Kortgeleden heb ik kennis gemaakt met (een aantal mannen van) Tellow.
Tellow is een softwarepakket gericht op de ZZP’er. Dit softwarepakket is ontstaan vanuit de ‘Moonshot Campagnes’, het interne versnellingsprogramma van Rabobank. Hiermee is Tellow een innovatie van de Rabobank.
De demo en de toelichting geven vertrouwen. Er is voldoende aandacht besteed aan boekhoudkundige en fiscale noodzakelijkheden zonder afbreuk te doen aan gebruiksgemak en intuïtief handelen. De data zijn niet beschikbaar voor de Rabobank maar worden apart gehost en beveiligd.
Als ik Tellow afzet tegen andere boekhoudpakketten dan springt voor mij er toch wel uit dat de gebruiker niet hoeft na te denken over hoe een bon/factuur geboekt dient te worden. Het enige dat de gebruiker hoeft te doen is het scannen van bonnen en facturen o.b.v. betalingen die over hun bankrekening zijn gegaan. Tellow bepaalt zelf of er BTW kan worden teruggevraagd, of het zakelijke kosten zijn, e.d.
Nu hoor ik de critici al zeggen: hoe kan dit nu? Dat zal niet in alle gevallen goed gaan. En daar kan ik ze dan ook alleen maar gelijk in geven. Natuurlijk zullen meerdere correcties aangebracht moeten worden op de door de software gekozen coderingen, maar zolang dat beperkt qua omvang is, is het wel een prettige manier van werken voor de ZZP’er.
Zonder kennis van zaken je boekhouding bijwerken door alleen maar de bonnen en facturen te scannen. En het administratiekantoor corrigeert vervolgens de eventuele onjuistheden. Wie wil dat niet? Op die manier kun je behoorlijk besparen op de kosten van een administratiekantoor voor het vastleggen van alle documenten.
Ik vermoed dat door deze aanpak meer ZZP’ers voor deze oplossing kiezen dan voorheen het geval was, met andere al langer aanwezige spelers op de online-boekhoudmarkt. Omdat ook de Rabobank dit product als grootaandeelhouder zal promoten, zal het aantal gebruikers behoorlijk kunnen groeien.
Ben ik op dit moment alleen maar lovend over Tellow? Nee, dat niet. Er ontbreken best een aantal nuttige functies:
Maar dit wordt ook onderkend door Tellow en zal zo snel mogelijk worden opgelost. En laten we wel wezen, het zijn ook onderwerpen die niet voor elke ZZP’er even relevant zijn. Of op dit moment nog niet relevant zijn.
Een ander minpuntje is dat Tellow nu alleen nog is te koppelen aan een zakelijke betaalrekening bij de Rabobank. Ook daar wordt aan gewerkt want er wordt op dit moment gezocht naar samenwerking met de andere grootbanken.
Wie zie ik als potentiële gebruiker? Waarschijnlijk zullen (relatief jonge) startende ZZP’ers Tellow omarmen. Zij zijn gewend via hun mobiele telefoon tal van zaken af te handelen en daar sluit Tellow prima bij aan. Als starter hebben zij ook geen administratieve historie die overgeheveld moet worden uit een ander systeem. Zij kunnen dus eenvoudig beginnen.
Wanneer zij eenmaal een tevreden gebruiker zijn zullen zij waarschijnlijk collega-ZZP’ers die hun administratie nog traditioneel laten verzorgen, voor een deel kunnen overhalen om ook te kiezen voor Tellow.
Voor wie is Tellow minder geschikt? Voel je er niets voor om dagelijks berichtjes te krijgen via de app om bonnetjes en facturen te scannen dan kan je beter kiezen voor een andere aanpak. Ook wanneer je heel veel bijzondere mutaties hebt die door Tellow niet goed herkend kunnen worden (bijvoorbeeld verrekeningen tussen debet-creditfacturen e.d.) lijkt Tellow minder geschikt.
Buro Freecon gaat gebruikers van Tellow als klant in portefeuille nemen. Ook wij zullen in de praktijk moeten ontdekken waar Tellow zich nog moet ontwikkelen én voor wie het pakket juist wel of juist niet geschikt is. Maar zoals gezegd, het vertrouwen is er dat Tellow een waardevolle nieuwe speler kan zijn in deze softwaremarkt.
Ben je aan het overwegen om Tellow te gaan gebruiken en heb je vragen? Of gebruik je Tellow al en loop je tegen specifieke problemen aan? Voel je vrij om met mij contact op te nemen. Ik ben van plan om de ontwikkelingen bij Tellow te volgen en daarover langere tijd te bloggen. Deel je ervaringen en ik zal kijken of ik een oplossing voor je heb, dan wel of ik Tellow gestructureerd kan informeren over eventuele manco’s.
Wordt zeker vervolgd en ben benieuwd naar jullie feedback.