Sander en Wouter Halberstadt

Sander en Wouter Halberstadt

Sander en Wouter Halberstadt zijn twee enthousiaste broers die samen een onderneming besloten op te zetten.
Wouter was al eerder ondernemer, hij bezat een goed lopend restaurant in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Sander was brandweerman. Dit werk deed hij elf jaar. Bij de brandweer is het gebruikelijk dat je na twintig jaar stopt, omdat het zowel fysiek als psychisch zwaar werk is. Sander besloot echter dit nu al te doen, omdat hij op deze leeftijd meer kansen zag nog iets anders te gaan doen.

Samen met zijn broer begon hij te brainstormen over een onderneming die ze konden starten.
In Crooswijk stond een voormalig snackbar leeg en dat leek hen wel wat.
Het was een periode van twijfelen en onzekerheid of ze wel of niet de stap zouden zetten, maar ze besloten er samen voor te gaan.
Voor Wouter was ondernemen niet nieuw, maar vooral voor Sander was het wegvallen van financiële zekerheid soms wel even ingewikkeld.

 

De Frietclub


De vriendin van Wouter bedacht de pakkende naam, de Frietclub.
Sander en Wouter Halberstadt willen en zijn namelijk veel meer dan enkel een snackbar.
Hun producten vallen onder de noemer luxe fastfood en in de sterk opkomende wijk Crooswijk valt dat goed onder de buurtbewoners.
Voor de oude garde verkopen ze de traditionele snacks en friet, maar voor de nieuwe generatie bewoners hebben ze de luxere varianten met veel toppings, vega snacks en aparte sauzen.

Alles wordt vers bereid, de heren houden niet van kant en klare toppings uit het vriesvak.
Het doel van de broers is dat mensen bij hun Frietclub willen horen.
De mensen uit de wijk geven aan ontzettend blij te zijn dat de Frietclub in hun wijk gekomen is.

De Frietclub is sinds november 2019 geopend en inmiddels hebben ze alle kinderziektes overwonnen.
Bij de start hebben ze het hoognodige verbouwd, maar inmiddels zien ze al heel goed hoe ze het nog mooier en aantrekkelijker en hipper kunnen maken voor de klant.
Ze zien graag dat mensen langer blijven hangen en zijn daarom bezig ook een drankvergunning te verkrijgen.

Thuisbezorging is ook mogelijk en Sander en Wouter gaan zich richten op catering.
Ze merken dat dat hen goed ligt en dat ze tevreden reacties krijgen van bijvoorbeeld een uitvaartonderneming waar ze sinds kort de catering voor verzorgen.
De mannen geloven niet in afleveren in zakken, maar verzorgen hun producten goed. Het zit in warm houdend en duurzaam verpakkingsmateriaal en wordt geleverd op mooie schalen, zodat de klant er niets meer aan hoeft te doen.
Wat de klant verwacht moet je ook waarmaken, is hun beider veronderstelling.
Dat is waar ze zich ook in onderscheiden, een stukje service en kwaliteit naast de variëteit in hapjes en sauzen.

 

Ondernemen

Sander en Wouter zijn volop bezig hun onderneming te laten groeien. Beiden zijn het enthousiaste, harde werkers met hart voor hun onderneming.
Ze hebben veel ideeën, maar tijd en financiën laten nog niet toe het allemaal tegelijk te doen.

De eerste vier maanden vonden ze pittig, ook omdat je dan alles nog moet ontdekken, maar ze merken dat het steeds beter loopt.
Doordat ze veel piekbelasting hebben, zoeken ze mogelijkheden in de andere uren ook inkomsten te genereren door bijvoorbeeld de bedrijvenmarkt te benaderen.
Het vergt veel input in je onderneming, voordat je echt resultaten gaat zien en dat is als beginnend ondernemer soms lastig.

Inmiddels hebben ze een boek uitgewerkt met hun producten om daarmee bedrijven te enthousiasmeren voor hun catering.
De mensen die ze spreken zijn enthousiast, vooral over de variatie op de kaart.
Het ondernemen als broers bevalt hen goed.
Ze kennen elkaar door en door en ze vullen elkaar prima aan.
Wouter denkt vanuit zijn ervaring vaak heel groot en Sander bekijkt eerder de haalbaarheid van nieuwe ideeën.
Wouter is de kok en samen met zijn vriendin, die ook vaak helpt in de zaak, bedenkt hij de menu’s.


Zichtbaarheid

Qua zichtbaarheid hebben ze keuzes moeten maken wat prioriteit heeft voor hun nieuwe zaak. Ze staan hoog in thuisbezorgd.nl en hebben een FB pagina en Insta gram account.
De website staat op de planning voor de toekomst, zodat mensen rechtstreeks kunnen gaan bestellen.
Hun marketing gaan ze ook nog gerichter inzetten, zodat ze binnen de regio meer zichtbaar worden.
Wat Sander en Wouter betreft mag het nog veel drukker worden in hun zaak en willen ze ook graag dat bedrijven hen gaan benaderen voor de catering.  

 

Toekomst

De Frietclub moet een succes worden wat Sander en Wouter betreft. Ze hoeven niet rijk te worden, maar willen een leuk leven kunnen leiden met een zaak die goed bekend staat en uiteindelijk meerdere filialen zal hebben waarvan minimaal één op een toplocatie.
Voor nu is de prioriteit om een succes te maken van hun producten en mensen te enthousiasmeren.  

 

Tips voor ondernemers  

Als je iets wil doen ga er dan voor en stop je ziel en zaligheid er in.
Kom met een duidelijk plan en wil vooral niet te snel en alles tegelijk.
Je moet echter ook niet twijfelen over de dingen die je doet.        



Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy Ramekers, Mark Elbers en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.