Veel starters kiezen voor de handelsvorm “eenmanszaak” In dit artikel een overzicht van de zaken waar je op moet letten en wat de voor- en nadelen zijn.
Een voordeel van het starten van een eenmanszaak is dat het oprichten ervan een eenvoudig en goedkoop proces is. Er is geen tussenkomst van een notaris nodig, je betaalt eenmalig €50 inschrijfkosten aan de KvK en er hoeft niets te worden vastgelegd over onderlinge verantwoordelijkheden en verdelingen aangezien er maar één eigenaar is. Daarnaast zijn er een aantal aftrekposten waar je van kunt profiteren en die een mooi fiscaal voordeel kunnen opleveren. Denk hierbij aan de zelfstandigen- en startersaftrek.
De eenmanszaak is een onderneming waar maar één persoon eigenaar van is. Deze persoon is in alle opzichten verantwoordelijk voor het bedrijf en wettelijk gezien aansprakelijk. Deze hoofdelijke aansprakelijkheid kan worden gezien als een nadeel van de eenmanszaak. Dit kan namelijk betekenen dat bij schade, aangebracht door jouw producten of diensten, het privé vermogen en ook dat van de partner aangesproken kan worden om eventuele schulden af te lossen. Zie je dit inderdaad als een nadeel dan zou het oprichten van een bv een optie kunnen zijn. Hier zijn echter weer heel andere fiscale voorwaarden aan verbonden.
Tot slot kan het vergaren van startkapitaal in het geval van een eenmanszaak lastiger zijn. Een investeerder dient namelijk een lening te verstrekken zonder dat daar iets tegenover staat zoals bijvoorbeeld het verkrijgen van aandelen.
Wegen voor jou de voordelen van het oprichten van een eenmanszaak zwaarder dan de genoemde eventuele nadelen? Dan zijn dit de stappen die je moet volgen.
1. Schrijf een ondernemingsplan waarin je al je plannen duidelijk in kaart brengt. Controleer ook of de bedrijfsnaam die je in gedachten hebt nog beschikbaar is. Dit is na te kijken in het Handelsregister.
2. Vul het online inschrijfformulier in van de Kamer van Koophandel en maak vervolgens een afspraak bij een Kvk kantoor in de buurt.
3. Neem voor deze afspraak een geldig identiteitsbewijs mee en eventueel een huurcontract van je bedrijfspand. Daarnaast moeten bij deze afspraak de inschrijfkosten van €50 worden betaald. Nu wordt je bedrijf officieel ingeschreven in het Handelsregister, staat het bedrijf op jouw naam en ontvang je een KvK-nummer.
4. Na ongeveer een week ontvang je van je KvK de documenten met daarop je KvK-nummer en btw-nummer. De belastingdienst informeert je apart nog over eventuele btw-plichtigheid.
Je kunt aan de slag!