Onno Knoth
De Rotterdammer Onno Knoth heeft ruim 15 jaar ervaring in het HR-vakgebied. Tot voor kort werkte hij als HR Manager bij KLM en later bij dochteronderneming Transavia. Onno heeft zich mede hierdoor ontwikkeld tot een pragmatische, mensgerichte en authentieke professional.
Onno heeft in zijn loopbaan veel met veranderingen en reorganisaties te maken gehad. Dit heeft grote impact gehad op mens én organisatie. Dit weet hij ook uit eigen ervaring.
Hij dreigde zelf vast te lopen in zijn loopbaan en persoonlijk functioneren. Tijdens een lang weekend vrij van zijn werk hakte Onno de knoop door; hij maakte de keuze om zijn functie neer te leggen en het roer om te gooien.
Onno geniet ervan om met de persoonlijke ontwikkeling van anderen bezig te zijn. Hen helpen het beste uit zichzelf te halen. Dat geeft hem het gevoel écht van waarde te zijn. Ooit had hij een opleiding provocatief coaching gedaan en hij besloot het moment te pakken en een gecertificeerde opleiding als loopbaancoach/-begeleider te gaan volgen.
YELLOWSOCKS
De naam van zijn bedrijf YELLOWSOCKS is bij toeval ontstaan.
Onno draagt regelmatig gekleurde of gekke sokken waar hij enthousiaste reacties op krijgt.
Daar wilde hij iets mee doen in de naam van zijn onderneming. Hij verdiepte zich in de kleurenpsychologie en koos voor de kleur geel. Vooral omdat dit staat voor ontwikkeling, groei, positiviteit en humor. Iets waar Onno zich graag van bedient. Het zwart in zijn logo is een krachtkleur en staat voor ‘in je kracht staan’. De gele stip symboliseert o.a. je kern, je vertrekpunt, je doel en je daadkracht.
Met gele sokken val je op, je komt zelfbewust over en mensen spreken je vaak aan. Dat is iets waar Onno tijdens zijn eerste netwerk event al achter kwam. Zijn sokken bleken een magneet en werkten als ijsbreker.
Als loopbaancoach zou hij het liefst mensen bijstaan die al actief met hun persoonlijke ontwikkeling bezig zijn. Op het snijvlak loopbaan en persoonlijk functioneren. Het gaat hierbij dan om regie hebben en houden en het maken van keuzes in je leven en loopbaan. Dat maakt je krachtig. De realiteit is echter dat mensen de regie al kwijt zijn of vastgelopen zijn, voordat ze überhaupt bij een coach terecht komen. Met alle gevolgen van dien, zowel voor de persoon zelf als voor zijn of haar werkgever. Wat dan volgt is doorgaans een lang en intensief (herstel)traject.
Met YELLOWSOCKS werkt Onno vraag-gestuurd en oplossingsgericht. Achter de hulpvraag zit altijd nog een andere vraag en daar werkt hij naartoe. Hij volgt de klant en zoekt samen met de klant naar zijn of haar kracht. Dat zorgt voor beweging én verandering. Doen wat werkt is daarbij het motto van Onno.
Ondernemen
Het idee om te gaan ondernemen werd sterker naarmate Onno Knoth verder in zijn eigen proces kwam om als loopbaancoach aan de slag te gaan. Ondernemen is de vorm waarvoor hij heeft gekozen om zijn vak uit te kunnen oefenen op de manier die bij hem past. De klanten die hij zoekt zijn mensen die de regie op leven en loopbaan willen verkrijgen en versterken. Op dit moment komen ze via via. Onno is vooral bezig met zijn zichtbaarheid, bijvoorbeeld met het schrijven van artikelen op LinkedIn en blogs op zijn website. Én door te netwerken. Via Instagram deelt hij quotes om mensen aan het denken te zetten en deelt hij interessante zelfhulpliteratuur. Daarnaast is Onno bezig met zijn beroepscertificering als erkend loopbaanprofessional en e-coach.
Tips
Doe wat werkt! In het geval van Onno waren dat de gele sokken.
Gaandeweg ontdek je de weg die je wilt volgen met je onderneming.
Denk na over waarom je het wil en ga dan vooral aan de slag.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred.
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.