Lisa EmanuelsonLisa Emanuelson

Lisa Emanuelson besloot jaren geleden dat ze het onderwijs in wilde en solliciteerde op alle vacatures die er waren. Puur op haar cv werd ze bij een school aangenomen, want een opleiding binnen dit vakgebied had ze niet. Het werd klassenassistent.  Al snel mocht ze ook als docent aan de slag en toen ze dat een tijdje deed kreeg ze het verzoek haar onderwijsbevoegdheid te halen. Dat deed ze om vervolgens steeds meer lessen te mogen gaan geven en mentor te worden. Haar baan vond ze heerlijk, maar toch wilde ze liever iets voor zichzelf beginnen.

Lisa besloot eerst te bedenken wat strategisch en marketing technisch een goed idee zou kunnen zijn. Dat combineerde ze met haar gedachten over wat ze mooi, leuk en lekker vond en waarin ze zich zou kunnen onderscheiden. Omdat ze altijd al bezig was met de werking van kruiden, deed ze onderzoek naar een thee bar. Iets wat in Nederland nog niet bleek te bestaan, maar in het buitenland al hip en happening was. Lisa startte een crowdfunding op met de insteek dat als vreemden er geld in zouden willen steken, ze er echt in geloven en het blijkbaar een goed idee is. Binnen twee weken had ze het geld bij elkaar en begon ze met Tea Village.  

Tea Village

In eerste instantie had Lisa Emanuelson een thee bar annex winkel op het oog. Deze Tea Village opende ze in de Zwaanshals. Naast haar winkel leverde ze thee aan bedrijven, gaf ze workshops en deed ze evenementen. Beide takken liepen even goed, maar Lisa merkte dat het toch begon te kriebelen. De winkel bond haar aan een vaste plek met vaste tijden. Dat ontnam haar de mogelijkheid om bedrijven te bezoeken en thee te leveren. Na twee jaar besloot ze dat ze de winkel zou sluiten en Tea Village vanuit een opslagruimte annex workshopruimte zou gaan runnen. Dit gaf haar de vrijheid thee te leveren wanneer de klant dat nodig had en ondertussen workshops te geven, maar ook klanten te ontvangen. Haar klanten kunnen nog steeds op afspraak thee komen uitzoeken.

Thee is inmiddels haar passie geworden en ze doet niets liever dan dat verhaal doorvertellen en mensen te enthousiasmeren voor haar gezonde product. De workshops bij Tea Village zijn zeer divers en Lisa blijft op zoek naar nieuwe mogelijkheden om thee te combineren met bijpassende diensten of producten. Zo geeft ze de workshop ‘Do it yourself’, waar je je eigen thee leert maken, maar ook ‘Tea en Flowers’ in samenwerking met een bloemenwinkel. Ze organiseert kinderfeestjes met een high tea en geeft de workshops gecombineerd met mindfullness of zwangerschap. Het aanbod is zeer divers en Lisa geniet van elke gelegenheid te ontdekken waar thee nog meer bij past.

Een bezoek aan Lisa en haar Tea atelier is een soort consult. Uitvoerig vraagt ze naar de toepassingen waar de klant de thee voor wil gebruiken. Met al haar kennis weet ze precies welke thee het dan uiteindelijk moet worden. Ze neemt uitgebreid de tijd voor de klant, maar ook voor het te vertellen verhaal over de thee. Thee kopen bij Tea Village wordt zo meer een beleving dan thee kopen. Lisa haalt het tuttige van thee af door gebruik te maken van natuurlijke materialen, geen bloemetjes servies en geen standaard taartjes en chocolaatjes. Bij Tea Village moet iedereen zich welkom voelen, ook de mannen die van thee houden. Het suffe imago van thee mag er wat Lisa betreft wel vanaf.  

Ondernemen

Het grappige bij Lisa Emanuelson is dat ze startte als ondernemer en nu een gepassioneerd thee sommelier blijkt te zijn geworden. Dat was niet haar opzet, maar zo is het gelopen, doordat ze een product uitkoos waar ze affiniteit mee had. Als ondernemer zoekt ze graag de samenwerking met andere bijpassende ondernemingen voor haar workshops, maar ook voor events. Ook gaat ze elk jaar op de Hogeschool Rotterdam vertellen over haar onderneming en haar passie.

Ze heeft klanten binnen de Horeca, maar ook andere bedrijven serveren graag haar thee. Lisa kijkt goed bij welke ondernemingen haar thee passen. Zo levert ze ook aan kapsalons met thee goed voor het haar, dermatologen met thee voor de huid en sporttherapeuten krijgen weer andere soorten thee. Haar thee ligt bij de klant met haar naam, een kaartje met uitleg en een briefing aan het personeel dat de thee zal serveren. Op die manier komen er ook weer andere klanten bij haar terecht. Lisa is ervan overtuigd dat haar manier van opbouwen heeft geleid tot het succes van Tea Village.

Doordat ze eerst haar winkel had, kreeg ze naamsbekendheid. Toen ze na twee jaar de winkel sloot, raadde iedereen haar dit af, maar Lisa wist dat dit was wat ze moest doen. Ze had inmiddels de juiste kennis en ervaring om een stap te maken richting groei. Dat pakte ook zo uit en inmiddels is Lisa na weer twee jaar zo ver om na te denken over de volgende stap. Ze is in onderhandeling over een nieuwe ruimte van waaruit ze haar onderneming wil runnen. Eentje die nog beter bij de toekomstwensen voor Teavillage past en nieuwe samenwerkingen mogelijk maakt. Dat is hoe ze haar zaken graag aanpakt. Eerst een solide basis bouwen, zodat je weet wat je kunt en wat je hebt, en dan door gaan. Vanaf dag één kan ze met Tea Village in haar levensonderhoud voorzien en dat vindt ze belangrijk. Geleidelijke groei is haar kracht en haar product, de thee op biologische basis geteeld op verantwoorde plantages, is in combinatie met haar passie en het verhaal de juiste succes factor.  

Zichtbaarheid

Lisa Emanuelson weet dat ze veel meer aan acquisitie zou kunnen doen, maar heeft daar de tijd niet echt voor. Het product verkoopt zichzelf waardoor het ook geen noodzaak is. Haar klanten zijn haar ambassadeurs en er kloppen steeds meer bedrijven en horeca bij haar aan voor haar speciale soorten thee.

Ze vindt het belangrijk persoonlijk contact met de klant te houden en dus probeert ze leveringen in Rotterdam nog altijd zelf te doen, hoewel dat niet altijd meer lukt. Online richt ze zich veelal op de particuliere klanten, ze is met haar account aanwezig in vele Facebook groepen die haar best wat klanten opleveren en ook Instagram zet ze in voor Tea Village. Af en toe heeft ze wat strategische conceptstores in verschillende steden en ze staat op markten en events. Bijvoorbeeld op de oogstmarkt in Rotterdam Noord. Ze kiest deze markten zorgvuldig. Het moet bij haar product passen.  

Toekomst

Haar toekomstdoel is heel duidelijk voor Lisa. Ze wil binnen nu en een paar jaar twee franchise ondernemingen gecreëerd hebben vanuit Tea Village. Ze vindt haar eigen concept zo ontzettend leuk dat ze er meer van wil door het hele land. Het gaat dan wel volgens haar oorspronkelijke opzet, de winkel annex horeca gedeelte waar al het personeel antwoord weet op alle vragen over thee.

Haar passie over dit product wil ze ontzettend graag doorgeven aan andere mensen die ook gezond en bewust willen leven. Daarnaast staat het bezoeken van de plantages die haar thee leveren op de planning. Voor Lisa is het bedenken en uitvoeren van nieuwe plannen het leukste om te doen. Bij toeval werd dit thee, maar het zou zomaar kunnen dat dat over tien jaar ineens een nieuw product wordt.  

Tip voor ondernemers

Begin klein. Een goede basis is heel belangrijk, van daaruit kun je verder groeien. Investeer eerst in de basis en droom ondertussen groter. Je kan alles, maar doe niets wat ondenkbaar is.  

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.