Patricia Tang
Met Patricia Tang over ondernemen praten voelt als een waterval van sprankelend enthousiasme wat over je heen gestort wordt.
Tijdens haar eerdere carrière in de sales volgde Patricia een masterclass over ondernemen.
Hierdoor raakte ze zo enorm geïnspireerd dat ze ter plekke besloot voor zichzelf te beginnen.
Tijdens de masterclass kon je een eigen kantoor winnen en dat overkwam Patricia.
Ze begon als zelfstandige met een mooi kantoor, een website en verder had ze nog geen idee.
Organiseren is iets wat ze altijd al leuk gevonden heeft en ze besloot haar organisatietalent te gaan verkopen.
Ondernemend als ze is ging ze met een aantal mensen praten en zo startte haar onderneming.
Haar visie : ‘move before you are ready’.
Haar kracht : regelen, anticiperen, doorpakken, oplossen en nooit, maar dan ook nooit met je mond vol tanden staan.
Alles komt uiteindelijk altijd goed.
Inmiddels is ze al jaren ondernemer en heeft ze haar evenementenbureau onder de vlag van haar holding The Sales Tigers Company.
De naam Sales Tigers blijft altijd toepasselijk, omdat alles wat je doet als ondernemer, je ook verkoopt.
In eerste instantie begon ze met huwelijksfeesten, kinderfeestjes en vrijgezellenfeesten, omdat ze dacht dat dat een grote markt zou zijn.
Langzamerhand kwam ze erachter dat events voor bedrijven meer in haar straatje liggen.
Ze deed een aantal events, maar merkte dat de stap naar echte professionalisering best lastig was.
Met een kennis ging ze een samenwerking aan, hij deed in kerstpakketten en relatiegeschenken met Florisgifts en liep tegen dezelfde problemen aan als Patricia.
Ze werden compagnons waarbij Patricia het belangrijk vond de events niet los te laten.
Van een kleine onderneming maakten ze samen een grote onderneming die een succes werd, waardoor ze meerdere mensen in dienst konden nemen.
Little Monkey Events
Patricia Tang merkte dat het managen van een groter bedrijf niet echt haar ding was.
Ze besloot afscheid te nemen van Florisgifts en verder te gaan als Little Monkey Events.
Hun samenwerking is echter altijd blijven bestaan.
Patricia begon negen jaar geleden helemaal opnieuw en merkte dat ze in de tijd met haar compagnon echt had leren ondernemen.
Nu kwamen de grotere opdrachten wel op haar pad en dat voelde fantastisch.
Patricia vindt alles leuk en pakt het liefst alles aan. Voor vier events op een dag draait ze haar hand niet om, komt er nog een vijfde vraag, pakt ze die er ook bij. ‘Kan niet bestaat niet’.
Inmiddels heeft ze twee stagiaires en werkt ze met een flexteam vol freelancers.
Ook zoekt ze de samenwerking met andere evenementenbureau’s.
Het voordeel hiervan vindt ze dat je de winst deelt, de lasten deelt en ondertussen van elkaar leert. Ook weet je na een tijdje feilloos wie waar sterk in is en daar kun je alleen maar baat bij hebben.
Samen beslissen maakt het organiseren soms net even wat gemakkelijker. Alleen werken vindt ze prima, maar soms is samen efficiënter.
Patricia noemt dit het nieuwe werken, geen mensen in dienst, maar samenwerken waar mogelijk.
Tot haar vaste klanten behoren inmiddels winkelcentrum de Koperwiek in Capelle aan den IJssel, Alexandrium Rotterdam en de Markthal in Rotterdam.
Alle events voor deze centra komen van haar hand, zoals bijvoorbeeld op Black Friday toen ze er zes op een dag deed.
Ondernemen
Ondernemen is het allerleukste wat er is, aldus Patricia Tang.
Elk jaar maakt ze voor zichzelf een prospectlijst met een top vijf van potentiële klanten.
Ze bedenkt hoe ze deze kan benaderen en wat haar vragen en voorstellen zouden kunnen zijn.
Vervolgens gaat ze met haar doelen aan de slag.
Deze gerichte aanpak werkt voor haar heel goed. Vanuit haar sales achtergrond is ze gewend met targets te werken.
Targets zijn meetbaar en dat vindt ze prettig.
Nooit wist ze van zichzelf dat ze ondernemen zo leuk zou vinden.
Ze begon er op haar 27ste mee en wil niets anders meer.
Iedere dag doet ze wat ze leuk vindt. Ze vindt het heerlijk om nu weer plannen te maken voor 2019.
‘Ondernemen zit echt in je. De spanning van een nieuw jaar, wat het zal brengen en wat je zelf kan doen.
Juist die spanning is het echte ondernemen’.
In de laatste weken van het jaar plant ze bewust meer vrij om na te kunnen denken hoe ze nog efficiënter kan werken.
Gewoon even alles op een rijtje zetten om in januari er weer vol tegenaan te kunnen gaan.
Achterover leunen past niet in haar straatje, Patricia wil actie. Snel en accuraat.
Netwerken en social media
Patricia Tang genoot vroeger van het ouderwetse netwerken, ze was overal. Daardoor werd ze uiteindelijk ook wel netwerk moe.
Tegenwoordig is fysiek netwerken veel minder nodig. Met de komst van social media kan ze mensen gemakkelijker benaderen voor een afspraak, zonder ze op borrels te moeten zoeken.
Ze heeft van zichzelf een enorm groot netwerk en merkt dat mensen naar haar als persoon vragen.
Haar doel is nu om ervoor te zorgen dat mensen naar Little Monkey Events gaan vragen.
De zichtbaarheid van haar onderneming moet omhoog in plaats van die van haarzelf.
Instagram en Facebook zet ze met name in om te laten zien wat ze doen op de events. LinkedIn ziet ze meer als contact medium.
Daar plaatst ze zakelijke berichten en daar maakt ze connectie.
Een website van Little Monkey Events is er niet, hoewel ze beseft dat het mooi zou zijn als ze daar een registratie van haar events zou tonen.
Toekomst
In de toekomst wil Patricia Tang met Little Monkey Events zeker groeien, maar niet zozeer met medewerkers in loondienst.
Een klein team maakt zaken vaak ingewikkeld en ze heeft er geen behoefte aan leiding te moeten geven, mensen aan te spreken.
Ze zoekt nog naar een ideale vorm die zomaar als een samenwerking kan ontstaan.
Als opdracht zou ze het organiseren van congressen heel erg leuk vinden.
Tip voor ondernemers
Doén!
Als ondernemer is groei van je bedrijf vaak afhankelijk van de groei van je eigen ontwikkeling.
Blijf ook aan je persoonlijke groei en ontwikkeling werken.
Wees niet te streng voor jezelf.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor Toxopeus, Eva Rookmaker en Robin Westerveld.
Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/