Frank van Haren, Werk XL

Frank van Haren

Frank van Haren is de eigenaar van Werk XL, een re-integratiebureau in Rotterdam.
Vroeger werkte Frank in loondienst binnen het personeelswerk op grote projecten.
Door een baan bij Nieuwe Banen Rotterdam Werkt , ontdekte Frank de werklozenproblematiek.
Hij hielp mee het Stadstoezicht op te zetten en was bezig banen te maken voor mensen die niet aan het werk kwamen.
In 1996 begon Frank voor zichzelf, omdat hij merkte dat hij projecten het leukste vond en daar was in loondienst niet altijd de mogelijkheid voor.
Door de ervaring die hij had opgedaan tijdens een groot reorganisatieproject ging hij automatisch verder in het re-integreren van werklozen. Hij besloot de mensen op te gaan leiden, zodat ze makkelijker aan het werk konden.

Werk XL

Werk XL is een re-integratiebureau dat zich met name richt op mensen met een WW-uitkering en 55-plussers.
Mensen die 55 + zijn, willen erg graag werken en zijn blij als ze hiervoor een kans krijgen, dit geldt ook voor mensen in de WW.
Werk XL leidt de mensen zelf op om ze daarna aan te bieden bij werkgevers.
Van te voren nemen ze een intake af om te kijken of de mensen echt gemotiveerd zijn, dit in verband met de voorgefinancierde opleiding.
Tijdens het traject van de werknemers worden ze gevolgd door Werk XL en eventueel verder begeleid.
Frank van Haren heeft met Werk XL veel mensen opgeleid als toezichthouder of verkeersregelaar.
De laatste tijd worden subsidies vanuit de gemeenten steeds minder. Frank moet nu vaker financiering regelen bij de bedrijven zelf. De arbeidsmarkt trekt verder aan en vraagt weer meer (opgeleid) personeel.
Eerst leidt hij ze op en dan detacheert hij ze naar bedrijven waar ze uiteindelijk vaak in loondienst komen.
Op dit moment is Werk XL bezig om 150 verkeersregelaars te rekruteren om deze op te kunnen leiden en aan te bieden bij verschillende organisaties.

Ondernemen

Als ondernemer ben je altijd bezig met je bedrijf zegt Frank van Haren. Terwijl mensen juist ondernemer worden om ook meer tijd aan leuke dingen te kunnen besteden.
Uit een soort calvinisme blijven ondernemers gevangen in het druk moeten hebben, de valkuil is dan dat je alleen nog maar aan het werk bent.
De clou van het ondernemen is volgens Frank om je te beperken tot een onderwerp en daar heel goed in te worden.
Tijd en aandacht er in steken is dan erg belangrijk en dat strookt dan niet met het idee meer tijd voor jezelf te krijgen.
De balans daarin vinden is lastig. Frank zou best het operationele meer over willen laten aan zijn personeel, zodat er meer tijd vrij komt voor eigen ideeën die hij leuk vindt om uit te werken.

 

Netwerken en adverteren

Frank doet volgens eigen zeggen nog te weinig aan netwerken. Hij is lid van MKB Rotterdam.
Netwerken is heel belangrijk om aan contacten te komen, maar het kost ook heel veel tijd.
Die tijd besteed Frank vaak liever aan het goed communiceren met zijn klanten, want dat lukt niet altijd door tijdgebrek. Het nadeel van netwerken is dat het altijd over zaken gaat en dat doe je als ondernemer al zo veel.
Via internet en social media komt Frank aan klanten. Op Facebook doen ze wel eens een prijsvraag met bijvoorbeeld de mooiste foto van een verkeersregelaar. Dit geeft traffic en zorgt voor extra aandacht. Mensen onthouden je dan sneller. Ook probeert Werk XL mensen te trekken door middel van mooie posters in de stad. Zelf zoeken ze actief naar mensen bij de gemeente of op banenmarkten.
Grote klanten komen echter vaak via via. Met name door tevreden klanten.

Toekomst

Frank van Haren vindt het leuk om bedrijven te adviseren en daarin een verschil te kunnen maken voor de ondernemer.
Veel werkgevers kampen immers met dezelfde problemen.
Als nieuwe bedrijfsactiviteit  doet Frank subsidiescans binnen de loonadministratie voor bedrijven en dat is iets wat hij in de toekomst wel meer zou willen uitbouwen.
Het levert de bedrijven die hij tot nu toe gedaan heeft ook flinke financiële baten op en dat vindt hij mooi om te zien.

Tip voor ondernemers

Als tip voor ondernemers geeft Frank aan dat ondernemers te weinig tijd besteden aan hun administratie.
Ze begrijpen het ook niet altijd. Als je meer tijd in je administratie steekt, kan je dat meer winst opleveren.
Je moet de regelingen kennen en ze op de juiste manier toepassen, dat kan een hoop schelen.
Veel ondernemers zijn vooral bezig met omzet maken en steken daar de meeste tijd in, maar als je goed kijkt kan je ook winst behalen door op de juiste manier te administreren en regelingen toe te passen met voordeel voor werkgevers.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en https://typischwinnifred.nl/

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.