Stephan de Leur
Stephan de Leur is een horeca man pur sang. Hij is een geboren Rotterdammer, maar groeide op in Berkel en Rodenrijs.
Hij deed een horeca opleiding, raakte werkzaam in de Haagse horeca en ontmoette daar zijn huidige vrouw.
Ook zijn schoonfamilie is een echte horeca familie.
Op hun spaarzame vrije avonden kwamen ze wekelijks met elkaar bijeen.
Tijdens zo’n avond maakten ze allen kleine gerechtjes om met elkaar aan een grote tafel te proeven en ondertussen bij te praten.
Ze raakten zo geïnspireerd door deze gezamenlijke avonden, dat ze besloten er hun eigen concept van te maken.
Hun eigen shared dining restaurant, met kleine gerechten om te delen werd het plan.
Stephan en zijn schoonouders vonden dat zo’n concept ontzettend goed paste bij de stad waar Stephan geboren was.
Ze gingen op zoek naar een goede locatie en zo werd Gastrobar Hartig opgericht in een zijstraat van de Witte de Withstraat.
Gastrobar Hartig
Stephan de Leur vertelt vol enthousiasme over het restaurant dat ze met elkaar opgestart hebben.
Gastrobar Hartig staat voor huiselijkheid, goede kwaliteit, beleving en de juiste service.
Je kunt er terecht voor een klein gerecht of volledig uitpakken en een hele avond blijven.
Gastrobar Hartig conformeert zich niet aan anderen en juist daarom hebben zij de keuken open tot 24.00 uur.
Want een gevoel van huiselijkheid is ook dat je elk moment moet kunnen binnenlopen voor een hapje eten.
Om een zo breed mogelijk publiek te dienen, serveren ze wereldgerechten vanuit alle werelddelen.
Voor elk wat wils met een evenredige verdeling van vlees-, vis- en vegetarische gerechten op de kaart, zodat niemand een ondergeschoven kindje is. Ook non-alcoholische drankjes zijn meer dan gebruikelijk aanwezig, zodat ook de niet-drinker toch een ruime keuze heeft.
Het restaurant richt zich op zakenmensen, toeristen, families, alles is mogelijk.
Gastrobar Hartig onderscheidt zich niet meer zo zeer door het shared dining, want dat wordt ook door anderen opgepakt.
Wel werken ze met pure, gezonde voeding, culinair hoogwaardig en voor iedereen toegankelijk.
Ze gebruiken weinig vetten en olie en geen fossiele brandstoffen tijdens het koken, omdat ze tevens duurzaam willen werken.
Ondernemen
Stephan de Leur en zijn schoonouders Huib en Bernadette zijn de ondernemers van Gastrobar Hartig.
Zijn schoonmoeder runt de keuken en zijn schoonvader doet de administratieve kant.
Stephan is altijd in de zaak te vinden.
Qua personeel vinden ze het belangrijk dat het past bij wat ze willen uitstralen. Service en een thuisgevoel.
Er zijn geen strenge regels en ze zorgen er ook voor dat het personeel de uren van het contract werkt en niet teveel daar voorbij.
Ze gunnen het personeel hun vrijheid en passen ervoor om ze te overbelasten.
In ruil daarvoor hebben ze loyaal personeel waar ze wat aan over kunnen laten en waar ze dingen van terug krijgen.
Stephan zelf zou liever nog meer focus op het ondernemen hebben, zodat ze nog meer zichtbaar worden in de omgeving.
Na drie jaar schakelde hij een marketingbureau in en de omzet steeg meteen met 200%.
Dat is de afgelopen drie jaar zo gebleven en daar wil hij hard voor blijven werken.
De combinatie werken in en aan je bedrijf zou wat Stephan betreft 50/50 moeten zijn, maar dat is op dit moment niet zo.
Terwijl hij het ondernemen ontzettend leuk vindt om aan te pakken.
Hij heeft de afgelopen jaren ontzettend veel geleerd en is continu bezig met vooruitkijken, het concept nog beter neerzetten.
De rode draad binnen de feedback die ze van de klanten krijgen, nemen ze daarin altijd mee.
Als meerdere klanten dezelfde feedback geven, gaan ze met de familie om tafel wat ze daar aan kunnen veranderen.
Alles gaat in overleg met elkaar. Het werken in een familierestaurant staat of valt met communicatie.
In het begin hadden ze het zwaar, de zaak was er al, de verbouwing was klaar en de buurt was enthousiast, maar de klanten kwamen niet meteen.
Inmiddels is dat gelukkig helemaal in orde.
Zichtbaarheid
Stephan de Leur staat met Gastrobar Hartig in de Buik van Rotterdam en dat in combinatie met een 7de plek op tripadvisor zorgt voor een juiste aanvoer van klanten. 30% van hun klandizie is toerist.
Ook recensies op Google doen het goed, daar komen mensen op af.
Inmiddels hebben ze zelfs een wachtlijst voor personeel dat graag bij hen wil werken en ook die zichtbaarheid doet Stephan goed.
Ze zijn actief op Facebook en hebben een bedrijfspagina op LinkedIn.
Stephan is de netwerker van de familie en is lid van MKB Rotterdam, BNR en WTC.
Netwerken moet je minstens eens in de twee weken doen en dan vooral om anderen te helpen wat je voor hun business kunt betekenen.
Dat kweekt loyaliteit, waardoor ze jou onthouden en ook wat gunnen.
Voor Stephan is dat de logische manier om netwerken in te zetten.
Hij vindt dat ook heel leuk, maar helaas heeft hij er steeds minder tijd voor.
Toekomst
Met Gastrobar Hartig wil Stephan de Leur blijven doorontwikkelen.
De kwaliteit moet goed blijven en het moet een tijdloos concept zijn.
Ze gaan nu ook op maandag open en Stephan stelt zijn Gastrobar overdag ter beschikking voor vergaderingen en workshops.
Met de parkeergarage er tegenover en de uitvalmogelijkheden midden in de stad heeft hij daar een ideale locatie voor.
Tevens is er gelegenheid voor ontbijt, lunch en tussendoor een stadswandeling.
Ooit zouden ze het pand willen kopen en dan uitbreiden.
Maar ook een franchise concept is niet ondenkbaar.
Voor nu gaan ze eerst de puntjes op de I zetten en alles zo efficiënt mogelijk laten draaien.
Als dat klopt, kijken ze verder.
Tips voor ondernemers
Begin met genoeg liquiditeit. Snijd niet teveel in de begroting. Staar je niet blind op de euforie die je als startend ondernemer vaak hebt.
Blijf realistisch en kijk goed waar je aan begint,
Wat Stephan zelf niet had, was een goed marketing plan. Dat zou hij nu totaal anders doen.
Eerst moet je je marketing op orde hebben. De mensen moeten weten dat je komt. Je moet al zichtbaar zijn voordat je opent.
Pas dan kan je de start maken die je wilt. Daar heeft hij zich zelf in het begin in vergist.
De locatie in een zijstraat van de Witte de Withstraat zou voldoende moeten zijn, dacht hij ooit.
Maar zonder marketingstrategie is het ook dan heel lastig om klanten te trekken.
Stap niet zomaar in je liefde voor het vak, huur mensen in die er echt toe doen en hou je zelf bij je eigen leest.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy Ramekers, Eva Rookmaker en Robin Westerveld.
Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/