Ik heb het al een aantal keer gezegd; als ZZP’er verkoop je jezelf. Je bent je eigen merk en je eigen baas. Jouw bedrijf valt of staat bij jouw ‘bedrijfsvoering’. Net als bij elke onderneming zal je dus moeten nadenken over iets wat net zo belangrijk is als je verdienmodel. Namelijk een strategie, jouw zakelijke routekaart. Niet alleen om te helpen met het runnen van je eigen bedrijf, maar ook om houvast te geven bij zakelijke beslissingen die je ongetwijfeld zal moeten nemen.
Het idee dat je met hard werken en logisch nadenken een heel eind komt is in veel gevallen een illusie. Als startende ZZP’er kan het al lastig genoeg zijn om jezelf staande te houden in een wereld die continu verandert en soms hoge eisen stelt. Veel freelancers kopiëren daarom andere (succesvolle) ondernemers of marktleiders en denken zichzelf zo een bepaalde garantie te bieden. ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’, gaat in dit geval echter niet altijd op. Ten eerste worden deze marktleiders namelijk automatisch je concurrent en ten tweede maak je het jezelf zo extra moeilijk om op te leven naar verwachtingen. In plaats daarvan geloof ik heilig in iets wat ik ‘de 3 pilaren van het zelfstandig ondernemen’ noem; je talent, USP en herkenbaarheid. Ik geloof dat als je deze 3 pilaren weet te formuleren en uitbouwen je een ijzersterke strategie hebt ontwikkeld.
Talent
Ten eerste wil je met jouw diensten uiteraard met kop en schouders boven jouw concurrenten uitsteken. Om dit te kunnen garanderen of hier in ieder geval naar te kunnen streven helpt het mee als je van jouw talent je beroep hebt gemaakt. Het voordeel is dat je hier waarschijnlijk al veel eerder in het proces om zelfstandig ondernemer te worden over na hebt gedacht. Bijvoorbeeld voor, tijdens of na je studie. Daarnaast zul je hier ook nog eens het gelukkigst van worden. Wat is nou fijner dan elke dag iets kunnen doen dat je leuk vindt én waar je ook nog eens erg goed in bent?
USP
Omdat het erg onwaarschijnlijk is dat je met jouw diensten een monopolie hebt is het belangrijk dat je een Unique Selling Point voor jezelf vaststelt. Je talent is hier uiteraard één van, maar maak je USP nog iets meer tastbaar. Profileer je op basis van een unieke eigenschap, kenmerk, product of dienst. Dit zal je helpen om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Maar ook om jezelf houvast te geven. Als jij bent overtuigd van je USP en hiermee rekening houdt bij jouw zakelijke beslissingen, hoef je jezelf nooit te verantwoorden. Je zult dan merken dat jouw bedrijfsvoering als ‘vanzelf’ gaat.
Herkenbaarheid
Het is belangrijk om als ZZP’er je diensten en USP’s tegenover een niche markt te zetten en ervoor te zorgen dat deze niche markt je kan vinden en herkent. Dit doe je zoals aangegeven door jouw talent te benutten en je te onderscheiden d.m.v. je USP’s. Maar ook door ervoor te zorgen dat je dit overbrengt op je potentiële opdrachtgevers. Ik heb eerder al benadrukt hoe belangrijk je netwerk is, maar nog niet hoe je jezelf hier profileert. Dit kan zijn door middel van een opvallend visitekaartje en een goed ingerichte website. Maar ook de plekken waar jij of jouw onderneming naar boven komt zijn belangrijk. Dit kan online zijn, maar ook in real life, bij bijvoorbeeld lezingen, netwerkborrels en andere belangrijke bijeenkomsten in jouw vakgebied.
Wat is jouw USP in een markt die misschien wel uniform lijkt te zijn, of is jouw product of dienst zo onderscheidend dat dit geen factor is? Laat het mij weten en link met mij op LinkedIn!
Source: freecon