Nico Den Broeder

Nico den Broeder

Nico den Broeder is ondernemer in hart en nieren, een denker en strateeg.
Dat ondernemer worden lag eigenlijk niet in de planning. Als adolescent was hij er van overtuigd fotograaf te worden.
Voor hem was de logische vervolgstap na de HBS dan ook de Fotovakschool, tegen het advies van zijn vader in, die liever zag dat hij een beter betaalde baan zou krijgen.

Nico kwam er na de Fotovakschool al snel achter dat je als fotograaf niet altijd voldoende opdrachten hebt om van te kunnen leven. Maar gelukkig ziet hij kansen op het moment dat ze zich voordoen én weet hij ze te pakken.
Bij toeval kwam hij terecht bij een bedrijf dat handelde in huiden en leer. Voornamelijk doordat hij zijn talen goed spreekt. Hij ging de in- en verkoop doen, bleek communicatief heel goed en maakte dus veel zakenreizen. Tijdens deze reizen leerde hij een hoop. Als autodidact leert hij zichzelf makkelijk nieuwe vaardigheden aan.
Over zichzelf ontdekte hij in die jaren dat hij graag degene is die een steen in de rivier legt om de route van het water te veranderen. Door deze aanpakkersmentaliteit volgden er voor hem vele bedrijven.

Om niet het hele veelzijdige C.V. van Nico door te nemen volgt een korte samenvatting van zijn carrière: Hij werkte onder andere bij Argolanda, Mokveld Valves B.V en Plascoat Europe B.V. Daarna volgden nog meer ondernemingen waar hij een aandeel in had of eigenaar/oprichter van was.
Synergie tussen de verschillende ondernemingen was er niet echt. De rode draad in zijn carrière is dat hij op het juiste moment op de juiste plaats is en met zijn verkooptalent en inzicht een bedrijf weet te laten groeien.
Het fotograferen ging ondertussen gewoon door en vaak was Nico degene die ook de bedrijfsfoto’s voor de brochures maakte.

Naast deze ondernemingen had hij samen met wat compagnons een muziekproductie bedrijf. Muziek maken is ook één van zijn passies. Hij speelt viool, basgitaar, piano en drums.
Ze maakten filmmuziek en muziek voor documentaires. Na vijf jaar is hij er uit gestapt en begon hij een studio aan huis. Deze heeft hij later samen met een neef elders ondergebracht. Met deze onderneming, Studio Popzolder, produceerde hij onder andere de demo-opnamen van Ruth Jacott.

 

Nico den Broeder Fotografie

Tegenwoordig doet duizendpoot Nico het rustiger aan. Hij bezit nog een uitzendbureau waarin hij communicatiepersoneel verhuurt.
Met zijn schoonzoon zette hij in 2014 de onderneming Electrafix op. Daar deed hij ook de boekhouding, de administratie en de personeelszaken.
De fotografie kriebelde echter nog steeds en ze hadden bij dit bedrijf de beschikking over een grote ruimte, perfect voor een studio.
Ze namen iemand aan die de taken van Nico over kon nemen en zo kon hij alsnog starten als fotograaf.

Ondernemend als Nico den Broeder is en waarschijnlijk altijd zal blijven, kon hij fotografie niet als hobby zien.
In 2016 besloot hij de zakelijke wereld simpelweg te verruilen voor de creatieve wereld. Hij werd fulltime fotograaf met zijn nieuwe onderneming Nico den Broeder Fotografie.
Het blijft business, maar er is nu meer de mogelijkheid om te freelancen.

Nico heeft een studio waar hij allerhande soorten shoots kan realiseren.
Om de techniek van nu te leren, liep hij onder andere drie dagen mee met een fotografe van het AD (Jacqueline de Haas) die hem in een hoop kon bij spijkeren.
Nico leerde van oudsher foto’s ontwikkelen in een doka maar wilde nu eerst alle facetten van de huidige fotografie onder de knie hebben, voordat hij aan de slag ging. Hij is immers perfectionistisch in alles wat hij doet.
Hij belde Jacqueline gewoon op dat hij de huidige fotografie van haar wilde leren en zo geschiedde.
Daarnaast deed hij wat korte, gerichte opleidingen en workshops.

Inmiddels doet hij portretfotografie, newborn-shoots, zwangerschaps-shoots, maar ook bedrijfsfotografie. Zo werkt hij in opdracht van reclamebureau Spredle o.a. voor het Rotterdamse Loonstrokie en andere ondernemingen.
Voor enkele modeketens fotografeert hij de modellen voor de brochures.
Zo wordt de aanvankelijke hobby en de vroegere droom toch steeds meer werk.

 

Ondernemen

Nico den Broeder is een makkelijke prater en echte netwerker. Met vrijwel iedereen die hij tegenkomt heeft hij wel een gesprek over wat ze doen. Op die manier kwamen ook vrijwel alle opdrachten op zijn pad.
Zijn overtuiging is :’Make change’, zodra je binnenkomt zet je de situatie naar je hand en breng je de nodige veranderingen aan. Dat is zijn succesformule al die tijd geweest.
Het ondernemen houdt nooit op. Het zit in je en gaat er niet meer uit. Overal ziet hij wel zaken die je zou kunnen verbeteren, dat gevoel blijft altijd kriebelen. Waar hij ook komt.

Nico denkt altijd groot vanuit zijn ondernemersverleden. Daarom had hij voor zijn fotostudio een internationale naam bedacht.
Zijn kinderen wezen hem er echter op dat dat binnen dit huidige, creatieve vakgebied helemaal niet nodig is. Mensen zoeken op fotografie als ze een fotograaf zoeken en niet op internationale namen.
Dat is nog wel een omslag voor hem. Ook het gebruik van Facebook waar hij echt voorzichtig mee is, zeker na de invoering van de AVG. Het is een onderdeel dat veel tijd kost en waar je altijd rekening moet houden met privacy en portretrecht.

Echter, Nico heeft een enorme drive en zal altijd wel nieuwsgierig en ondernemend blijven, zodat hij ook dat onderdeel zich eigen zal maken.
Zijn klanten komen via via. Mond tot mond reclame kan erg ver reiken heeft hij inmiddels ervaren. De werkelijke afstand tot de klant is soms enorm groot. De route die een klant volgt om uiteindelijk bij hem uit te komen vindt hij erg interessant.

 

Toekomst

Nico den Broeder vindt fotografie een mooi onderdeel om mee bezig te zijn in zijn nog werkzame leven, daarnaast zal muziek daar ook een rol in blijven spelen.
De bedoeling is dat hij af gaat bouwen, maar met de drive die hij heeft zal dat een blijvende uitdaging zijn.

 

Tips voor ondernemers

Iedereen is geneigd vooral over successen te praten, maar wees voorzichtig met wat je deelt. Noem geen man en paard. Maak de concurrentie niet wijzer dan nodig.

Nico is een duidelijke voorstander van persoonlijk contact. Hij verafschuwt de vele appjes die er over heen kunnen gaan, voordat een boodschap duidelijk is voor een ieder.
‘Bel gewoon op, maak contact en ga écht in gesprek. Dan kom je veel sneller to the point.’

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.