De eerste maand van het nieuwe jaar loopt op z’n eind en dat betekent dat we onze (zakelijke) goede voornemens kunnen uitspreken en eventueel al mogen weerleggen. Na een evaluatie van 2015 heb je als ondernemer ongetwijfeld een aantal nieuwe zakelijke doelstellingen gesteld. Om deze te bereiken zijn er voornemens die nagestreefd moeten worden. Ik zou willen beginnen met het waarschuwen voor kortzichtigheid. Waarom zou je je beperken tot 2016 terwijl je uiteindelijke doel natuurlijk is om een duurzame, succesvolle onderneming te starten. Probeer dus eens iets verder vooruit te kijken. Het gaat niet alleen om 2016, maar ook om de jaren erna.
Kennis verbreden en/of dienstenpakket vergroten
Om te beginnen kun je jezelf met een oog op de toekomst afvragen of je wel voldoende opgeleid bent. Het kan als zelfstandig ondernemer soms best moeilijk zijn om je kennis en vaardigheden op peil te houden, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het idee, de uitwerking en het eindproduct. Er is geen leermeester waar je deze kennis en vaardigheden bij af kunt kijken of die jou kan helpen deze te ontwikkelen. Je zult dus zelf aan moeten voelen wanneer het tijd is voor verdieping. Het nieuwe jaar is een goed moment om dat voor jezelf te bepalen. Wil je vasthouden aan je huidige succesformule en ben je hier goed in, of wil je jouw dienstenpakket uitbreiden en heb je hier extra opleiding voor nodig?
Hoe vergroot je jouw klantenkring?
Daarnaast is het belangrijk om je af te vragen of jouw klantenkring voldoende stabiel en toereikend is. Er zijn namelijk meer manieren om aan opdrachten te komen dan je waarschijnlijk denkt. Zo kun je opdrachten zoeken binnen je eigen netwerk, waarbij deze steeds groter kan worden naarmate je meer opdrachten krijgt. Naast je eigen netwerk is het mooi als je een eigen website hebt zodat eventuele opdrachtgevers een goed beeld van jou en je werk krijgen. Het kan echter ook handig zijn om naast je netwerk andere bronnen van inkomsten aan te breken. Zo kun je je inschrijven bij een online bemiddelingsplatform; een bedrijf dat opdrachten voor jou zoekt en je kan koppelen aan de opdrachtgever. Dit gebeurt vaak gratis of tegen een kleine vergoeding, het is een mooie kans om je bereik en netwerk te vergroten zonder risico’s.
Daarnaast wil ik hierbij benadrukken dat internet tegenwoordig een enorme factor is waar je niet meer om heen kunt en dit wordt alleen maar belangrijker. Zo ook social media. Wil jij voor jou en je bedrijf meer naamsbekendheid genereren voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten? Meld je aan op social media! Voor ZZP’ers is vooral LinkedIn een goed middel om jezelf professioneel op te stellen tegenover de buitenwereld. Zo kun je al je vaardigheden en ervaringen melden, maar daarnaast ook blogs schrijven, participeren in discussies en je aanmelden bij diverse groepen. Wil je weten hoe ik dit aanpak? Bekijk mijn LinkedIn en link met mij om op de hoogte te blijven van mijn werkzaamheden!
Risico’s
Dwing jezelf dus jaren vooruit te kijken en stippel een strategie uit om de komende jaren aan het werk te blijven. Zonder visie en strategie zal succes op den duur uitblijven. Hier hoort ook een risico analyse bij. Heb je de risico’s die je loopt goed in beeld? Dit helpt jou op lange termijn om beter te ondernemen. Door het in kaart brengen van de risico’s die je loopt (zowel financieel, als persoonlijk) worden risico’s niet op een willekeurige, maar op een gestructureerde wijze geïnventariseerd. Hierdoor zal een completer beeld ontstaan. De kans dat risico’s over het hoofd worden gezien wordt hiermee verkleind. Daarnaast is het mogelijk proactief met risico’s om te gaan door deze vroegtijdig te benoemen. Zo kun je in het gunstigste geval de risico’s voorkomen of de gevolgen beperken en dit is beter dan af te wachten tot het probleem zich voordoet en dan pas actie te ondernemen.
Wat zijn jouw goede voornemens voor het komende jaar? Ik bespreek ze graag met je op LinkedIn!
Source: freecon