Jenny Netten
Jenny Netten, Rotterdammer en ondernemer in hart en nieren.
Ze is 15 jaar in Hospitality /Horeca werkzaam geweest. Daarna heeft de ze stap gezet naar het ondernemerschap als zzp-er. Inmiddels heeft ze al 17 jaar haar hart verpand aan het beroep standwerker op de markt. Ze is een echt mensen mens.
Als er iemand actief is als sociaal maatschappelijk ondernemer, dan is het Jenny Netten. Daarbij heeft ze oog voor het milieu en de toekomst van jonge en nieuwe Rotterdammers.
Jenny is iemand die graag oplossingen wil bedenken voor bijvoorbeeld de afvalverwerking en de werkgelegenheid.
Belangrijk hierbij vindt ze dat de kosten en het vrijkomen van schadelijke stoffen bij de afvalverwerking beperkt worden.
Recyclen zou daar aan kunnen bijdragen. Jenny is dan ook altijd bezig om daar manieren voor te verzinnen.
Ze is bezig bij grote bedrijven en andere ondernemers awearness te creëren en ze zover te krijgen om te gaan samenwerken, zodat we met elkaar voor een beter milieu en een schonere wereld kunnen zorgen.
De werkgelegenheid is ook een punt van zorg voor de actieve Jenny.
Deze is in Rotterdam te laag en dat zou ze graag anders zien.
Als je iets wil veranderen, begin dan vooral bij jezelf en in je eigen gemeente. Daarom begint ze in Rotterdam, zodat het zich als een warme deken verspreidt door Zuid-Holland.
Dan ben je een voorbeeld voor heel Nederland en Europa.
Dat is de Roadmap to the Next Economy aldus Jenny.
De onderste laag van de bevolking, het MKB en de ondernemers op de markt zijn een deel van die aandrijfas van de economische motor, is haar overtuiging. Dus wil ze een project opzetten waarin die onderste laag in haar plannen kan participeren.
Dit wil ze in samenwerking met CIC Venture Cafe, de Erasmus Universiteit en de Willem de Kooning academie
Look for detail
Look for detail is haar bedrijfsnaam en naam van de webshop. Het is een verlengstuk van Jenny’s mobiele winkel waar zij al jaren haar kleding verkoopt. Ze heeft bijvoorbeeld multifunctionele dames kleding in haar assortiment met one size fits all . Er is één jurk die verkoopt als een trein. Een testcase waarbij Jenny op de Rotterdamse Markt heeft gedemonstreerd dat van petflessen grondstoffen gemaakt kunnen worden. Zoals garen en dat van deze garen kleding gemaakt kan worden.
Op korte termijn wil Jenny een samenwerking met Blue City. Blue City is een coöperatie waar verschillende innovatieve bedrijven en startups samenwerken om circulaire economie in Rotterdam op de kaart te zetten. Wat Jenny opvalt is dat ze de producten gemakkelijk verkoopt, totdat ze de oorsprong van het product vertelt. Dan vinden de mensen de jurk ineens minder interessant. Voor Jenny is duurzaamheid en recyclen juist heel belangrijk, maar het gros van de mensen vindt het nog ver van zijn bed. Men heeft geen idee waar kleding vandaan komt of waar het überhaupt van gemaakt is en welke chemicaliën men gebruikt.
Daarom past Jenny hier omgekeerde psychologie toe. Jip en Janneke taal is dan vaak de sleutel.
Doel
Het uiteindelijke doel van Jenny Netten is een samenwerking met Waste 2 wear
Jenny wil daarvoor eerst een draft tekenen voorzien van labels en wasvoorschriften, waarin staat dat ze gebruik mag maken van de textiel, gerecycled uit plastic flessen.
Jenny maakt eerst een prototype waarna ze samen met het team een gezamenlijke label Dresscode010 wil lanceren. De productie gebeurt lokaal in Rotterdam.
Met Look voor Detail wil Jenny Netten haar droom, een circulaire textielfabriek in de Rotterdamse Haven, waarmaken.
Haar huidige testkleding is gemaakt van petflessen. Ze wil echter een testcase realiseren van de afvalstroom van de Gemeente Rotterdam. Samen met de dienst MarktWezen, Groen Collect, marktkooplieden en CVAH wil ze AGF, plastic en pallethout samen gaan hergebruiken. Zodat we de carbon footprint in Rotterdam en Nederland houden. Grondstoffen waar bijvoorbeeld eerder niet is over nagedacht om kleding/ leer van te maken. Wat voor de één afval is, kan voor ander inspiratie zijn onze textiel industrie te veranderen .
Jenny Netten is daarom altijd op zoek naar sponsoren om dit project van de grond te krijgen.
Ze zoekt naar partijen die het onderzoek en de toepassing van de materialen mogelijk kunnen maken en kunnen samenwerken om het project tot stand te brengen.
Daarbij helpt het als haar project zoveel mogelijk onder de aandacht wordt gebracht.
Ze werkt aan veel dingen mee om deze aandacht te krijgen en ook vast te houden. Ze doet regelmatig mee aan challenges of staat genomineerd voor Awards
Ondernemen
Jenny Netten is op alle gebieden een voorvechtster voor een betere toekomst.
Overal waar ze komt, vertelt ze haar verhaal en haar visie.
Regelmatig bezoekt ze ondernemersbijeenkomsten, op zoek naar investeerders voor haar project.
Ze is niet bang om ergens naar binnen te stappen en haar verhaal te doen.
Dolgraag zou ze de zzp-er zijn die een handelsmissie start. De studenten Halima Vanhee en
Ramine Felicia onderzoeken deze mogelijkheid voor haar tijdens hun minor. Zij studeren aan de Erasmus Universiteit in de richting New Perspectis On Economic Thinking.
Inmiddels heeft Jenny zich ook al ingeschreven voor een handelsmissie met het Oranjefonds.
Ze schuwt de publiciteit niet en benadert bekende mensen net zo gemakkelijk als onbekende mensen.
Recent heeft ze Richard Branson een bericht geschreven met een vraag om steun voor haar project. Ze reageert ook op tweets of berichten van andere buitenlandse beroemdheden om te proberen een breed draagvlak voor haar plannen te creëren. Pharrel Williams en Michele Obama is zijn mensen die ze reeds benaderde.
Ondernemen geeft haar vrijheid. Jenny is door het ondernemerschap in staat zich te verplaatsen door het gehele land. Ze kan haar eigen ideeën ontwikkelen.
Ondernemers op de markt worden vaak vergeten. Ook daar maakt Jenny zich graag hard voor. Net als voor de kinderen van marktondernemers. Nu mogen de kinderen bij overlijden de kraam niet overnemen. Jenny zou graag zien dat dat wel wettelijk geregeld wordt en maakt dit bespreekbaar.
Toekomst
Jenny heeft als doel 21 franchiseondernemingen op te richten met een hoofdkantoor in China of New York om de textielindustrie te veranderen en te verbeteren.
Vanuit de hoofdkantoren vormt ze lijnen naar Nederland om op die manier royalties te verkrijgen.
Met Waste to Wear en andere grote, duurzame bedrijven wil ze een eigen kledinglijn ontwikkelen.
Er komen nog altijd veel mensen naar Europa die geen toekomst hebben, maar wel veel kunnen. Jenny wil gebruik maken van hun mogelijkheden binnen haar bedrijf.
Tip voor ondernemers
Blijf niet hangen in het negatieve. Laat het los en ga weer verder.
Doe wat je ook doet met liefde en passie en zorg voor eerlijke werkgelegenheid.
Wilt u meer weten over het project van Jenny? Neem dan contact met haar op via LinkedIn of FaceBook.
Of bezoek haar Twitter of Instagram account.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.