak stroomt.
Het ondernemen is zeker niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar het heeft hen wel gebracht waar ze nu zijn en daar zijn ze heel trots op.
Pebbles geeft als laatste nog aan dat mensen altijd contact met hen op mogen nemen voor advies.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy Ramekers, Kim Sue Palm en Robin Westerveld.
Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/