Kris Wynia

Kris Wynia

Kris Wynia studeerde Hoge Veiligheidskunde en ging aan de slag als veiligheidsadviseur bij L ‘Óreal. Echter, hij wilde ook graag een keer iets voor zichzelf beginnen. In 2017 gunde hij zichzelf drie maanden om te bedenken wat hij nou echt wilde gaan doen. Alle ideeën schreef hij voor zichzelf op, zonder remmingen. Om vervolgens te gaan kijken wat haalbaar was en wat onzin was.

Kris vond uiteindelijk dat hij het best kon gaan doen waar hij goed in was en dus begon hij een detacheringsbureau in Veiligheidskunde. Akomp werd de naam van zijn onderneming die hij vanuit huis bestiert. Veiligheidskunde behelst een stuk ergonomie op de werkvloer, maar bijvoorbeeld ook veiligheid van materialen binnen de industrie. Alles waar de veiligheid van de werknemer bij aan de orde is.

De laatste tijd zijn er veel projecten binnen de bouw, want ook daar gebeuren nog steeds te veel ongelukken. Akomp zorgt voor Kris voor de financiële zekerheid en het hele traject van de opbouw vond hij super om te doen, maar ondertussen kwam er geheel onverwacht ook iets anders op zijn pad.

Steel your straw.

Tijdens een vakantie in Indonesië kwam Kris in aanraking met roestvrij stalen rietjes. Dit vond hij zo grappig en interessant dat hij ter plekke in gesprek ging met de leverancier en er duizend kocht. Hij was benieuwd of hij die in eigen land ook zou kunnen verkopen. In het kader van de Europese wetgeving die vanaf 2021 het gebruik van plastic rietjes gaat verbieden, vond Kris het een interessant project. De roestvrij stalen variant is immers een stuk duurzamer dan bijvoorbeeld de vervangende papieren rietjes die je nu veel ziet en die niet goed werken.

In eerste instantie richtte Kris zich op bedrijven en het liep meteen erg goed. Na nog een lading Steel your straw ging Kris Wynia zich op de horeca richten. Hij deed eerst een aantal pilots om te zien wat het deed qua onder andere hygiëne, omdat hij zelf geen horeca ervaring heeft. En ook dat verliep heel goed. Zo goed dat hij zich nu op horeca groothandels gaat richten en op drankleveranciers.

De rietjes kunnen gepersonaliseerd worden met logo en zijn in verschillende kleuren leverbaar, in staalkleur, in goudkleur en rosé kleur en in verschillende lengtes. Kris wil zich vooral op de high-end markt richten en zich focussen op events. Het is voor nu nog een totaal nieuw product en er moeten eerst wat gewoonten doorbroken worden, maar hij gelooft enorm in het product. Hij heeft inmiddels 2 man op provisiebasis bij hem werken die hem een hoop acquisitie in onder andere Utrecht en Amsterdam uit handen nemen. Want Kris wil zich niet enkel beperken tot de regio Rotterdam.  

Ondernemen

De ervaring met het opzetten van Akomp heeft Kris heel erg geholpen deze stap te durven zetten. Hij heeft geen ondernemers in zijn inner cirle en door eerst zijn adviesbureau op te zetten had hij al erg veel geleerd over ondernemen. Het feit dat zijn adviesbureau hem de financiële zekerheid biedt maakt het risico ook wat minder groot. Het hielp hem vooral om actie te ondernemen bij iets waar hij in gelooft.

Spannend blijft het wel, vindt Kris, om te ontdekken wat er gaat gebeuren. Dit jaar moet het echt neergezet gaan worden d.m.v. van bijvoorbeeld een goed vindbare website. Deze wordt gemaakt door de Zakelijke Website, die we al eerder geportretteerd hebben. De investering gaat omhoog en hoewel er toch altijd een vorm van twijfel blijft of het de juiste stap is, gaat Kris ervoor en merkt hij het ontzettend leuk te vinden dit neer te zetten en te laten zien.  

Kompanen

Als ondernemer miste Kris Wynia een plek waar hij zijn vragen kon stellen. Samen met Remco Lange richtte hij daarom Kompanen op. Een kleine groep met ongeveer 30 Rotterdamse ondernemers die samen leuke avonden organiseren. Zo bouwen ze een onderling netwerk op om te kunnen sparren over het ondernemerschap.

Kompanen betekent in het Latijns brood delen en Kris vindt dat sparren echt helpt als ondernemer. Je kunt dan even uitzoomen en met een andere blik naar je onderneming en je plannen kijken. Met Kompanen organiseren ze ook avonden voor kinderen met zeldzame ziekten en hun ouders. Op deze manier doen ze tevens iets goeds voor de samenleving.

Acquisitie

Kris Wynia ging in eerste instantie met zijn roestvrij stalen rietjes zelf de horeca gelegenheden langs om aan koude acquisitie te doen. Hij vond dat heel erg spannend, maar achteraf bleek het vooral leuk. Inmiddels krijgt hij ook andere horeca gelegenheden via mond tot mond reclame als klanten. Als ondernemer is hij zichtbaar op LinkedIn, voor de productfoto’s is hij te vinden op Instagram. In de marathonweek in april zal zijn bedrijf zichtbaar zijn op een groot scherm voor alle mensen die het centraal station uitkomen. En ook voor de aankomende grote en/of sportieve evenementen voert hij al gesprekken.  

Toekomst

Steel your straw moet in 2021 marktleider worden wat Kris Wynia betreft. Over twee of drie jaar wil hij zijn roestvrijstalen rietjes op elke bar zien.

Tip voor ondernemers

Ga sparren met mensen, deel je ideeën en voel je niet geremd door mensen die er niets in zien. Het is eeuwig zonde als je een goed idee laat liggen terwijl je er zelf erg in gelooft. Ondernemers onderling kunnen elkaar goed helpen door hun mening te geven. Netwerken loont daarin zeker, ook al vindt niet iedereen netwerken leuk.  

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.